AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Féktárcsa választása.

Féktárcsa széles választéka az alkatreszek.hu fék mechanika webáruházában, kérjük tekintse meg minőségi kínálatunkat, kedvező árainkat! Cikkünkben a féktárcsa hiba tüneteit, okát, javítását és cseréjét vizsgáljuk

 

 

Féktárcsa is kopik és sérülhet, cseréje a biztonságos fékhatás érdekében elengedhetetlen.

Autója fékrendszerében a féktárcsa felelős azért, hogy leállítsa a kerekek forgását az intenzív erősséggel nekinyomott és fokozottan nekidörzsölődő fékpofákkal egyetemben. Tartós fémötvözetből gyártják, épp ezért nem kell sűrűn cserélgetni, mindössze 100-160.000 kilométerenként elegendő.


Keresse meg az autójához megfelelő féktárcsát:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok

Noha a féktárcsa lassabban használódik el, de az intenzív megterhelés miatt így is megtörténhet, hogy a minimális előírt vastagságnál, azaz 2-3 milliméternél még többet vékonyodik. Előfordulhat olyan is, hogy a nem megfelelő minőségű vagy helytelenül beállított fékpofák következtében hullámos formájúra kopik. Javasoljuk, hogy legalább minden második fékpofa váltást követően a féktárcsát is vizsgáltassa meg, és cseréltesse le, ha szükséges. A kopást egyébként az is erősen befolyásolja, hogy milyen fékpofák vannak beszerelve autójába. Ha túl kemények a fékpofák, akkor gyorsabban koptatják el a féktárcsa felületét. Emellett még az is jelentősen rövidíti a tárcsa élettartamát, ha túl erősen, tartósan szokott fékezni, vagy ha rossz a hűtése, mert ilyenkor mindig túlmelegszik.

 

Féktárcsa vásárlás online

Webáruházunk országosan, akár legkedvezőbb áron a következő féktárcsákat kínálja

Remsa, Ruville, Lpr, Ate, Brembo, Textar, Denckermann, Febi, Delphi, Zimmermann, Ferodo, Trw, Bosch, Roadhouse féktárcsa. Továbbá még rendelhetőek Woking, AcDelco, Vemo, Pagid és Mapco féktárcsák is. Figyelem! Egyes autótípus szériát többféle méretű féktárcsával szereltek gyárilag, ezért érdemes a találatokat egy gyártóra szűkíteni, ha azon belül több méret található, akkor pedig pontosítani kell a keresett méretet, gyártási év, hónap vagy más paraméter (termék részletesen gomb) alapján, vagy lemérni az autón lévőt. A féktárcsák árai 1 db-ra értendőek, de rendelni csak párosával lehet!

Cseréje nem tartozik a bonyolult feladatok közé, házilag is elvégezhető.

Mielőtt kicseréltetné, érdemes mindig utána olvasni a kifejezetten a kocsija típusához javasolt tárcsáknak. Ha odafigyel a minőségre, autója meg fogja Önnek hálálni a gondoskodást; annál hosszabbra nyúlik majd a csereperiódus ideje.
Figyeljen arra is, hogy két fajta féktárcsa létezik: az egyik, amelyik rozsdásodik, a másik, viszont mindig fényes marad. Tehát akkor is, ha nem fékezünk vele gyakran, a garázsban áll a kocsi. Ez utóbbit javasolt olyan autókra szerelni, amelyeken a fékrendszer szabadon van, a könnyű alufelnik mögött jól látszik. Itt egy rozsdás féktárcsa nagyon lerontja az egész gépkocsi megjelenését, és a fékhatárt is csökkenti valamelyest.

Amikor izzanak a féktárcsák

A féktárcsa különösen jó minőségű kemény anyagból, acélötvözetből készül, ezért cseréje viszonylag ritka, de elöl kb. 70-100 ezer km, hátul kb. 80-160 ezer kilométert bír ki normális használat esetén a féktárcsa.


Használat során folyamatosan kopik, ezért rendszeresen ellenőrizni kell a kopás jeleit, és időben cserélni!

