Hűtőventillátor előtét ellenállás
A hűtőventilátor előtét ellenállás kocsink fűtő- és klímarendszerének oszlopos tagja. Ennek köszönhetően tudjuk az utastér levegőellátásának mértékét szabályozni. Előtét ellenállás széles kínálata autójához, kedvezményes árakon. Vásároljon minőségi autóalkatrészeket széles autófűtés, klíma, autó hűtőrendszerek választékunkból olcsón, szakértőktől.
Klímaventilátor előtét ellenállás az autó fűtő-hűtő rendszerében
Az előtét ellenállás anyaga és felépítése gyártmányonként eltérő. Van például a ledes verzió, de léteznek úgynevezett fémréteg- vagy huzalellenállások is. Egy berendezéshez csak egy adott típusú és kapacitású előtét ellenállás alkalmazható. Cseréje szakembert igényel, ára természetesen típusonként és gyártmányonként eltérő. Az előtét ellenállás ár azonban általában nem olyan magas, hogy megérje rosszabb minőséget választani. Egyesek házilag kísérleteznek az előtét ellenállás javításával, ám az előtét ellenállás javítás általában ilyenkor nem jár sikerrel. De, ha látszólag sikeres is az előtét ellenállás javítás, később sokba kerülhet a próbálkozás, mert egy rossz előtét ellenállás miatt drága elektromos, illetve elektronikus berendezések mehetnek tönkre az autóban.
Mi miatt mehet tönkre az előtét ellenállás, és miből tudhatom, ha gond van vele?
Gyakran okozhat gondot, hogy túl magas hőmérséklet mellett üzemel az előtét ellenállás. Tipikusan ilyen eset lehet, ha nem cserélik időben a pollenszűrőt, vagy folyamatos a kánikula, netán alacsony fordulatszámon dolgozik a hűtőventilátor. Bármelyik helyzet is álljon fenn, az előtét ellenállás túl fog melegedni. A hűtőventilátor más meghibásodást is eredményezhet, például, ha elakadnak a lapátjai, s emiatt kiég az előtét ellenállás. Mostoha körülmény lehet még a fokozódó vibráció, aminek következtében ki fognak lazulni a rögzítőelemek.
A különböző szennyeződések és nedvesség sem tesznek jót neki, de főleg az előtét ellenállás nyomtatott áramköreinek. Korróziót indíthat be, ha túl magas az utastér levegőjének páratartalma, s emiatt az alkatrészben is nő a páratartalom. Ilyen esetben szinte mindig oxidálódnak az érintkezők. Korrózió okozó tényező lehet még az alkatrész házának sérülése. Bármely, rozsdásodási folyamatra utalhat gyanús jelként, ha például egyes fokozaton nem működik a ventilátor, de mondjuk hármason igen.
Amennyiben túlfeszültség keletkezik a kocsi áramkörében, netán valamilyen oknál fogva járó motornál csatlakoztatjuk le az akkumulátort, akkor megolvadhatnak az érintkezők. Ennek egyértelmű jele, hogy képtelenség kikapcsolni a ventilátort, csak akkor áll le, ha a kocsit is leállítja. Az előtét ellenállás tönkre menetelére tehát főként a hűtőventilátor szélsőséges, ad hoc működéséből következtethetünk.
Ha meghibásodik az előtét ellenállás, mindenképp cseréltetni kell, mégpedig egy jó minőségű alkatrészre. Ez különösen fontos az élettartam szempontjából. Új előtét ellenállás rendelésekor alaposan ügyeljen rá, hogy az autójához teljes mértékben megfelelő, méretekben, kialakításban egyező verziót válasszon, ellenkező esetben ugyanis nem fogja tudni használni a ventilátort, sőt lehet, hogy a fűtő- és klímarendszer többi elemét sem.