AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Vízhűtő választása.

Vízhűtő kereső autójához, tekintse meg országosan kedvező árainkat és minőségi autófűtés, klíma, autó hűtőrendszerek termékeinket az alkatreszek.hu kínálatában. Vízhűtő hibák okai, megelőzésük, javításuk.

A vízhűtő a motor felhevülését gátolja, épp ezért az egyik legfontosabb alkatrész

Vízhűtő gátolja meg az autóban a motor túlmelegedését, tehát azt, hogy egy meghatározott értékű hőmérséklet fölé hevüljön. Hűtőfolyadék gondoskodik a felesleges hő elvezetéséről; egy hőcserélőhöz szállítja, ahol továbbadja a levegőnek, amit egy ventilátor keringtet.


Keresse meg az autójához megfelelő vízhűtő alkatrészt:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok

A vízhűtő bármikor kilyukadhat. Ezt könnyű észlelni, mert folyik belőle a víz, tócsa van a kocsi alatt, vagy túl magas motorhőmérsékletet mutat a műszerfalon a kijelző. Előfordulhat az is, hogy beszennyeződik, és eltömődnek a járatai, tehát nem tud létrejönni az optimális cirkuláció. Ennek megelőzésére vannak tisztítási, vízkő eltávolító eljárások. Az is előfordul, hogy elektromos hiba miatt nem működik a hűtőventilátor. Ha a vízhűtő hibája csak kismértékű, nincs akadálya a haladásunknak, a fűtés bekapcsolása (az ablakok lehúzása mellett) magas sebességfokozatban alacsony motorfordulatszám mellett általában hatékonyan visszahűti a motort, amíg szerelőhöz nem jutunk a kocsival. 

A vízhűtő biztonsági okokból nem javítandó, azonnal cserélni kell

Természetesen a kocsi márkájának és típusának megfelelőre. Amikor vízhűtő cserére kerül a sor, ajánlott a teljes hűtőrendszert átvizsgáltatni, hogy vannak-e még benne elnyűtt, meghibásodott elemek. Sokkal egyszerűbb így, mintha többször meg kellene bontani a rendszert. Még mielőtt kimondanád, hogy muszáj a vízhűtőt cserélni, előtte győződj meg arról, hogy nem csak egy cső lett lyukas, egy tömítés használódott el vagy egy csatlakozás mozdult el. A vizsgálatnál legyél óvatos! Míg forró a folyadék, még véletlen se nyisd ki a vízhűtő sapkát (zárszerkezetét), súlyos égési sérülést szenvedhetsz. Mivel a hűtővíz nyomás alatt áll a hűtőrendszerben, így bármikor megtörténhet, hogy a sapka letekerésekor arcodba csap a gőz, vagy ráfröccsen valamelyik testrészedre.

 

A vízhűtő a menetszelet, valamint a radiátorcsövek és lemezek között elhelyezkedő hűtőventillátort hasznosítva hűti a motor hűtővizét. Küldetése, hogy a megengedett maximális hőérték alatt tartsa a hűtővizet.

Vízhűtő hibátlan működése elengedhetetlen, feladata a motor hűtése

Autó hűtőrendszere

A belső égés eredményeképp hő keletkezik a hengerekben és a motorblokkban. Ezt az égéshőt muszáj elvezetni onnan, mert ha ez nem történne meg, akkor a dugattyúk és a motorblokk olyan szinten felhevülnének, hogy azt egy kenőanyag sem tolerálná. A dugattyúk teljesen besülnének, a motor visszafordíthatatlanul károsodna. A hűtőfolyadék tehát pont ezt az elvezetést végzi, azáltal, hogy a motorblokk erre tervezett réseiben kering. De ez sem járhat ám egyfolytában körbe-körbe, mert annyira felforrósodhatna, hogy gőzrobbanás jönne létre! Így hát konstans hűtést igényel.