A féktárcsa az az alkatrész, amelyhez a féknyeregbe vagy más szóval fékkengyelbe helyezett fékpofák hozzászorulnak, amelyen súrlódnak, ezzel fékezik a kereket. Nagyon fontos: két-három milliméternél nem kophat többet a féktárcsa, ez jól mérhető, magán az alkatrészen jelzik is, hogy milyen vastagságúnak kell lennie. Arról, hogy megfelelő állapotú a féktárcsa, ellenőrzéssel győződhetünk meg. A fékbetét második cseréjekor, és innentől minden alkalommal, egészen a cseréig ellenőrzendő a féktárcsa. Nem használható a repedt, felpuhult, deformálódott, egyenetlen, hullámos vagy kagylós felületű féktárcsa. Ilyen jelenségek akkor képződnek, ha rossz a tárcsa hőelvezetése, túlszabályozott a féknyereg, gyakori a hirtelen fékezés. Normális használat esetén az alkatrész cserétől cseréig, karbantartás nélkül, megfelelő ellenőrzés mellett jól szolgálja a biztonságos közlekedést. A jó tárcsa védi a kerékagyat is, annak élettartamát is meghosszabbítja.

Hűtött féktárcsa

Féktárcsa alkatrész

Most is azzal kezdenénk, hogy a fékezés – lassítás, megállás, állva maradás – fontosságát jelzem. A féktárcsa járművünk egyik legfontosabb alkatrésze, hiszen a biztonságunk alapja a kifogástalanul működő fékrendszer. Pontos megfogalmazása a következő: a tárcsafék egy olyan mechanikus fékrendszer, ahol a kerékkel együtt forgó tárcsát az alvázhoz rögzített féknyeregben található fékpofák lassítják. Mivel a féktárcsa nagy igénybevételnek van kitéve, ezért időközönként nem árt kicserélni. Körülbelül minden második fékbetét csere után javasolt, de természetesen a tárcsa kopása attól is függ, hogy milyen minőségű fékbetéteket használtunk. A nagyon kemény betétek hamarabb elkoptatják a féktárcsát, és így a cseréje is hamarabb esedékes lesz. Léteznek hagyományos, oxidálódó féktárcsák, de vannak olyanok is, melyek nem oxidálódnak, így mindig fényesek maradnak – persze a fékezés szempontjából nem a látvány számít, hanem az, hogy nem károsítja olyan mértékben a tárcsát a levegő. Az ilyen féktárcsa ára természetesen drágább a hagyományosnál, és mégis sajnos elsősorban esztétikai különbség van. Ez a fajta féktárcsa azokra az autókra javasolt, ahol könnyűfém felnit használnak, és nyitott. Ebben az esetben egy oxidálódott féktárcsa elrontja a látványt. Figyelni kell azonban arra, hogy vannak olyan féktárcsák, ahol csak felületi kezelés hatására néz ki úgy, mint egy nem oxidálódó tárcsa, és használat után, ha megkopik a felület, a futófelülete elkezd oxidálódni, és csak ott marad szép fényes, ahol nem éri a fékbetét.


Meghibásodásának tünetei, okai és javítása. A fékezés alatt fellépő berezgés "hideg" állapotban

Féktárcsa berezgés hidegen

Még ha a sofőr egyenletesen tapossa is a fékpedált, vagyis a féktárcsa munkafelületét azonos erővel nyomják a fékbetétek, akkor is megtörténhet, hogy a fékhatás a tárcsa egy átfordulása közben is különféle értéket prezentál.

 

A jelenség kialakulásának tünetei és okai a következők lehetnek. A fékező erő értékének változása, azaz rezgés akkor érezhető, ha a fékbetétek között forgó féktárcsa munkafelületének vastagsága nem egyenletes. A 0,012-0,015 mm értékű munkafelület vastagságdifferencia is kiválthat már rezgést fékezéskor. Így ha kiterítenénk síkba a munkafelületet, /lásd. a; ábra/, észlelnénk, hogy a felület nem teljesen sima. Ezen nem kell meglepődni, ugyanis a féktárcsák felülete tengelyirányú csapást szoktak mutatni /lásd. b; ábra/, amely a "BOmax" értékkel azonos. Arra azonban figyelni kell, hogy a tengelyirányú ütés értéke ne haladja meg azt a tűréshatárt, ami már nemkívánatos következményekkel jár.

