Féktárcsa
A féktárcsa az autó egyik legfontosabb biztonsági alkatrésze, amely idővel elkopik. A kopás legbiztosabb jelei közé tartozik a vibráció, a csökkent fékhatás vagy a szokatlan hangok és a repedések megjelenése. Bár a féktárcsák lassabban kopnak, mint a fékbetétek, elhasználódásuk elkerülhetetlen, ezért rendszeres ellenőrzésük – valamint időben történő cseréjük – alapvető fontosságú a biztonságos közlekedéshez.
Webáruházunkban fék mechanika alkatrészek széles kínálata érhető el, hogy biztosan megtalálja az autójához legmegfelelőbb választást.
Mi a féktárcsa szerepe az autó fékrendszerében?
A féktárcsa biztosítja a kerekek leállítását, amikor a fékbetétek erőteljesen hozzászorulnak. Tartós öntöttvasból, acélötvözetből, kerámiából vagy szénből készül. Mindezek hosszabb élettartamot kölcsönöznek a féktárcsának, de a nagy hőterhelés miatt az alkatrész így is elvékonyodhat vagy deformálódhat.
Milyen gyakran kell féktárcsát ellenőrizni és cserélni?
Általánosságban elmondható, hogy 50–100 ezer km futás után szükséges lehet a féktárcsák cseréje az első tengelyen, míg a hátsó tárcsák akár 150 ezer km-ig is kitartanak. Ezek csak általános adatok, a vezetési stílus és az alkatrészek minősége nagyban befolyásolja a dolgot.
Szakértők javaslata szerint minden második fékbetét-csere után kötelezően ellenőrizni kell a féktárcsák állapotát. Ez azért fontos, mert bár a féktárcsa hosszabb ideig bírja, a fékbetét milyensége is jelentősen befolyásolja, meddig marad biztonságosan használható.
Mi befolyásolja a csereperiódust?
A féktárcsa élettartamát több tényező is alakítja, így nincs minden autóra érvényes fix csereidő. Az alábbi szempontok különösen meghatározóak:
- A fékbetétek keménysége – A fékbetét anyagának összetétele közvetlenül hat a tárcsa kopására. A túl kemény betétek erősebben koptatják a féktárcsa felületét, így hamarabb vékonyodhat el az alkatrész a gyárilag megengedett minimális vastagság alá. A túl puha betétek ugyan kevésbé terhelik a tárcsát, de gyorsabban kopnak el maguk a betétek, így gyakoribb cserére van szükség. Az optimális megoldást a minőségi, az autóhoz megfelelő anyagú fékbetétek választása jelenti.
- Vezetési stílus – Az, hogy miként használja a sofőr a féket, szintén befolyásolja a csereperiódust.
- Az intenzív fékezés (például sportos vezetési stílus vagy városi araszolás) gyakran túlmelegíti a tárcsát.
- A hegyi utak, lejtők vagy gyakori, hirtelen fékezések szintén felgyorsítják a kopást.
- Aki előrelátóan, motorféket is használva vezet, az sokkal tovább megőrizheti a féktárcsa állapotát.
- Hűtés és hőelvezetés – A féktárcsa legnagyobb ellensége a hő. Ha a fék hűtése nem megfelelő, a tárcsa túlmelegszik (akár 600–700 °C-ra is), emiatt deformálódhat, repedhet, vagy a fékbetét anyaga beolvad a felületébe. A modern, hűtött féktárcsák bordázott kialakítása segíti a szellőzést, de még így is igaz: a tartósan erős fékezés rövidíti az élettartamot.
Féktárcsa csere – elvégezhető otthon is?
A féktárcsa cseréje elméletben házilag is kivitelezhető, de a fékrendszer nem játék, ezért szakműhelyben ajánlott elvégeztetni. A tárcsákat mindig párban kell cserélni (egy tengelyen). Mindazonáltal függetlenül a futásteljesítménytől, a gyárilag előírt minimális vastagság elérésekor azonnal cserélni kell a tárcsákat.
Miért jobb a hűtött féktárcsa?
Az alkatrészek fejlődése során a régi, tömör – általában 10-12 mm vastag – tárcsákat fokozatosan felváltották a hűtött féktárcsák, amelyek korszerűbb kialakításuknak köszönhetően jóval hatékonyabbak a hőelvezetésben.
- Kettős szerkezet – A hűtött féktárcsa két tárcsalemezből áll, amelyek között légcsatornák vagy bordák találhatók. Ezek a belső rések lehetővé teszik a levegő áramlását, így a tárcsa működés közben folyamatosan hűti saját magát.
- Jobb hőháztartás – A jobb szellőzés miatt a tárcsa kevésbé hajlamos a túlmelegedésre, amely az egyik legfőbb oka a repedéseknek, deformálódásnak vagy a fékhatás drasztikus csökkenésének.
- Optimalizált bordázattípusok
o Sugárirányú bordázat – a legegyszerűbb kialakítás, amely megfelelő hőelvezetést biztosít.
o Ívelt, görbített bordázat – hatékonyabb légáramlást eredményez, emiatt még jobb a hűtés és egyenletesebb a hőeloszlás.
Előnyei tehát megkérdőjelezhetetlenek:
- Kevesebb túlmelegedés – Hosszabb lejtőkön vagy intenzív fékezésnél is stabil marad a fékhatás.
