Kilométeróra spirál
Kilométeróra spirál segítségével mechanikusan mérhető az autó sebessége. A mintegy két méter hosszú speciális bowden a kerekek fordulatszámát viszi át a kilométerórában lévő tárcsára, amely a mutatót mozgatja egy számozott tábla előtt. A kilométeróra spirál mellett számos más bowdenek is kaphatóak, böngésszen teljes kínálatunkból!
Kilométeróra spirál alkalmazása
Ma a kilométeróra spirál inkább csak a motorkerékpároknál alkalmazandó, mert az újabb típusú autóknál elektromos jeladó juttatja el a szenzorral mért fordulatszámadatokat a kijelzőhöz. A lényeg, hogy a tengelykapcsolónál mért fordulatot, amitől a jármű sebessége függ, egy fogaskerék adja át a bowdennek, amely átvéve a forgást, továbbítja azt a kijelzőhöz. Ott újabb, immár nem mechanikus, hanem mágneses áttétel útján egy mutató jelzi ki a végeredményt. Vagyis ilyen módon láthatjuk a számlapon vagy kijelzőn, hogy hány kilométert tesz meg a jármű óránként, azaz mekkora a sebessége kilométer/órában mérve.
Kilométeróra spirál cseréje az autókban
A kilométeróra spirál javítható ugyan, cserélve a szakadt bowdent, illetve a megkopott csatlakozókat, de ennél az alkatrésznél jellemzőbb a csere. Hogy baj van a spirállal, annak a legbiztosabb jele, hogy ugrál a kilométeróra kijelzőjében a mutató. Ennek oka, hogy a kilométer-óra spirál állandóan tekeredik, ami előbb vagy utóbb az anyag elfáradása miatt oda vezet, hogy a spirál megugrik a saját tengelye körül. A másik leggyakoribb hibaforrás az, hogy a spirál és a tengelykapcsolónál található csonk nem csatlakozik jól a kilométeróra spirálhoz, kikopott, ezért nem a pontos fordulatszámot továbbítja, vagy időnként ez is megugrik. Előfordulhat még a bowden szakadása is, amitől teljesen meghal a műszer. Az egyes márkákhoz és típusokhoz eltérő kilométer spirál jár, ezért oda kell figyelni a beszerzésnél.
A kilométeróra spirál állapota házi körülmények között is ellenőrizhető, de nagyon körülményes. A műszerfalat is le kell hozzá szerelni, ugyanis hozzá kell férni magához a kilométerórához. A kábel kézi mozgatása közben figyelje a mutató mozgását is. Ha a mutató mozog ugyan, de akadozik közben, az meghibásodásra utal. Amennyiben azt észleli, hogy nem cserélődnek az adatok a kijelzőn, vagy elakad a mutató, akkor mindenképp nézesse meg az alkatrészt! Olyankor is sort kell keríteni rá, ha egyértelműen érzékelhető, hogy nem az épp aktuális sebességet mutatja a számláló.
A kilométeróra spirál élettartamának meghosszabbítása érdekében kerülje a rendszeres kocsikázást terepen, ilyenkor ugyanis a szokásosnál jóval nagyobb vibráció éri az alkatrészt. Csere, javítás során legyen óvatos, nehogy megszakítsa a kábelt. Ügyeljen a rögzítők kellő meghúzására, ellenkező esetben leválhat a spirál a kijelzőről. Ami a kocsikázási körülményeket illeti, nem csak a terepen, hanem a magas páratartalmú, vagy extrém hideg területeken való közlekedést is kerülni kell.