 

Féktárcsa és a fékbetétek súrlódásának okai a következők lehetnek. A nem megfelelő fékbetét visszahúzódás, valamint a féktárcsa fékbetétek közti tengelymozgása miatt túl kicsi a köztük lévő távolság. Ezzel együtt az anyag kopása következtében csökken a féktárcsa vastagsága. Ahol a kopás kialakult az ábrán a "d1" jelzés az új féktárcsa munkafelületének vastagságát jelzi, a "d2" jelzés pedig a legalacsonyabb értékű vastagságát, akkor a "d1" - "d2" érték mutatja a legmagasabb vastagságkülönbséget a féktárcsa felületén. A féktárcsa munkafelületén kialakult különbségeket felszabályozással lehet korrigálni. A megmunkálás után a féktárcsa munkafelületének vastagsága az ábrán a "d3" jelzéssel ellátott értéket mutatja.

 

Féktárcsaütés "hideg állapotban" fékezéskor a kormányzás felfüggesztés, illetve az alváz rezgésében nyilvánul meg. Okok, amelyek a féktárcsán kialakuló különbséget és annak növekedését előidézik: a féktárcsa munkafelületén kialakuló tengelyütés, kerékagyban a csapágyak túlságosan nagy üresjárata, nem megfelelő kerékgeometria. Egyenetlen munkafelületű féktárcsa, nem megfelelő minőségű fékbetétek (alacsony, rossz minőség), elhasználódott fékerőt biztosító alkatrészek. A rezonancia kialakulását elősegítik a felfüggesztésben kialakuló üresjáratok és a rosszul elvégzett kerékbeállítások.

 


A fékezés alatt felmerülő berezgés "átmelegedett" állapotban

Féktárcsa berezgés melegen

Miután a féktárcsa igen magas hőmérsékletet ér el, az adott kerék fékezőhatása lecsökken, annak ellenére, hogy az autó vezetője ugyanolyan erőt gyakorolnak a féktárcsára. A hideg állapotban létrejött berezgéssel ellentétben ez a szituáció csak a féktárcsák átmelegedésekor alakul ki.

 

A jelenség kialakulásának tünetei és okai a következők lehetnek. A fékek csak bizonyos körülmények között jelzik a már meglévő sérüléseket; hegyi menetben, nagyobb sebességnél és gyakori, erőteljes fékezéskor. Megterhelt, megrakott autónál és gyakori fékezéskor. Amikor a féktárcsa túlmelegszik (600-700C), a kopás felgyorsul. Ennek okán féktárcsa rezonancia alakul ki, ami miatt rezgést tapasztalhatunk a kocsi alvázán. Az átmelegedéstől bekövetkező "rezgő érzet" a következőkben testesül meg: fékpedál vibrációjában, kormánykerék vibrációjában fékezés közben, felfüggesztés és az autó vázának rezonanciája fékezés közben. A féktárcsa lehűlését követően és néhány normál fékezés után ezen tüneteknek meg kellene szűnniük. Amennyiben nem szűnnek meg, valószínűsíthető, hogy a fékek erősen átmelegedtek - ez esetben a fékeket tüzetesebb vizsgálatnak kell alávetni. Ha a megengedett 600-700C foknál magasabbra hevül a féktárcsa, akkor a fékbetétek anyaga beolvadhat a tárcsába.

 

Ezt elősegíthetik, meggyorsíthatják bizonyos körülmények, mint például deformálódás és a féktárcsa munkafelületén kialakuló tengelyütés, túlságosan vékony féktárcsa vagy fékbetét. A féktárcsák átmelegedése és a fékbetétek anyagának a féktárcsán történő megjelenése a következő okok miatt is lehet: a fékbetétek nem a gyártó által megszabott méretűek, nem megfelelő anyagúak. Esetleg a fékelemek elhasználódása (amely okán a különböző elemeken vibrációt tapasztalhatunk). A rezonanciának szintén okozói lehetnek a felfüggesztésben esetlegesen kialakuló nagyobb hézagok, vagy a rosszul beállított kerékgeometria.

