AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Fékbetét választása.

A fékbetét az egyik legsűrűbben cserélendő alkatrész, mivel az állandó használat miatt gyorsabban kopik, súrlódik. A Kovács Autóalkatrész fék mechanika webáruházában akciós áron vásárolhat minőségi fékbetéteket. Cserélni így érdemes!

Fékbetét készletek négy darab fékbetétet tartalmaznak első vagy hátsó tengelyhez!

Figyelem! Egyes autó típus szériát több féle méretű és alakú fékbetéttel szereltek gyárilag, ezért érdemes a találatokat egy gyártóra szűkíteni, ha azon belül több méretű, alakú található, akkor pontosítani kell a keresett méretet, gyártási év, hónap vagy más paraméter / termék részletesen gomb /alapján vagy lemérni az autón lévőt. A fékbetétek készletet tartalmaznak, amik egy tengelyre elegendőek / 4db betét /.


Keresse meg az autójához megfelelő fékbetéteket:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok


Különböző fékbetét típusok egymás mellett

Fékbetétek autójához minőségi választékban – jó áron rendelheti házhoz, ha eljött a csere ideje!

A tárcsafék fékbetét esetén egy acél betéthordozóra tapasztják a súrlódó anyagot. Anyaga felelős azért, hogy a betét és a tárcsa között megfelelő súrlódás jöhessen létre. Webáruházunk országosan, akár legkedvezőbb áron a következő készleteket kínálja: AcDelco, Ate, Blue Print, Bosch, Brembo, Delphi, Denckermann, Ferodo, Jakoparts, Lpr, Magneti Marelli, Mapco, Meyle, Nipparts, Remsa, Roadhouse, Safe Line, Sct, Simerroyal, Starline, Sunwa, Textar, Trw, Allied Nippon, Woking és Zimmermann fékbetétek is megtalálhatóak.

Kopás során elhasználódik, cserélni kell – a csereperiódus ideje függ a minőségétől és az igénybevételétől

Olyan működő autó, amelyben ezt időnként nem kell cserélni, nem létezik. A fékberendezést már bemutattuk. Az elmondottakból kiderül, hogy a fékkengyel vagy féknyereg fékpofái, illetve a dobfék fékpofái nem közvetlenül érintkeznek, surlódnak a tárcsa vagy a dob felületéhez, hanem erre kiképzett, cserélhető betétekkel. A fék a gépkocsi legfontosabb biztonsági tényezője. Ennek megfelelően vegyük komolyan a szervizelési előírásokat. Egy fékbetét, minőségtől és használattól függően elöl 30 – 50 ezer kilométert bír ki. Ez azt jelenti, hogy minden második szerviznél ellenőrizni, a harmadiknál fékbetét cseréje következik. Hátul 30 - 80 ezer kilométer ez az adat, vagyis a második szerviznél az ellenőrzés, az ötödiknél a fékbetét cseréje esedékes.

Mitől kopik gyorsabban autója fékbetétje?

kopott, rozsdás fékbetétA féktárcsa nagyjából a fékbetét kilométerben számolt élettartamának dupláját bírja ki. Elöl 70 – 100 ezer kilométert, hátul 80 – 160 ezret, de az ellenőrzés itt is kötelező. Ha elvékonyodik a féktárcsa is, a betét is, előfordulhat, hogy hirtelen fékezéskor a betét egyszerűen kiesik a helyéről. Képzelhetjük, mekkora lesz a kár, hiszen nem ok nélkül fékezünk (ilyenkor sem) hirtelen. Az elhasználódást befolyásolja még, ha sokat járunk lejtős, hegyi utakon, gyakran fékezünk hirtelen. Ha a fékbetét túlmelegszik, elég, gyengül az anyaga, felgyorsul a kopása. Nem lehet eleget ismételni: ellenőrizni, időnként pedig cserélni kell, mert az anyaga nagy súrlódási erőt kelt, és meggátolja a berágódást. A legtöbb esetben szerves fékbetétek kerülnek beszerelésre. Ezek azért bizonyulnak jobbnak, mert készítésük során ásványi vagy szerves, fémes vagy kerámia, illetve porszerű súrlódóanyagokat kötnek össze valamilyen töltőanyaggal, akárcsak a műgyanta. Korábban leginkább azbeszt súrlódóanyagokat alkalmaztak, de azok károsnak bizonyultak az emberi egészségre, így kerültek inkább előtérbe manapság az olyan anyagok, mint a fémszövet, üvegszálak vagy az aramid- és szénszálak.