- Tartósabb élettartam – Mivel kevésbé hevül túl az alkatrész, ezért kisebb az esély a repedésekre és deformációkra.
- Jobb fékhatás – A kör- vagy csepp-profilú féktárcsafelület fokozott súrlódást biztosít, így rövidebb fékút érhető el.
- Nagyobb biztonság – Egyenletes fékteljesítményt ad, csökkenti a vibrációt és a fék „elfáradásának” (fading) kockázatát.
Milyen hibák és tünetek utalnak a féktárcsa problémájára?
- Fékvibráció hideg állapotban – Ha a féktárcsa vastagsága nem egyenletes, rezgést tapasztalhatunk fékezéskor. Már 0,012 mm eltérés is érezhető lehet.
- Fékvibráció üzemmeleg állapotban – Túlmelegedéskor a fékhatás csökken, rezgést érezhetünk a kormányon, pedálon, alvázon. 600-700 °C felett a fékbetét anyaga beolvadhat a tárcsába.
- Korrózió (rozsdás féktárcsa) – Nedves idő, hosszabb állás vagy téli vezetés után rozsda alakulhat ki, ami egyenetlen fékezést okoz.
- Repedések – A sugárirányú vagy kerületi repedések a túlmelegedés vagy elvékonyodás miatt jönnek létre. Ez komoly biztonsági kockázat, ilyenkor azonnali csere szükséges!
- Sípoló, csikorgó hang fékezéskor – A tárcsa felületén kialakuló barázdák és mélyedések okozhatják. A rossz minőségű anyag, szennyeződések vagy korrózió mind hozzájárulhatnak ehhez. Érdemes azonban megjegyezni, hogy ezek a hangok a fékbetéttől is származhatnak.
Hogyan válasszam ki az autómnak biztosan megfelelő féktárcsát?
Előfordul, hogy ugyanazon autómodell különböző szériáit eltérő méretű vagy kialakítású féktárcsával szerelték fel. Éppen ezért a vásárlás előtt mindig fontos pontosítani a keresést.
Milyen paramétereket kell ellenőrizni a féktárcsa kiválasztásához?
- Gyártási év és hónap – Az autó adott szériája (pl. facelift előtti vagy utáni modell) gyakran más féktárcsát kapott. Például egy 2015-ös és egy 2018-as évjáratú ugyanazon típushoz eltérő átmérőjű tárcsát írhat elő a gyártó.
- Féktárcsa átmérője (külső méret, mm-ben) – Ez az egyik legfontosabb paraméter. Ha túl kicsi vagy túl nagy tárcsát választ, az nem lesz kompatibilis a féknyereggel és a fékbetéttel.
- Féktárcsa vastagsága – Létezik új vastagság (gyári méret) és minimális megengedett vastagság. Vásárláskor az új értéket kell figyelembe venni.
- Középfurat átmérője (agyátmérő) – Ez határozza meg, hogyan illeszkedik a tárcsa a kerékagyra. Ha eltér, nem fog megfelelően felfeküdni.
- Furatkiosztás (csavaros rögzítés) – Hány csavar rögzíti a tárcsát (pl. 4, 5, 6 furatos), és mekkora a csavarosztó kör átmérője (PCD).
- Szellőzés típusa – Tömör vagy hűtött tárcsa. Egyes modellekhez mindkettő létezhet, de ezek nem cserélhetőek fel.
- Egyéb kialakítási tényezők – Bordázott vagy perforált felület (jobb hőelvezetés és teljesítmény), illetve speciális bevonatok a korrózió ellen.
Hogyan lehet ellenőrizni a méreteket?
- Gyári dokumentáció alapján – Az autó kezelési kézikönyve vagy a gyári cikkszám a legbiztosabb támpont.
- Online keresőben (pl. webáruházunkban) – Részletes paraméterek szűrésével pontosan megtalálható a megfelelő tárcsa.
- Saját mérés alapján – Ha a régi féktárcsát leszereli, tolómérővel ellenőrizheti az átmérőt, a vastagságot és a furatkiosztást.
Webáruházunkban minőségi gyári és utángyártott féktárcsák széles választékát kínáljuk. Elérhető márkáink többek között:
Remsa, Ruville, LPR, ATE, Brembo, Textar, Denckermann, Febi, Delphi, Zimmermann, Ferodo, TRW, Bosch, Roadhouse, Woking, AC Delco, Vemo, Pagid, Mapco
Figyelem! Nálunk a féktárcsák ára darabra értendő, de csak tengelyenként párban rendelhetők – hiszen mindig párban kell cserélni őket.
Gyakori kérdések a féktárcsáról
Meddig tart egy féktárcsa élettartama? – Normál használat mellett 70–100 ezer km elől, hátul akár 150 ezer km-ig is.
Lehet külön cserélni a féktárcsát és a fékbetétet? – Lehet, de a biztonság érdekében célszerű a tárcsa cseréjekor betétet is váltani, mert utóbbi kopása befolyásolja a tárcsa élettartamát is.
Hogyan vigyázzunk a féktárcsára?
A féktárcsa állapota közvetlenül befolyásolja a vezetés biztonságát. A rendszeres ellenőrzés, a minőségi fékbetétek használata és a helyes vezetési stílus meghosszabbítja az élettartamot. Amennyiben repedést, rezgést vagy szokatlan hangokat tapasztal, haladéktalanul forduljon szakemberhez, és gondoskodjon a csere elvégzéséről.