 

Javaslatok:

A féktárcsára került fékbetét darabok általában az apróbb fékezésnél túlságosan is átmelegednek, és a fékbetét anyaga nem kopik le a felületről. Ilyenkor meg lehet próbálni a féktárcsa átcsiszolását, azonban ez gondot okozhat a martenzit kialakulása miatt, ami az anyag megkeményedését eredményezheti. Ha a fékbetétek anyaga beleolvadt a féktárcsákba, a biztonság kedvéért inkább ajánlott a féktárcsa cseréje!

 


Féktárcsa korróziója

Féktárcsa alkatrész korróziójaA tárcsa felületének bizonyos részein néha rozsdásodás jeleit vélhetjük felfedezni. Emiatt megtörténhet, hogy fékezéskor hiába nyomjuk egyenletesen a pedált, a fékezés ideje és erőssége akkor is változik közben. A fékhatás azonban egyenetlenül változik, így a fékerő is változó hatást gyakorol az abroncsok felületére, melynek során nyugtalanító hangot hallhatunk fékezés közben. 
A féktárcsák korrodálódásának oka lehet az esős időjárás közbeni vezetés, de akár a tartósabb ideig használaton kívül állás is. Továbbá a rozsdásodást kockáztatja akkor is, ha főként télen, havas utakon huzamosabb ideig fékezés nélkül vezet. Ilyenkor, miután leállítja a kocsit, a féktárcsákon vékony rétegben rozsda jelenhet meg. Minél tovább pihenteti az autót, a korrózió annál vastagabb lehet. Persze a rozsdás réteg megtisztul néhány fékezés után, de addig is kiegyensúlyozatlanná válik a fékhatás. A féktárcsa munkafelületének vastagsága tehát váltakozik, ha a fékezéseknél nem egyenletesen kopik a rozsda a tárcsáról. (lásd. a felnagyított képet).

 


Féktárcsa megrepedése

A tárcsa munkafelületén sugárirányú repedések jöhetnek létre /a; és b; kép/, vagy a féktárcsa fékezőfelülete és a kerékagyhoz kapcsolódó rögzítő rész között kerületi repedések alakulhatnak ki. Amennyiben a féktárcsán sugár irányú repedés alakul ki, úgy a kerék irányából a fordulatnak megfelelő, vagy azzal együtt csökkenő illetve növekvő mértékű hanghatást észlelhetünk, de ezzel egy időben szintén kialakulhat változó fékezőerő is.
Féktárcsa alkatrész megrepedése
Kétféle repedést különböztetünk meg, a kialakulás okától függően:

  • A féktárcsa magas hőmérséklete által okozott sérülések /a; ábra/. Nagyobb sebességnél, hirtelen fékezésnél, vagy lejtmenetnél hosszabb fékezéskor következhet be, mivel azon a felületen, ahol a féktárcsa a fékbetéttel érintkezik a féktárcsa munkafelületén a hőmérséklet igen nagyra nő, ahol pedig nem érintkezik, ott alacsonyabb marad a hőmérséklet. Ez a hőmérséklet különbség okozza a mechanikai feszültséget és az ebből adódó berepedéseket, amelyeket termikus törésnek is nevezünk. (A féktárcsa munkafelületén megjelenő kékes bevonat tanúskodik arról, hogy a féktárcsa túlmelegedett.)
  • A túlzott mechanikai megterhelés miatt kialakuló berepedések /b; ábra/ a féktárcsa túlzott igénybevételének is köszönhetők. Amikor a munkafelület már túlságosan elvékonyodott, nem képes felvenni a fékezés okozta túlzott megterhelést. Az ilyen fajta törések a féktárcsa nem megfelelő öntéséből kifolyólag is bekövetkezhetnek.
  • A munkafelület túlzott elvékonyodása előidézhet kerületi repedést is a féktárcsán, aminek következtében a féktárcsa munkafelületének a kerékagytól történő leválását is okozhatja.
  • Oxidálódott (azaz kékes bevonatot kapott) munkafelületű féktárcsa

Munkafelületét kékes színű, oxidálódott rétegű bevonat fedi be

Féktárcsa oxidálódott

A jelenség kialakulásának tünetei és okai:

