Keresés terméktípus szerint

              Intercooler

              IntercoolerIntercooler alkatrészeket a kipufogógázzal működtetett feltöltőkkel dolgozó motorokhoz alkalmaznak az autógyártók, működésük meglehetősen összetett. Kapcsolódó autófűtés, klíma, autó hűtőrendszer alkatrészek rendeléséhez kattintson ide.

              Intercooler a turbódízel levegő hűtéséhez elengedhetetlen. Ha sérül, cserélni kell!

              Bevezetésként az intercooler működéséről dióhéjban annyit, hogy a forró töltőlevegő lehűtésével oxigéndúsabb és hidegebb levegőt juttat a motorba. Vagyis lényegében hívhatjuk töltőlevegő hűtőnek is. A hidegebb, azaz sűrűbb, oxigéndúsabb levegő javítja a teljesítményt, és kevésbé veszi igénybe a motoralkatrészeket. Az intercooler ára pár tízezer forinttól akár pár százezerig is terjedhet, típustól függően. És persze a többnyire alumíniumból készülő intercoolerekhez is tartoznak vízcsövek.

              Viszont, ha kicsit szeretnénk jobban belátni a dolgok mögé, akkor le kell szögeznünk, hogy minden motor rendelkezik egy bizonyos hengerenkénti térfogattal. Ahhoz, hogy az adott térfogatba a lehető legtöbb levegőt lehessen beszívni, muszáj lehűteni. Ha nem lenne hűtés, akkor gyakorlatilag úgy működne, mint egy légkeveréses sütő, mivel működés közben kb. 200 Celsiuson van a töltőlevegő. Ezért találták fel a töltőlevegő-hűtőt, vagyis intercoolert, amin még azelőtt átmegy a levegő, hogy a motorba jutna. Habár az a legoptimálisabb az erőforrás számára, ha minél kisebb hőmérsékleten kerül bele a beszívott levegő, közben arra is figyelni kell, hogy fokozatosan legyen lehűtve. Ellenkező esetben idővel károsodhat a motor.

              Milyen van a kocsimban: száraz vagy vizes intercooler?

              Magyarul ugyan töltőlevegőhűtőnek hívják, de sokkal elterjedtebb az intercooler megnevezés, amiben az ’inter’ szórész arra utal, hogy a motor és a turbófeltöltő között található, míg a cooler a hűtési feladatra. Két fő típusát különböztetjük meg, szinte minden autóban ún. „száraz” vagy „vizes” intercooler található. Előbbi számít a klasszikus változatnak, ennél csak a menetszél végzi az oroszlánmunkát a levegő/levegő tömbben, nem igazán szoktak külön ventilátort beépíteni elé. A ritkább változat a vízhűtéses, melynél folyadék funkcionál hűtőközegként a levegő/víz tömbben. Ha ilyen van autójában, jellemzően a motor körül egy külön hűtőtömbben, vagy a szívócsőbe építve találhatja meg.

              Tipikus intercooler hibák, hibajelenségek

              Szerencsére a töltőlevegőhűtő meglehetősen ritkán megy tönkre, ha meg is történik, az szinte biztos, hogy valami külső mechanikai hatásnak tudható be (pl. egy balesetnek, amiben összetörik az autó elejét). Ha probléma akad vele, az legtöbbször a rögzítők kilazulása miatt történik, melynek következtében sok mikrorepedés alakulhat ki az intercooler házon. A mechanikai hatások alatt nem feltétlen egy drasztikus balesetre kell gondolni, sokszor csak arról van szó, hogy nagyobb sebességnél mondjuk egy kis kavics jut a motortérbe, ami kilyukasztja vagy megrepeszti az alkatrészt, s nyomásveszteség alakul ki. Bizonyos esetekben megsérülhet a hűtő oxidrétege, s ezáltal szépen apránként teljesen beszennyeződik az intercooler. Erre főként télen kell odafigyelni, amikor nem csak szennyeződések, de az utak csúszásmentesítésére használt erős vegyszerek is rákerülhetnek.

              Szemmel látható az intercooler hiba, ha olajszivárgást érzékel a hűtő és a csatlakozócső csatlakozásánál. Hasonlóan egyértelmű jelzés lehet a fedélzeti számítógép által jelzett probléma. Noha az üzemanyag-fogyasztás hirtelen növekedéséből, illetve a motorteljesítmény visszaeséséből több problémára is gyanakodhatunk, nem árt ilyenkor az intercoolert is megnézetni. Szintén igaz ez a motorban bekövetkező olajszint-csökkenésre.

              Házilag is javítható?

              Az intercooler javítása, cseréje sajnos nem igazán sorolható a házilag elvégezhető műveletek közé. Mivel a mikrorepedések olyan kicsik szoktak lenni a házon, hogy szabad szemmel, ránézésre nem lehet, vagy csak nagyon nehezen észlelni őket. Ahhoz, hogy ellenőrizni tudjuk, mindenképp speciális berendezés szükséges! Érdemes autószerelőre bízni a cseréjét, elég drága alkatrészről van szó ahhoz, hogy szakértelem nélkül bíbelődjünk vele. A mikrorepedéseket általában argon védőgázas hegesztéssel tüntetik el, s utána teljesen átöblítik az alkatrészt, hogy újra működőképes legyen. Az intercooler műanyag elemeit és a tömítéseit minden esetben cserélni kell, az alumínium részek azonban helyzettől függően akár javíthatók is. Ha egyik sem vezet megoldásra, mindenképp cseréltesse a hűtőt!

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!