Rögzítőfék
Rögzítőfék alkatrészek gondoskodnak az álló jármű esetében arról, hogy az ne tudjon elgurulni. A rögzítőfék alkatrészei a keréknél egybeesnek az üzemi fék alkatrészeinek nagy részével, hiszen a fékrendszer maga ugyanaz, mint a pedállal vezérelt üzemi féké. Válogasson a további fék mechanika termékválasztékból!
Mikor szükséges a rögzítőfék, azaz a kézifék használata az autózás során?
A rögzítőfék használata nem egyértelmű. Alapvető funkciója, hogy a leállított kocsi ne guruljon el. Ezzel azonban csínján kell bánni, mivel esetenként több bajt okozunk, ha behúzzuk a kéziféket, mintha nem. Egyenesen nem ajánlott használni a rögzítőféket, ha a kocsit hosszabb időre állítjuk le, mert a fék beszorul, hidegben befagy. Hosszabb – mondjuk több hónapos – állás után majdnem biztos, hogy a fék beállt, el sem fogunk tudni indulni az autóval. Sík terepen egyébként is felesleges kéziféket használni. Bátrabb sofőrök szerint lejtős úton is elég, ha a motorfékre bízzuk a kocsi mozdulatlanul tartását és az első kerekeket a szegélyhez irányítjuk, hogy elgurulás esetén az állítsa meg. De azért gondoljunk arra: nem véletlenül van kézifék a kocsinkban. Ennek rossz állapota vagy használatának elmulasztása már súlyos tragédiákhoz is vezet.
Mire a legjobb a rögzítőfék?
A rögzítőféket arra is szokás használni, hogy lejtőn felfelé el tudjunk indulni. Ilyenkor ugyanis egyszerre kell gázt adni és kuplungot csúsztatni, vagyis mindkét lábunk foglalt. A lejtőn felfelé álló kocsi hátragurulását csak a rögzítőfék használatával lehet megakadályozni, illetve ennek kiengedésével biztosítható a sima indulás a lejtőn felfelé is. Nem véletlenül gyakoroltatják vizsga előtt a kézifékes indulást. Ritkán előfordulhat, hogy a rögzítőfékkel kell megállni. Erre is alkalmas, de mivel nem erre van kitalálva, a fokozatos fékezéshez nagyon körültekintően kell a kéziféket behúzni, és annak tudatában, hogy csak a két hátsó kereket fékezi, tehát nagy a kicsúszás veszélye.
A rögzítőfék hibái
A rögzítőféket, vagy a kéziféket egy - rendszerint kézzel mozgatott - bovden működteti, bár van olyan megoldás is, ahol a rögzítőféket egy külön pedállal lehet behúzni és egy másik helyen, kézi vezérléssel kiengedni. Csak a hátsó kereket fékezi. A meghibásodás is alapvetően azokra az alkatrészeire jellemző, amelyek az üzemi, tehát a lábpedál által működtetett fékrendszertől függetlenül működnek. Így tehát a leggyakoribb, hogy a rögzítőfék bovdenje elszakad, megnyúlik, tehát utána kell állítani, vagy ki kell cserélni. Fontos alkatrész maga a kézifék karja, amelynek behúzásával rögzítjük az autót. Ennél nagyon fontos, hogy amikor kellő erővel szorítottuk össze a fékpofát, akkor ebben a helyzetben meg is tartsa azt, vagyis ne akadjon ki, végig rögzített állapotban legyen. Induláskor pedig könnyen kibiztosítható legyen, azaz a féket egy mozdulattal ki lehessen engedni.
Rögzítőfék alkatrészeinek cseréje
A rögzítőfék végső soron a hátsó fék eredeti alkatrészeit mozgatja, vagyis ezek az alkatrészek egybeesnek az üzemi, vagy pedállal működtetett fékrendszer alkarészeivel. Az ilyen alkatrészek esetében is vannak vezető márkák, mint például a német Zimmermann cég, amely gyári minőségű fékalkatrészeket gyárt: féktárcsákat, féktárcsa betéteket, fokdobokat, fékpofa készleteket, amelyekre bátran cserélhetjük le a megkopott, meghibásodott gyári alkarészeket is. Ugyanez mondható el az Lpr, a Roadhous, vagy a Trw márkájú rögzítőfék alkatrészekről is.