 

Gondolj egy központi fűtésre! A kazánban (ahogy a motorban is) felhevül a víz, ami továbbkering a radiátorokhoz, ahol leadja a hő többségét, fűti a házat, majd a lehűtött víz visszakering a kazánba. Ugyanez a folyamat játszódik le a kocsiban is! Így nem véletlen, hogy a köznyelvben csak radiátorként hívják sokan az autó vízhűtőjét. Ez tulajdonképp egy „csőkígyó”, aminek nagy felületére sűrűn rakott hűtőbordákat szerelnek. A hőt legtöbbször a menetszél viszi el innen. Ám ha megállsz egy lámpánál, vagy egy dugóban tötyögsz, akkor jön működésbe a hűtőventillátor. Ha szabvány méretű, megfelelő átjárhatóságú vízhűtő van szerelve a kocsidba, akkor a motor sem melegedhet túl. Épp ezért nem ildomos a gyári szabványnál nagyobb, vastagabb vízhűtőt szerelni a kocsiba. Ugyanis ha megteszed, akkor csökken a motor élettartama, mivel a kellőnél lassabban kerül üzemi hőmérsékletre.

 

Webáruházunk kínálatában Nissens, Van Wezel, Tyc, Valeo és egyéb gyártók vízhűtő választéka található

Autó motorjának túlmelegedéseAutó hűtőrendszerének működési rajza

Vízhűtő hiba, vízhűtő javítás

A vízhűtő sajnos kilyukadhat. Ezt könnyű észlelni, és azonnal cserélni kell! Gond lehet belőle, hogy ha a hűtőventillátor egy mechanikus vagy elektromos meghibásodás miatt nem tud üzemelni. Szerencsére azonnal felvillan a műszerfalon a jelzőlámpa, ha túlmelegszik a hűtőfolyadék. Kismértékű felhevülés esetén nyugodtan továbbhaladhatunk; elég, ha bekapcsoljuk a fűtést, letekerjük az ablakokat, és minél nagyobb sebességfokozatban minél alacsonyabb fordulatszámon közlekedünk. Ezáltal amennyire lehet, lehűl a motor, amíg el nem jutunk vele egy biztonságos helyre. Ha leállsz, semmiképp se csavard le egyből a vízhűtő záródugóját, mert megégetheted magad. Véletlen se várd meg, hogy rád csapódjon a gőzölgő hűtővíz! A hűtőfolyadékot csak a motor járatása közben, meleg vízhűtőbe tölthetsz! Az alkatrészt viszont csak akkor zárhatod le, ha leállítod a motort.

 

Neked is „főtt már a fejed” az alkatrész meghibásodás miatt?

 

Egy kis törődéssel, időnkénti karbantartással megelőzheted a bajt. Szakértőink összeszedték Neked, hogy mikre szükséges odafigyelned, hogy többé ne járj pórul a vízhűtővel.
Vízhűtő szerviz
4 tipikus vízhűtő hiba jelentkezhet

 

  1. Intenzívebb terhelés vagy forró időjárás miatt felforr a hűtővíz
  2. Túlhűtés esetén nem tud üzemi hőmérsékletre kerülni a motor
  3. Hűtőfolyadék szivárgás
  4. Elromlik a vízszivattyú

Mitől forrhat fel a hűtővíz?

Ha túl alacsonyra kerül a hűtőfolyadék szint, könnyedén észlelhetjük a tartály min. és max. jelöléseiből. Ez eléggé magától értetődőnek tűnik, ám a hűtőrendszer összetettségének okán még sok helyen hibázhat a dolog. Például ha meglazulnak a bilincskötések, és szivárogni kezd a folyadék, vagy ha esetleg még a motor égésterébe is szivárog belőle. Előfordulhat még az is, hogy sok üledék rakódik le a rendszerben, eltömítődik a vízhűtő, vagy nem cirkulál megfelelően a folyadék. Ez leginkább akkor történhet meg, ha hosszabb ideig csapvízzel, vagy gyenge minőségű, bóvli fagyállóval töltik a fel a rendszert. Erre utaló jeleket akkor tapasztalhatunk, ha látjuk, hogy rozsdaszínű, koszos, üledékes víz szivárog ki a megbontott csőből, vagy ha ez a kiegyenlítő tartályban is észrevehetően leülepszik. Jóllehet a hűtőrendszer és a csövek kitisztítása nem pár perces meló, de megfelelő megoldást jelenthet.

 

Hűtőventillátor meghibásodás

A hűtőventillátor meghibásodása a szakértők tapasztalata szerint legtöbbször azoknál az autóknál fordul elő, amiket leginkább csak városban, rövid távokra használnak, mert így rendszeresen nem melegedik fel üzemi hőmérsékletre a hűtőfolyadék, s ezáltal a ventilátor sem kapcsol be. Következésképp kiszáradnak a csapágyak, esetleg rozsdásodáshoz vezet a tengely mellett beszivárgó nedvesség. Ám ha egyszer működésbe kell lépnie, akkor nem fog forogni, és nem bír plusz levegőt szállítani a vízhűtőn át – ez is okozhatja a túlhevülést. Ajánlott legalább évente kiiktatni a hőkapcsolót (rövidre zárva), és megvizsgálni, hogy optimálisan is működik-e a villanymotor.