Mire utal a sípoló, fémes hang fékezéskor? - A fékbetét elkopott, cserélni akciós áron érdemes!

Árulkodó hangokat hall fékezéskor a kerekek felől? Ilyen esetekben valószínűleg a fékbetét kopását okolhatjuk. Olyan mértéket ölt, hogy a fémes hangot okozó biztonsági perem már a féktárcsához ér, jelentősen koptatva azt. Épp ezért fékezés közben nehezebben tartható egyenesben az autó, valamerre mindig kimozdul. Ez tehát azt jelzi, hogy az első fékbetétek nem egyformán koptak, és a fékhatás nem kellően erős az egyik oldalon. A fékpedál nyomásakor elkezd rázkódni a kocsi, pontosabban a kormány a sofőr kezében. Ilyenkor minden esetben ellenőriztesse le egy szakértővel a féket, mert nem 100%, hogy kizárólag a fékbetétet kell cserélni a hiba elhárításához.

Jobban belegondolva egy gondos autótulajdonos esetében ilyen elő sem fordulhat, hiszen ha a szervizkönyvben meghatározott időszakonként hordja időszakos szervizre kocsiját, akkor a fékbetétek és a féktárcsák sem kophatnak el időnap előtt.

Figyeljen rá, hogy a vastagság ne csökkenjen a legkisebb előírt 2-3 mm alá! Ilyenkor már nem optimális a fékhatás.

Izzó fékbetét működés közben

Fékezés során igen nagy teljesítményt fejt ki, és lágyabb anyagból is gyártják, így természetesen gyorsabban is kopik, mint a féktárcsa. Cseréltetni is sűrűbben kell. Kiemelten fontos, hogy kellő minőségű fékrendszer alkatrészeket szereltessünk a kocsiban, és csakis szakszerűen. Ez azért is elengedhetetlen, mert ha rendeltetésszerűen szerelik be, és úgy is használja, akkor a teljes előírt élettartam alatt biztosítják a kellő fékhatást, és nem kell hamarabb cseréltetni. Ám ha nem kellő odafigyeléssel vezet, és hirtelen erősen fékezget, akkor „megég” az alkatrész. Ha megégett, elvékonyodott betéttel közlekedik, akkor a féktárcsa károsodhat, a betétvas kophat. Mindezekkel párhuzamosan a fékhatás is folyamatosan csökken. Legszélsőségesebb esetben pedig teljesen kezelhetetlenné válhat a jármű! Az újonnan beszerelt betét nem igényel külön karbantartást. Ha párban, szakszerűen cserélik, akkor gond nélkül használható a csereperiódus végéig. Fékbetét csere, vásárlás előtt érdemes kikérnie szakértőink véleményét, hiszen egy adott modellhez több gyártó is gyárt megfelelő fékbetét, ám különböző anyagokból, így hatékonyságuk is eltérő lehet.

 

MEGHIBÁSODÁSA ÉS ANNAK OKAI


I. Fékbetét súrlódó részén fémes bemaródások jelennek meg

 

Ebben az esetben arról van szó, hogy a betét felületén a féktárcsa anyagából származó fémes bemaródások keletkeznek.


Mi okozhatja a hibát?
Autó fékbetét
A legtöbb ilyen esetben intenzív vízsugár éri a tárcsát, ezáltal annak hőmérséklet is jelentősen zuhan. A féktárcsa belső felületén tehát magas feszültség keletkezik, ami a külső felületen felpattogzáshoz vezet. Később ezek a felpattogzott lemezkék ágyazódnak be a fékbetét felületébe. A hiba kialakulásának megakadályozásához kerülje a rövid, erős fékezéseket! Figyeljen oda rá, hogy a féktárcsa mutat-e feltűnő, tengely irányú excentrikus mozgást. Továbbá nézesse meg, hogy a féktárcsa munkafelület rétegeinek vastagsága eltér-e a szokásosnál jobban.

Hogyan befolyásolja a fék működését?
Kirívó fékhatás csökkenés nem lesz tapasztalható, ám megtörténhet, hogy a féktárcsa jóval gyorsabban elhasználódik, és hamarabb cseréltetni kell.

Mit csináljak?
Amennyiben a fékbetét ilyen károsodás éri, és ezt egyéb rendellenes mozzanatok is jelzik, akkor ajánlott kicseréltetni a fékbetét mellett a féktárcsát is.

