Fékpofa készlet dobfékhez
Mit is jelent a fékpofa készlet dobfékhez? A dobfékek, amelyeket általában az autók hátsó kerekeinél használnak, egy fékdobból és annak belső palástjához szorított fékpofákból állnak. A Kovács Autó fék mechanika webshop kínálatában nem csak dobfékhez talál alkatrészeket, de számos egyéb termékhez is. Böngésszen teljes kínálatunkból!
Fékpofák szerepe a dobfékben, a dobfékhez való fékpofa készlet tartalma
A készlet működésének lényege, hogy a fékpofák a fékdobnak feszülnek a fékmunkahenger olajnyomásának köszönhetően – ennek során súrlódó erő képződik, amely lassítja, majd megállítja a kocsit. A fékpofákat jellemzően hegesztéssel és sajtolással állítják elő acéllemezekből vagy öntéssel alumíniumötvözetekből. Ezzel szemben a súrlódóbetétek általában műanyagból, grafit-cellulózból vagy acél-sárgaréz fémszálakból készülnek.
A fékdobok általában az autó egész élettartama alatt képesek teljesíteni a feladatukat. Ez azért lehetséges, mert a fékpofák puhább anyagból vannak, ezért a fékdob helyett ezek gyorsabban kopnak el, mint ahogy a fékdob belseje, ezért általában többször is cserélni kell őket az alkatrész élettartam alatt.
A dobfékhez való fékpofa készlet cseréje
Mivel a dobfék egy zárt szerkezet, ezért a belső elemeinek felületén keletkező nedvesség, pára nem tud elpárologni. Ennek eredményeként oxidáció jelentkezik, ami miatt gyorsabban fognak kopni a fékpofák és annak rögzítői. Nem ajánlott elhanyagolni a dobfékhez való fékpofa készlet állapotát, cseréjét, ugyanis nagyban befolyásolja a sofőr és utasainak biztonságát. A szett alkatrészeit érdemes időnként ellenőrizni, továbbá betartani a fékfolyadék cserére vonatkozó gyártói előírásokat és cserélni a kopott alkatrészeket, így pl. a fékpofákat. Azoknak az autótulajdonosoknak, akik főleg városban, rövid távolságokon használják járművüket, ajánlott legalább 20 000 kilométerenként megvizsgáltatni a mechanizmus állapotát!
A dobfékben a fékpofákat csak ritkán kell cserélni, mivel a rájuk ragasztott, vagy szegecselt betétek kopnak el használat közben. A fékpofákat tehát akkor kell cserélni, ha a fékdob belsejével érintkező és így nagy igénybevételnek kitett súrlódóbetétek elkopnak. Hogy a betétek cseréjére mikor kerüljön sor, azt nehéz megmondani, mert nem látni bele a fékdobba, nehéz megállapítani mennyire kopottak a betétek. Ezért kerékcsere esetén mindig érdemes élni a lehetőséggel, és megnézni mennyire használódtak el. Ha szükségesnek látja a cserét, akkor viszont tanácsos ezt mindkét hátsó kerék esetében elvégezni, mert nem praktikus és nem is veszélytelen a két keréknél külön időpontban cserélni a pofákat.
Nem praktikus, mert sokkal többször kell szervizbe menni és veszélyes, mert a nem egyformán kopott fékpofák a fékezésnél félre húzhatnak. A két keréknél a fékpofák egyidejű cseréjét megkönnyítendő forgalmazzák a fékpofákat készletben, ezért ajánljuk a fékpofák hosszabb élettartama végett, hogy a fékpofa készlet dobfékhez kategóriánkban keresse meg az autójához megfelelőt. Ár tekintetében sincs nagyobb különbség, mintha csak fékpofákat vásárolna.
Szegecselt betétnél a felszínre bukkanó szegecsek tönkre tehetik a dob belsejét. A ragasztottnál ez nem fordulhat elő. Ott akkor kell cserélni, ha a betét vastagsága kisebb, mint 2 milliméter. A fékpofa készlet dobfékhez újra váltására pedig kizárólag akkor van szükség, ha az valamilyen mechanikai sérülést szenved, például eltörik, vagy a szegecselés alkalmával meghibásodik. Fékpofa készlet dobfékhez vásárlás esetén kizárjuk az elhasznált rögzítő elemek és egyéb tartozékok eltörésének, szabadon mozgásának lehetőségét, hiszen ezek is újak, erősek lesznek, egyszerre használódnak tovább a fékpofával.