 

Hőkapcsoló meghibásodás

Ha a hűtővíz eléri a kb. 90 Celsiusos hőmérsékletet, akkor a vízhűtőbe szerelt kapcsoló beindítja az elektromos ventilátort. Majd ha kb. 80 Celsius fokra hűl a folyadék, akkor a már említett kapcsoló megszakítja a ventilátor áramkörét. Mivel a kapcsolót bimetál rendszerrel készült, ezért végeredményben egy bizonyos kor után minden kocsiban elromlik. Ha ki szeretnéd szerelni, akkor fontos megemlítenünk, hogy a hűtő hátsó felén, a jobb oldalon alul találod. De figyelj oda, mert ha kiszereled, akkor a hűtőfolyadék is kifolyik! Aki a minél olcsóbb elvet követi, az általában egy kézi kapcsolóval váltja fel a bimetál kapcsolót, amit már a sofőrnek kell majd kapcsolgatni.

 

A hűtőlamellák elzáródása

Kimondhatjuk, hogy a hűtőlamellák elzáródása a második legegyszerűbben orvosolható hiba. Itt csak annyi történik, hogy az idő múlásával hűtőbe száguldó rovarok, kosz, por lerakódnak a lamellák közé. Ezáltal az effektív hőleadást, vagyis a levegő lamellák közötti szabad áramlását gátolják, ezért a vízhűtő nem fog tudni megfelelően funkcionálni. Szerencsére nagyon könnyű kitisztítani, elég ha kifújatjuk sűrített levegővel, vagy egyszerűen csak kimossuk folyóvízzel. Ha nagynyomású mosóval próbálkozol, akkor vigyázz, nehogy a lamellák elveszítsék formájukat, esetlegesen sérülést szenvedjenek.

 

A termosztát meghibásodása

A termosztát meghibásodása abban az esetben eredményezhet túlmelegedést a rendszerben, ha zárt állapotba ragad, s nem engedi a hűtővizet a nagy vízkör felé cirkulálni. Így tehát a folyadék nem fog eljutni a vízhűtőig. Ezt csak egyféleképp tudjuk orvosolni: a termosztát cseréjével.

 

Kiegyenlítő tartály sapka – a megmentő

A megfelelően működő kiegyenlítő tartály sapka kellő szinten tartja a melegedés hatására kialakuló nyomást a hűtőrendszerben. Ez azért számít nagy segítségnek, mert a 0,1-0,3 bar közötti túlnyomás mellett 100 Celsius fok fölé emelkedik a hűtőfolyadék forráspontja, így a működés közben kialakuló hőingadozás miatt nem indul be egyből a forrás. Oda kell figyelni azonban a sapka alatt elhelyezkedő tömítésre, mert ha az megnyúlik vagy elkopik, akkor a túlnyomás nem fog tudni kialakulni a hűtőrendszerben. Így a hűtővíz is hamarabb felforrhat! A gumitömítések vagy csövek rongálódásának elkerülése érdekében a sapkába szerelt rugó kiengedi a túlzott nyomást. A hörgőszelep pedig levegőt ereszt a hűtőrendszer lehűlése során redukálódott térfogatú hűtővíz helyére.

 

A vízszivattyú elhasználódása

A vízszivattyú mechanikus elavulása önmagában még nem válthat ki túlhevülést, viszont a lapátkeréken kialakuló kavitáció/rozsdásodás olyan mértékűvé növi ki magát, tulajdonképp teljesen elkoptatja a lapátokat. Így gyakorlatilag nem lesz, ami mozgassa a hűtőfolyadékot.

 

Légbuborékok képződése a hűtőrendszerben

A kacifántos csőrendszerből adódóan sajnos a hűtőrendszer nem bír teljes kilégtelenedni magától. Ezáltal szükségessé válik a fűtőkör, valamint a hűtőkör első részének kézi légtelenítése. Ezt megbontást, esetleg leengedést és újrafeltöltést követően tudjuk megtenni, különben a hűtőrendszerben ragadt levegő gátolni fogja a hűtővíz cirkulálását, és túlmelegedés alakulhat ki.