II. A fékbetét tartólemez eldeformálódik

 

Ilyenkor a fékbetét fém része szabad szemmel is érzékelhetően deformálódik.

Mi okozhatja a hibát?
Feltehetőleg ilyenkor a fékbetét egyszerre mozog a féknyereggel, aminek a rögzítőcsapjain elhelyezkedő rugós biztosító lemezek akadályozzák a betét akadálytalan mozgását. Sajnos ez esetben bizonyára rossz „szakemberhez” vitte kocsiját, aki nem csekkolta a csere alkalmával, hogy akadálytalan mozgást hagynak-e a biztosító lemezek.

Hogyan befolyásolja a fék működését?
Ha azt tapasztalja, hogy lassú, finom kerékfékezéskor a kocsi elhúzódik bal vagy jobb irányba, akkor az valószínűleg azért van, mert a fékezés kezdetének momentuma csúszik. Mindeközben a hidraulikus fékrendszerben alacsony a fékolaj nyomás. Ennek eredményeképp a fékbetét intenzívebben, egyenlőtlenül kopik. A hibáról hangok is árulkodhatnak, pl. ha csikorog a fék, vagy rángat a kocsi.

Mit csináljak?
Ha ezen jelenségek valamelyikét érzékeli, akkor elengedhetetlen a mindkét keréknél lévő fékbetét kicserélése, illetve a féktárcsa állapotának ellenőrzése is. Ezen túl a vaslap torzulásának kiváltó okait is fel kell tárni.

III. A fékbetét felülete ferdén kopik


Ez azt jelenti, hogy a fékbetét súrlódó felülete nem egyformán, ferdén kopik. 

Mi okozhatja a hibát?

  • Korlátozódik a féknyereg vezető sínjein a fékbetét mozgása.
  • A féknyereg megsérült, a tartók, rögzítők vagy biztosító lemezek meggörbültek.
  • Ha több munkahengeres féknyeregről beszélünk, akkor arról is szó lehet, hogy a fékdugattyú szorul.
Hogyan befolyásolja a fék működését?

Itt is hasonló jelenség figyelhető meg, mint az előző hibánál; a fékezés kezdetének momentuma csúszik. Ez azért van, mert a fékbetét egyes részein az egységnyi fékezőerő megnő, az anyag típusától függően. A részeken lezajló egyenlőtlen erő növekedés a kerékre ható fékezőerő gyengülését eredményezi, így a kocsi balra vagy jobbra húzhat. A fékbetét előírt élettartama pedig rövidül.

Mit csináljak?

Ebben az esetben is minél előbb meg kell vizsgálni, és megszünteti a fékbetét egyenlőtlen kopásának okozóit. Mindenképp figyelni kell a rugós biztosító lemezekre is, és szükség esetén cseréltetni őket. Ha megtaláltuk az okozókat, utána elengedhetetlen a fékbetét csere.

 

IV. A fékbetét teljesen vagy részlegesen "megég"


A fékbetét tárcsához érő felületének egy része vagy teljes egésze megég, elszenesedik, épp ezért fehér, szürkés- vagy világosbarna elszíneződés alakul ki rajta

Mi okozhatja a hibát?

Ilyenkor a legtöbb esetben a fékbetét túlmelegedését okolhatjuk, melyhez több tényező is hozzájárulhat:
  • Korlátozódik a biztosítatlan féknyereg vezető síneken a fékbetét mozgása
  • Nem teljesen áll vissza kiinduló helyzetbe a hidraulikus dugattyú
  • Rajtafelejtjük a lábunkat a fékpedálon.
  • Túl sokáig használjuk a féket lejtőn vagy szerpentines utakon, és ilyenkor nincs elég ideje kihűlni.
  • Egyéb tényezők gátolják a fék kihűlését, például ha rossz kialakítású dísztárcsák vannak a kocsin.
  • Túl sűrűn és intenzíven fékezünk, főleg ha magas sebességről kell megállnunk.
A fékbetét túlmelegedése miatt az elhasználódó ferodol réteget összetartó gyanta részben kiég a betét anyagából.

Hogyan befolyásolja a fék működését?
A hibátlan fékbetéttel elérhető fékezőerő eléréséhez erősebb fékpedál nyomást igénylő, fékbetét és tárcsa közti fékhatás csökkenés miatt a fékbetét anyagának jellemzői megváltoznak. Az alkatrész kopása felgyorsul, törékenyebbé válik, esetleg szét is porladhat.

