Autó vízpumpa, vízszivattyú
Vízszivattyú, vízpumpa keringeti a hűtőfolyadékot a motorblokk és a vízhűtő alkotta rendszerben. Ez egy keringető szivattyú, a zárt rendszerbe építve, megint csak az otthoni fűtést hozhatjuk analógiának. Egyszerű, de fontos alkatrész. Emellett további autófűtés, klíma, autó hűtőrendszerek választék is megtalálható webáruházunkban, böngésszen termékeink között!
Ha a vízszivattyú / vízpumpa elromlik, túlmelegszik a motor, felforr a hűtőfolyadék.
Amikor a motor működik, a hűtőfolyadéknak szüntelenül keringenie, áramolnia kell. A szivattyút elektromos áram hajtja, ezért a leggyakrabban elektromos hibára vezethető vissza, ha nem működik. De a mechanikája, maga a pumpa is elromolhat.
Ez többnyire nem egy pillanat műve. Ha észleljük, hogy néha túlmelegszik a motor, a magas, de még megengedett, vagy a veszélyesnek jelzett tartományba emelkedik a hűtőfolyadék hőmérséklete, pontosan tudhatjuk, hogy valami baj van a hűtőrendszerrel. Ha a hűtőt magát és a ventilátort is rendben találtuk, akkor biztosak lehetünk benne: a vízszivattyú, vízpumpa romlott el. Ilyenkor a javítás egyetlen módja a csere.
Hogyan működik?
A vízszivattyú házában hűtőfolyadék s egy forgó lapátkerék található, ami a centrifugális erőnek köszönhetően kipaszírozza, s a hűtőkörbe keringteti a folyadékot. A lapátkerékhez pedig előtte a hűtőtől, valamint a termosztáttól érkezik a hűtőközeg. Sok vízpumpába manapság már több csapágyat is raknak, mivel a vezérműtengely működteti az alkatrészt, így egy lehetséges túlfeszítés miatt idő előtt tönkremehetnek a csapágyak. Ezt elkerülendő, érdemes kerülni a csak egy csapágyat tartalmazó konstrukciókat. A vízszivattyúban egy ún. könnyező furatot is találhatunk, amely a tömszelence pillanatnyi túlnyomásából származó vízcseppek kivezetéséért felel. Azokban a szivattyúkban, melyekbe nem raknak külön tömítést, s helyette tömítőpasztát kell használni, ott mindig tartani kell magunkat az optimális mennyiséghez. Ha többet viszünk fel a kelleténél, akkor a felesleg a vízrendszerbe jut, majd idővel teljes eldugasztja a furatot, s tönkreteszi a tömszelencét.
Mikor kell cserélni a vízszivattyút?
A vízpumpa élettartam nagyon változó, minőségtől, üzemeltetéstől függ, de nagy általánosságban elmondható, hogy kb. 100-130 000 kilométert bír. A leghamarabb és emiatt leggyakrabban előforduló probléma a benne lévő csapágy elhasználódása, ami miatt leáll a szivattyú. Szerencsére gyanús hangokból észlelhetjük, ha közeleg a vízpumpa vége, ilyenkor „nyikorog”. Vízszivattyú hibára a hűtőfolyadék indokolatlan fogyásából is következtethetünk, lehetséges, hogy csak a pumpánál lévő tömítés ereszt. Fontos, hogy amennyiben a vízpumpa is a vezérlés részét képezi egy autóban, akkor a gyárilag előírt csereperiódust követően azt is cserélni kell! Sajnos a mai modern motorokban már nem igazán lehet a motorblokk bontása nélkül utánajárni a vízpumpa hibának.
A vízszivattyú meghibásodásának egyik leggyakoribb oka a hűtőfolyadék, pontosabban az ezekkel kapcsolatos problémák. Gondot okozhat a nem megfelelően kiválasztott, gyenge minőségű hűtőfolyadék, netán sima víz alkalmazása. Amikor idegen anyagok kerülnek valamiért a hűtőfolyadékba, akkor akár a lapátok is megsérülhetnek. Figyelni kell a pumpát meghajtó szíj állapotára, feszességére is, hiszen ha rosszul van beállítva, akkor a tömszelencén át a csapágyat is elérheti a hűtőfolyadék, s teljesen kimossa azt. Ha már szóba került a tömszelence… sajnos ez is idővel elhasználódik, s a magas hőterhelés vagy a víztérben uralkodó túl magas nyomás miatt idő előtt el is romolhat. Ezt leghamarabb a vízpumpa nyikorgásából észlelhetjük.
Érdemes fontolóra venni a vízpumpa cseréjét, ha a motorhőmérséklet szokatlan emelkedését tapasztaljuk. Szemrevételezéssel is megállapíthatjuk, hogy gond van-e vele: keressünk repedéseket a vízszivattyú szíjtárcsáján. A már említett nyikorgás mellett gyanús lehet még a vízpumpa zúgása, a motor járás közben hallható csapágyzörgés is.
Elektromos vízpumpa
Manapság egyre nagyobb teret hódítanak az elektromos vízszivattyúk, ezek nagyobb hatékonyságot biztosítanak a motoroknak. A normál motorhűtés mellett alkalmazzák őket a gyártók, tovább minimalizálják az erőforrás terhelését. Vezérlésükről szenzorok gondoskodnak, így garantálva folyamatosan az optimális mennyiségű hűtőfolyadék jelenlétét a rendszerben. Bizonyos autómodellekben akár már három szivattyú is működhet, például egy a kabinfűtéshez, egy a hibridekben használt akkumulátoros rendszerhűtéshez vagy mondjuk a turbófeltöltőhöz. Ami a csereperiódusukat illeti, körülbelül megegyezik a mechanikus vízpumpákéval.
Mint említettük, előszeretettel alkalmazzák az elektromos vízpumpát az utastér befűtéséhez, általa hamarabb érhető el a kellemes meleg, komfortosabb az utazás. Bizonyos turbófeltöltős konstrukciókhoz vízhűtést alkalmaznak a gyártók, ezzel is új növekedési lehetőséget biztosítva. A tisztán elektromos, valamint hibrid járművekben elektromos vízszivattyú segítségével garantálják a nagyon drága akkumulátoros rendszerek biztonságát, túlmelegedésük megelőzését.