 

Túlhűl a vízhűtő, a motor nem tudja elérni az üzemi hőmérsékletet

A már említett termosztát hibához hasonlóan, ebben az esetben is az alkatrész szorulásáról van szó. Ám itt most nyitott helyzetben szorul meg, ami azt jelenti, hogy motorindítást követően a teljes hűtővíz mennyiséget fogja cirkulálni a vízpumpa. Így tehát a motor jóval több idő alatt fogja tudni felhevíteni a hűtőrendszert az optimális üzemhőmérsékletre, sőt az is előfordulhat, hogy egyáltalán nem tudja. A túlhűtés is ugyanannyira káros a motor számára, mint a túlfűtés. Egyrészről azért, mert a méretillesztéseket 80 Celsius fok körüli üzemhőmérsékletre tervezték, másrészről a keverékképzés is csak a motor megfelelő üzemi hőfokán tud elindulni. Ha nem éri el az optimális hőfokot a motor, akkor az üzemanyag ki fog csapódni a hengerfalra, és a kenőolajba kerülve rongálni fogja a kenőképességét. Ezen túl hosszú távon csökkenteni fogja az alkatrész élettartamát, felgyorsítja a kopását. Ennél a típusú hibánál is csak a termosztát csere nyújthat garantált megoldást.

 

Szivárog a víz a hűtőben

Ennél a hibánál arról van szó, hogy a gumi toldócső, ami az autó alján elhelyezkedő két acélcső között található, megsérül. Ez akkor fordulhat elő, ha a kocsi alja már többször felakadt valahova, pláne, ha egy ilyen malőr alkalmával már a takaró-védőlemez is leesett. Szakértőink tapasztalatai szerint a fűtőrendszer kisebb gumicsövei sokkal hamarabb elöregedhetnek, mint a nagyobb méretűek. A fülkében a fűtőradiátorra tartó csővégeknél, a vízszivattyúról induló csőágnál és a tűzfal alá beívelő csőrésznél tapasztalható a leggyakrabban szivárgás. A fűtő- és a hűtőradiátor között futó légtelenítő cső is hamar elhasználódhat, a végei gyakran kirepedezhetnek.

 

Vízszivattyú hibák

A vízpumpa elég egyszerű alkatrésznek számít, de ezt is karban kell tartani, hogy ne hibásodjon meg.

  1. A tengely alatti furaton szivárog a hűtővíz: a vízpumpa házában lévő tengely alá szerelt furat a csapágyak közötti tér hűtővízzel való telítődését akadályozza meg akkor, amikor a szivattyú tömítőszelencéje netán átengedi a hűtővizet. Erre a hibára a tömítőszelence cseréje a legkézenfekvőbb megoldása. A vízszivattyúnál fog a leghamarabb kiderülni, ha esetleg rossz fagyállót választunk, ugyanis annak feladata pont a vízszivattyú „kenése”. Így hát, ha nem megfelelő hűtőfolyadékot alkalmazunk, akkor az alkatrész élettartamát is megrövidítjük. 
  2. Kavitáció, rozsdásodás indul el a lapátokon: ez a hiba már csak akkor válik felismerhetővé, hogyha nagyobb részek hiányoznak a lapátokból. Megoldást csak a tengely-lapátkerék csere jelenthet.
  3. Elkopnak a csapágyak: a szivattyúba szerelt 1-1 egysoros golyócsapágy kenését egy zsírtöltet biztosítja. Ezeket bizonyos időintervallumonként cserélni kell – ehhez a házon fellelhető Stauffer-zsírzó nyújt segítséget. Nem szabad elhanyagolni a rendszeres kenést, ugyanis akkor a csapágyak idő előtt tönkremennek, és nem fogják tudni pontosan megvezetni a vízszivattyú tengelyt. Joggal merül fel a kérdés benned: honnan tudhatom, hogy elhasználódtak a csapágyak? Vedd le hozzá az ékszíjat, és próbáld meg megmozgatni a szivattyútengelyt. Ha ilyenkor függőleges irányú „lógást” érzékelsz, akkor garantáltan túlkoptak a csapágyak. Árulkodó jel lehet még, ha túl könnyedén pörög a tengely, vagy ha zúg a forgás közben.