Mit csináljak?
Ilyen esetben minél előbb fel kell tárni a fékbetét túlmelegedésének okait! Lehet szó a féknyereg megsérüléséről, de akár más, rosszul funkcionáló műszaki tényezőről is. Sok függ a sofőr vezetési stílusától; ha túl sokszor használja a féket, az jelentősen rövidítheti az alkatrészek élettartamát.
Amennyiben égési nyomokat talál a fékbetéten, azonnal meg kell ejteni a fékbetét cserét! Ha a sofőr sportosabban vezet, esetleg kifejezetten verseny célokra használja a kocsit, akkor érdemes sport fékrendszert szerelni a járműbe. Ennek használatához azonban nagy gyakorlat kell!

 

V. Szennyeződött a fékbetét súrlódó felülete


Ilyenkor zsírral, olajjal, esetleg fékfolyadékkal koszolódik a fékbetét súrlódó felülete.

Mi okozhatja a hibát?

  • Valahonnan szivárog a fékfolyadék, feltehetőleg a féknyereg munkahengeréből. 
  • Kenőolaj kicsapódik a kerékcsapágyból. 
Bármelyikről is legyen szó, biztosan egy korábbi szakavatatlan „javítás” okolható.

Hogyan befolyásolja a fék működését?
A tényleges fékezés eltolódik, s ezáltal a fékezőerő is gyengül a kerekeknél. Emiatt érezhetjük, hogy a kocsi balra vagy jobbra húz. 

Mit csináljak?
A szivárgások okainak feltárását és javítását követően a fékbetét cseréje szükséges. Féktisztító oldattal kell megtisztítani a féktárcsa súrlódó felületeit. 

 

VI. A fékbetét felülete elüvegesesedik


A fékbetét legfelső, vékony rétege megkeményedik és megrepedezik, üveges lesz a struktúrája.

 

Mi okozhatja a hibát?

  • Szinte biztosan a fékeket érő rövid idejű intenzív hőhatás, tehát a túlmelegedés okolható érte. Ez leginkább a gyakran ismétlődő, rövid, intenzív fékezések során alakul ki.
  • A hiba oka a fékek túlmelegedése, a rövid ideig tartó nagyon magas hőhatás. Rövid ideig tartó erős fékezések alkalmával jön létre, főként, ha gyakran ismételjük őket.
Hogyan befolyásolja a fék működését?
Átmenetileg késik a fékezés kezdeti momentuma.

Mit csináljak?
Ha megfelelően, standard módon használja a féket, akkor a fékbetét elüvegesedett felülete is lekopik.

 

VII. A fékbetét felülete nem egyformán kopik


A fékbetét súrlódó felületének más-más részein egyenlőtlen mértékű és mélységű kopás tapasztalható

Mi okozhatja a hibát?

  • Régebben egy, már használt féktárcsával szerelték a betétet. Ezáltal a felülete sem egyformán kopott.
  • Az újonnan beszerelt fékbetét munkafelületének mérete különbözik a régiétől, ezért olyan pontokon ér hozzá a féktárcsához, amikhez az előző fékbetét nem ért hozzá.
 
Hogyan befolyásolja a fék működését?
Fékezéskor csikorgó, sípoló hangokat hallhatunk, és rángathat a kocsi.

Mit csináljak?
A teljes fékbetét készletet és a féktárcsát is cserélni kell.

 

VIII. Ugyanazon keréknél nem egyformán kopik a belső és külső fékbetét


Ugyanazonknál a kerekeknél lévő belső és külső fékbetétek nem ugyanolyan intenzitással kopnak, mint egy eltérő kerék fékbetétjei.

Mi okozhatja a hibát?

  • A fékbetét nem tud szabadon mozogni a biztosítatlan féknyeregben, és ezért súrlódnak állandóan bizonyos fékbetétek a tárcsához. 
  • A hidraulikus dugattyú nem tud kellőképp visszatérni a kiinduló helyzetébe. 
  • Néha az is előfordul – főleg, ha alacsony a féknyomás –, hogy a fékdugattyú nem moccan. A fékbetét kopásának mértéke a kivitelezésétől is függ; lehet „merev” vagy „csúszó”.

