Féknyereg dugattyú
Féknyereg dugattyú dolgozik a fékmunkahengerben: rászorítja a féktárcsára a fékbetéteket, mindezt a féknyereg tartja a helyén, és az egész a tengelyre szerelt féktárcsán ül. Tekintse meg további fék mechanika választékunkat is!
A féknyergekben általában csak egy-egy féknyereg dugattyú dolgozik
Azonban néha, a nagy teljesítményű sportos autókban több dugattyús megoldást alkalmaznak. A nevükből nem erre következtetnénk, de a többdugattyús nyergek egyszerűbb konstrukciók, mint a simák – legalábbis ami a működési elvüket illeti. Ezek lényege, hogy mindkét irányból dugattyúk nyomják a betéteket a tárcsára. Ezt a típust hívjuk fix nyeregnek.
Amikor viszont csak egy dugattyú dolgozik a nyeregben, mozgó alkatrész is van a féknyeregben, ezzel oldják meg, hogy a féknyereg dugattyú ugyanakkora erővel húzza rá a tárcsára az egyik betétet, mialatt a másik nyomja. Ezt a típust hívjuk úszónyeregnek. A fékalkatrészek közül a betétek szorulnak legsűrűbben cserére, ám ezek cseréjekor ajánlott a féknyergek és azok dugattyúinak állapotát is ellenőrizni. A fékdugattyú ára csak pár ezer forint.
Bármelyik konstrukcióról is legyen szó, a lényegük, hogy a féknyereg dugattyú nyomja a betéteket a tárcsához. Ergo, ez fékezi le a járművet azzal, hogy megállítja a tárcsaforgást. Értelemszerűen a fékpedál benyomásakor lép működésbe a dugattyú is, amit végül a fékfolyadék nyomása hajt meg.
Miért mehet tönkre a féknyereg dugattyú?
A legkönnyebben észlelhető meghibásodási ok a féknyereg dugattyú korrodálódása. Időnként ajánlott ellenőrizni a porvédők állapotát. Ugyanis, ha ezek elhasználódtak vagy megsérültek, akkor nedvesség kerülhet a dugattyúra. Jellemzően olyankor történik meg, ha sokáig parkoltatjuk autónkat használat nélkül. A rozsdanyomokat könnyedén észlelhetjük bármely szemrevételezésnél.
Új fékfolyadék vásárlása esetén törekedjen minél jobb minőséget választani, hiszen ez is befolyással van a féknyereg dugattyú élettartamára. Amennyiben rossz minőségű vagy már teljesen elhasználódott munkafolyadék kerül a rendszerbe, lerakódások képződhetnek az alkatrész fényes, polírozott felületén. Ezt a jelenséget hívjuk beragadásnak, melynek következménye a fékbetétek jóval lassabb eltávolodása a tárcsától. A helyzet fokozódásával túlmelegedhet a féktárcsa, emelkedni kezdhet az üzemanyag-fogyasztás, hirtelen-váratlan fékezéseket produkálhat a kocsi.
A féknyereg dugattyú fényes, polírozott részét mechanikai behatások is érhetik, például, ha valamilyen puha rongy helyett fémeszközökkel tisztítják felületét. A szennyeződések eltávolítására, az alkatrész szereléséhez mindig megfelelő szerszámot használjon, hogy elkerülje az alkatrész karcolódását. Ez azért is fontos, mert a karcolások miatt csökkenhet a fékrendszer hatékonysága, és alkatrészei gyorsabban kopnak majd.
Hogyan növelhető a féknyereg dugattyú élettartama?
A legfontosabb tipp, hogy figyeljen az alkatrészek, munkafolyadék csereintervallumára, tartsa be őket! A fékfolyadék ajánlott csereidejét az autó kézikönyvében biztosan megtalálja. A porvédők állapotát legalább havonta egyszer vizsgálja meg. Ha elhasználódottnak, sérültnek látja, azonnal cserélje ki! Kellő szakértelem és tapasztalat híján a fékalkatrészek cseréjét ajánlott autószervizben végeztetni. Mint tudjuk, a fék nem játék, és nagyon precíz, tudatos munkára van szükség a szereléséhez.
Ugyanígy fontos a fékbetétek állapotára, cseréjének szükségességére is figyelni. Kopott betétekkel a féknyereg dugattyú által kifejtett löket is jelentősen nőhet. Amikor új fékbetét szerel autójába, ügyeljen rá, hogy mindig tiszta legyen a dugattyúk érintkezési felülete. Szükség esetén tisztítsa meg, majd mindenképp kezelje le valamilyen speciális kenőanyaggal!