Féknyereg
Féknyereg akciós árakon az alkatreszek.hu széles fék mechanika kínálatában, vásároljon olcsón minőségi alkatrészeket és ismerje meg az alkatrész működését, a csere menetét!
Milyen munkát végez autónkban a féknyereg?
Féknyereg a tárcsafék szerkezetekben dolgozik, melyekben a fékbetétek tengelyirányú féktárcsákra nyomódása produkálja a fékezőerőt. Mi a féknyereg szerepe a rendszerben? A betéteket tartja. Alapvetően két típusú féknyerget különböztetünk meg az autóiparban: úszó- és fixnyerges változatokat. Jellemzően az előbbieket szokták alkalmazni az autógyártók, és a kerekhez szokták felszerelni őket. Webáruházunk kínálatában számos gyártó termékeiből rendelhet, a teljesség igénye nélkül: ATE, Brembo TRW féknyergek. Kiváló ár-érték arányuk miatt kedveltek még a Maxgear, Nty és Kamoka féknyergek is.
Milyen hibák jelentkezhetnek a féknyereg körül?
Mint a legtöbb autóalkatrész, a féknyereg is képes mechanikailag sérülni, deformálódni, idővel pedig el is használódik. Sokszor olyan egyszerű problémák is jelentkezhetnek, mint hogy elmozdul valamelyik féknyereg rögzítőelem, sőt akár maga a féknyereg is megváltoztathatja helyzetét. Ha nedvesség jut a mechanizmusba, könnyen korrodálódhat, illetve a karmantyúk alá bekerülő kosz és sár miatt idő előtt kophat a féknyereg. Szintén korai kopáshoz vezethet, ha folyamatosan rossz minőségű úton közlekedünk az autóval, intenzív terhelést róvunk az alkatrészre.
A féknyereg szerkezetet több elem alkotja: féknyereg ház, féknyereg dugattyúk, porvédő gumik, karmantyú, légtelenítő stb. Ha ezek közül valamelyik megszorul, vagy mondjuk az idő múlásával elhasználódnak a porvédők, akkor tönkre mehet a féknyereg. Problémát jelenthet, ha helytelenül légtelenítik egy szerelés alkalmával a fékrendszert, netán gyenge minőségű alkatrészeket raknak be a rosszak helyére. Nem szabad félvállról venni tehát a fékrendszer, féknyereg-szerkezet karbantartását! A mai időjárás körülmények, az extrém hőmérséklet ingadozások sem tesznek jót az alkatrésznek, nem beszélve a sportos vezetési szokásokról.
Az egyes dugattyúk helyzete:
Diagnózis | Javítás |
---|---|
Aszimmetrikus kopás lehet egy fix féknyergen levő fékbetéten a szorult dugattyú vagy a vezetőpersely miatt. | A megrongált féknyereg vagy a vezetőpersely cseréje. |
A túl mélyen benyomható a fékpedál, ha a féknyereg le van levegősödve. | Egy fékolajjal töltött átlátszó csövet kell erősíteni a légtelenítő csavarra és függőlegesen kell felakasztani. Ha a csavar meglazításával légbuborék jelenik meg a csőben, akkor a féknyereg okozza a zavart. A hibás féknyerget ki kell cserélni. |
Tolatáskor zörgő 4. szériás bendixes fék. | A csapszeget cserélni kell. |
A légtelenítő csavar megszakadt. |
Cseréjére nincs mód, a nyerget kell kicserélni. |
A féknyereg meghibásodásának intő jelei
Mint a legtöbb fékkel kapcsolatos hibáról, úgy a féknyereg tönkre meneteléről is jól hallható, rendellenes zajok szoktak árulkodni fékezés közben. Mi számít gyanús hangnak? Például, ha kopogást hallunk a felfüggesztés felől, ami minden egyes fékezésnél megszűnik. Ha a fékpedál lenyomásakor rángat a kocsi, vibrál a fék, netán megcsúszik a kocsi, akkor is fennállhat valamilyen nyeregprobléma. Bizonyos esetekben, amikor elromlik az alkatrész, megnövekedhet a fékpedál holtjátéka, lassabban reagálhat autónk a fékpedálra taposására.
Lehetséges házilag tesztelni a féknyerget?
Ahhoz, hogy időben észleljük a féknyereg esetleges meghibásodását, elengedhetetlen időnként, legalább havonta egyszer ellenőrizni az állapotát. Ezt házilag is megteheti, ajánlott ilyenkor a teljes fékrendszert átvizsgálni. Akár vezetés közben, egy száraz és sima aszfalton is tesztelheti: gyorsítson fel kb. 80 km/h-ra, majd, ha elérte, fékezzen intenzíven. Recsegést, nyikorgást hall közben? Kitér valamelyik oldalra a kocsi, „ferdül” a fékút? Bármelyiket is tapasztalja, szinte biztos, hogy valamilyen hiba áll fenn a fékrendszerben.
Miért ragad a féknyereg?
Ügyfeleink sokszor hívnak minket olyan problémával, hogy ragadni kezd a féknyereg. Sajnos ezt több jelenség is okozhatja, első sorban az, hogy folyamatosan szennyeződéseknek és nedvességnek van kitéve az alkatrész. Ezek, amikor felhalmozódnak, nem engedik szabadon mozogni a vezetőcsapokat és dugattyúkat, a nedvesség pedig korróziót indít be, és be fog ragadni miatta a féknyereg. Ügyelni kell a porvédő gumik állapotára is, ugyanis, ha ezek szivárogni kezdenek, akkor a csapszegek és a dugattyúk védtelenek lesznek a környezeti behatásokkal szemben. Szintén a féknyereg kapcsolódó elemeinek rozsdásodásához vezethet, ha elhanyagolják a fékfolyadék-cserét, aminek idővel emelkedhet a víztartalma.
Tipikusan olyankor szokott még beragadni a féknyereg, amikor valamely eleme, mondjuk a dugattyú vagy a ház kopása miatt elferdül a felülete. Mivel a sérült részeken összegyűlnek a szennyeződések, így nem tudnak szabadon mozogni a mozgó részei. A fék ragadása akár a hirtelen, nagy hőmérséklet-ingadozásnak is betudható, ilyenkor ugyanis hamarabb tönkre mennek a porvédő gumik, beindul a korrózió, s emiatt a féktárcsa is meghajlik. Nem csak az időjárás, a rossz minőségű utak is okozhatnak ilyen jelenséget. Az aszfaltról az autónkra kerülő törmelékek, ill. a fékfolyadék találkozása miatt káros vegyi anyagok keletkezhetnek, ami miatt idő előtt kopnak el a porvédők. Nagyon oda kell figyelni tehát a fékrendszer légmentes záródására!