Hogyan befolyásolja a fék működését?
  • A fékbetét túl hamar elkophat. A fékezés tényleges pillanata elnyúlik, ezáltal a kerekekre irányuló fékerő is gyengül. Ilyenkor tapasztalhatjuk, hogy balra vagy jobbra húz a kocsi.
  • A féktárcsa élettartama megrövidülhet az előírthoz képest, féloldalasan kophat. Munkafelületén pedig mélyebb, koptatott barázdák alakulhatnak ki.


Mit csináljak?
Első körben meg kell nézni, hogy túlságosan gyorsan kopik-e a fékbetét. Minden egyes keréknél egyenként kell csekkolni, hogy szabadon, megfelelően tud-e mozogni a fékbetét a féknyeregben. A fékmunkahengerek optimális működésére is oda kell figyelni, főként a dugattyúk esetleges beragadására. Amennyiben a fékbetét a megengedett legvékonyabb vastagsághoz közelít, akkor mindkét oldalon érdemes fékbetétet cserélni.

 

IX. A fékbetét súrlódó felülete teljesen elkopik


A ferodol réteg teljesen elkopott a fékbetéten.

Mi okozhatja a hibát?
Akkor történhet meg ilyesmi, ha elmulasztják a fékek időszakos átvizsgálását, esetleg, ha a vezető nem az optimális stílusban vezet, túl gyakran használja a féket.

Hogyan befolyásolja a fék működését?
A bizonyos keréknél megnyúlik a fékezés tényleges momentuma, illetve gyengül a fékezőerő. Ezáltal érezhetjük, hogy a kocsi balra vagy jobbra húz. Ráadásul még a fék sípoló, csikorgó hangja is figyelmeztethet minket. Legtöbb esetben a féktárcsák teljes amortizációjáról van szó. Ilyenkor a fékcsúszkák is meghajolhatnak, a fékdugattyúk pedig túlzottan megnyúlhatnak.

Mit csináljak?

A fékbetétet mindenképp cserélni kell, a féktárcsákat pedig legalább ellenőrizni, ha kell, azokat is cserélni.

 

X. A fékbetét munkafelülete megrepedezik


Ilyenkor a ferodol réteg felülete repedezett lesz középen.
 

Mi okozhatja a hibát?

  • Feltehetőleg a fék fémlemezének elgörbülése válthatja ki a repedést. 
  • A fékbetét a féknyereg támasztócsapjai miatt csak korlátozottan tud mozogni a vezetősínben.
  • A munkahenger dugattyú nem képes tengelyirányú nyomás kifejtésére.
  • A dugattyúk valamelyike megszorul, ha a féknyereg több munkahengerrel van szerelve.
Hogyan befolyásolja a fék működését?
A tényleges fékezés lassabban kezdődik el a hibás fék felén, főleg olyankor, ha gyengén nyomjuk a féket (tehát ha a hidraulikus fékrendszer minimális nyomásértéken működik). Ezzel párhuzamosan a kerekre irányuló fékező erő is gyengül. Az autó ilyenkor általában balra vagy jobbra szokott húzni.

Mit csináljak?

Miután kiderült, és megoldottuk a repedések létrejöttének problémáját, fékbetét csere ildomos a kocsi mindkét felén.
 

XI. A ferodol réteg lepörög a fémlemezről


A ferodol réteg lepörög a fékbetét vaslapjáról az intenzív nyíróerők miatt.

Mi okozhatja a hibát?

  • Minden bizonnyal rossz minőségű fékbetét került beszerelésre a kocsiban, melynek alacsony a nyírószilárdsága az előírthoz (3-5 N/mm2) képest.
  • Helytelenül került beszerelésre a fékbetét.
Hogyan befolyásolja a fék működését?
Annál a keréknél megszűnik teljesen vagy részlegesen a fékhatás, ahol a hibás fék található. Épp ezért a fékezés kezdeti pillanata eltolódik, és csökken a fékerő. Ilyenkor általában balra vagy jobbra húz a kocsi.

Mit csináljak?
Mindenképp szükséges a fékbetét csere. Arra figyeljen, hogy mindenképp gyári vagy azzal megegyező minőségű alkatrészt vásároljon. 
 
A fékrendszerek, ezáltal a fékbetét működése is nélkülözhetetlen a biztonságos közlekedéshez. Így a fékalkatrészek cseréjét, esetleges javítását mindenképp szakértőre vagy szervizre kell bízni!