  • Fékezéskor a féktáv jelentősen megnövekszik.  Ezt  a sérülést  okozhatja  bármi,  ami a  magas hőmérsékletet idéz elő a féktárcsán (600-700C)
  • dinamikus vezetési stílus, a nehéz autó, a hegyi menet és /  vagy a sportos vezetési stílus
  • nem megfelelő beállítás a féktárcsa és a fékbetétek között
  • ha a féktárcsa és a fékbetétek csak a felületükkel  érintkeznek egymással, a fékbetétek rossz elhelyezkedése vagy rossz a fékbetét sínekbe helyezkedése

Javaslatok:

  • Az oxidálódott réteg csak a féktárcsa felületén jelentkezik, ezért amennyiben a féktárcsa vastagsága megengedi csiszolással vagy újraszintezéssel megszüntethető. 

 


Munkafelületének a fékbetéttel érintkező részén kerületi körkörös mélyedések jönnek létre.
Féktárcsa körkörös mélyedések

Amennyiben a fékbetétek /1.b; ábra/ a féktárcsa /2. ábra/ munkafelületével érintkeznek (ahogyan az ábrán a hűtőbordás féktárcsa keresztmetszetén is látható) és azon körkörös mélyedések láthatók, akkor a valós érintkezési felület kisebb, mint a fékbetét felülete. Ez egyrészt növeli a fékezéshez szükséges kifejtett erőt, másrészt csökken a kölcsönhatás a féktárcsa és a fékbetét között. Ennek következtében alakulhatnak ki a fülünknek oly kellemetlen csikorgó hangok, a vibráló érzés a kormánykerékben vagy a fékpedálban. A csikorgó hanghatás vagy a vibráló érzés a fékbetét és féktárcsa közti nem egyenletesen és hirtelen bekövetkező fékezőhatás miatt jön létre, annak ellenére, hogy a  fékpedálra  változatlan  erőt gyakorolunk. Látható a lenti képen, hogy a fékezőhatás változása akár elérheti a 30%-ot is. Összehasonlításképpen az alatta levő kép azt mutatja, milyen a fékezőhatás,  ha a fékbetétek egyenletes  felületű  féktárcsával találkoznak. Itt  a fékezőhatásban csak néhány  százalékos az eltérés. Azt is érdemes megfigyelni, hogy ahogyan változik fékezőhatás, úgy változik a fékezés értéke a kerék és az út közti felületen is.

 

Munkafelületén kialakult mélyedéseket, barázdákat okozhatja:

  • rossz minőségű féktárcsa
  • túlságosan puha anyagú féktárcsa
  • féktárcsa és fékbetétek közé jutott szennyeződések (pl. terep- és egyéb útviszonyok között)
  • korrózió / rozsdásodás miatt kialakuló elhasználódás

Javaslatok:

  • Gyakran nincs semmilyen jele annak, hogy a féktárcsa felületén barázdák, mélyedések alakultak volna ki. Érezhető különbség nem észlelhető a fékezőhatásban sem, ha a fékbetéten mélyedések alakulnak ki,de ugyanazon fékbetétekkel "összeszokottan" dolgoznak együtt.
  • Abban az esetben, ha ezek a barázdák, mélyedések nagyobbak, mint a megengedett 0,3-0,4 mm és új fékbetétek kerülnek beszerelésre, akkor a fékezőhatás csökkenése érezhetővé válik. A fékek könnyebben felmelegszenek - mivel kisebb felületen érintkezik a fékbetét a féktárcsával - ami további problémákat okozhat, mint például az úgynevezett feding, azaz nagy hatásfokú fékezőérték-csökkenés - mindez a fékbetétek hőmérséklet növekedése miatt. Új fékbetétek behelyezése az erős barázdákkal, mélyedésekkel teli féktárcsához lerövidíti azok élettartamát, és nem garantálható a megfelelő összeillesztés sem.
  • A fékbetétek cseréjét követően a fékek nem tökéletesen dolgoznak. Ez akkor érezhető leginkább,  ha csak a fékbetétek cseréjére  került sor,  a  féktárcsák  viszont  változatlanul  a régiek maradtak.  Erről  minden  esetben  tájékoztatni  kell az  autó  vezetőjét.  Általános  körülmények  között a  szükséges  futamidő,  hogy  a  fékbetétek  megfelelően  összecsiszolódjanak  a  féktárcsával,  nagyjából  300  km.

