Fék utánállító
Fék utánállító gondoskodik arról az autó fékrendszerében, hogy a kopás miatt a fékpofa és a fékdob közötti távolság ne tudjon növekedni, mert az a fékezés hatékonyságának a rovására menne. Válogasson kapcsolódó fék mechanika kínálatunkból!
A fék utánállító működése
A fék utánállító elhelyezése a munkahengerben a legelőnyösebb, mert így a szennyeződéstől védve van, a korrózió nem teszi tönkre, mindezek együtt nem befolyásolják hátrányosan a működését. A fék úgy működik, hogy a fékezőnyomás hatására a dugattyú kifelé mozdul, és ezzel megszűnik az addig meglévő és a kerék futását lehetővé tevő hézag a fékpofák és a fékdob között, azaz megvalósul a fékezés. Az utánállító mechanizmus addig nem lép közbe és nincs benne semmilyen elmozdulás, amíg a fékdob és a fékpofa közötti hézag nem nagyobb a megengedettnél.
Hogyan történik az utánállítás, hogy működik a fék utánállító?
Az utánállítás több működési elv alapján valósulhat meg. Az úgy nevezett fokozatos működésű fék utánállító esetében, egy fűrészfog menettel és egy rugalmas anyával jön létre maga az utánállítás. Van egy fokozatmentes változat is, ahol a fékbetét a saját kopásának ütemével egy felhasított, rugalmas és súrlódó hüvellyel mozog a csapján. A mai, korszerű gépjárműveknél leggyakrabban ezt az utóbbit, a súrlódó gyűrűs változatot alkalmazzák. Ezektől eltérő a kilincsműves automatikus utánállító működése. Itt, ha nagy a hézag a fékpofa és a fékdob között, az utánállító kilincsnyelve fordít a kilincskeréken. Amikor a kilincskerék elfordul, az utánállító csőből kifelé mozdul a csavar.