Fékbetét és féktárcsa alkatrészek munkafelületének teljes mértékű elhasználódása​

Féktárcsa alkatrész elhasználódása

A fékbetétek kopásfelülete teljesen elhasználódik. További használat esetén a fékbetétek fémalapja / a; ábra/ érintkezik a féktárcsával, ebben az  esetben a  féktárcsa  munkafelületének  teljes  elhasználódása  bekövetkezhet. /b;  ábra/.
A szakember számára az első figyelemfelkeltő jelet a fékpumpa tartályában lévő fékolaj alacsony szintje jelenti, amiből következtetni lehet arra, hogy a fékbetétek erősen elhasználódtak.


A fékbetétek teljes elhasználódását a következők jelzik:

  • Fékezőhatás csökkenése
  • Csikorgó hanghatás a kerekek irányából fékezés alatt
  • A fékbetétek elhasználódásának legfőbb oka a túl hosszú használati idő. Az elhasználódást felgyorsíthatja a használat módja. Gyorsabban használódnak el például egy taxiban, mint az olyan autókban, amelyeket hosszú útszakaszokra használnak. Továbbá nem elhanyagolható az a szempont sem, hogy milyen a vezető vezetési stílusa. Jobban használódnak a fékek, ha például lejtmenetben folyamatosan a féket használjuk ahelyett, hogy alacsony fokozatban tartva az autót megpróbálnánk egyenletes tempót diktálni, minél kevesebb fékezéssel.

Javaslatok:
AAz autógyártók a vevőért folytatott harcban az átvizsgálási időszakokat kitolják. Ám nem szabad elfelejteni, hogy ezeket az időszakokat az átlagos vezetési stílushoz viszonyítják. Ezért aki gyakrabban és erősebben fékez, annak nem elég minden 30 000 km után ellenőriztetni a fékbetéteket, hanem 15 000 futott km után szükséges. Ha nem tartja be ezeket a szervizelési gyakoriságokat, azon felül, hogy veszélyezteti önmagát, nem csak a fékbetéteket, hanem a féktárcsákat is szükséges cserélnie.


Fékezés közbeni csikorgás

Fékezéskor elő szokott fordulni, hogy ijesztő csikorgást hallunk a kerekek felől. Ilyenkor legtöbbször arról van szó, hogy a hangerő kicsi, és csak finom fékezéskor hallható, erősebb fékezésnél szinte nem is halljuk. A fékcsikorgás arról tanúskodik, hogy valamilyen rezgő hatás jött létre valahol a fékrendszerben, ami a körülötte lévő elemeket is rezgésre készteti. Ha ezek a jelek rezonancián alapszanak, akkor a hangjuk is erősebbé válik.

A vibráció legfőbb kiváltói: fékbetét-, féktárcsarezgés fékezéskor.

Nem is gondolnánk, de van olyan, amikor a fékbetétekkel kollaboráló tárcsák vibrálnak a fékerő módosulása miatt. A szóban forgó jelenséget szemléltetik a következő a;, b;, c;, d;  ábrák. A megfelelő, egyenletes felületű féktárcsa rezegni kezd a közte és fékbetétek között létrejövő ingadozó súrlódás okán. 

Féktárcsa alkatrész csikorgása

A vibrációt okozhatja még:

  • fékbetét nem optimális anyaga, nem megfelelő kölcsönhatás a féktárcsa és –betét között
  • elhasználódott féktárcsa/ fékbetét
  • nehezen mozgó fékbetétek
  • féktárcsa deformálódás okozta ütése
  • rossz féktárcsa rögzítés a tengelyen
  • vastagságeltérések a féktárcsa felületén
  • túlzott méretű hézag a kerékcsapágyakban
  • erőtlenül meghúzott tengelyfedél vagy összeszorító csonk
  • újonnan kicserélt fékbetétek nem ugyanolyan periódusban működnek, mint a régiek