Szívócső nyomás érzékelő
Szívócső nyomás érzékelő vagy közismertebb nevén MAP (manifold absolute pressure) szenzor a szívócsőben, a fojtószelep mögött méri az abszolút nyomást. Az abszolút nyomás a keverékarány meghatározásának és ezen keresztül a gyújtásvezérlésnek az alapja. Kínálatunkban számos egyéb autó érzékelők, jeladók, kapcsolók, elektronika alkatrészek is megtalálhatóak, válogasson a teljes kínálatból.
A szívócső nyomás érzékelő a külső légnyomás értékéhez igazítja a befecskendezés nyomását
A szívócső nyomás érzékelő alapján megadott értékre alapozva, továbbá a motor fordulatszáma és a beszívott levegő hőmérsékletének ismeretében már kiszámítható a beszívott levegő mennyisége. Az abszolút nyomásból kiindulva így megállapítható a töltőnyomás korrektúraérték, amivel a vezérlés aztán dolgozni tud. A MAP szenzor megfelelő működése tehát elengedhetetlen a motor hibamentes járásához. Nagyban befolyásolja a gyújtás, valamint befecskendezés sikerességét is.
Hogy jobban megértsük a folyamatot, kicsit jobban ki kell fejtenünk a folyamatot. A MAP szenzor a szívócsőben, a fojtószelep mögött dolgozik. Az általa érzékelt abszolút nyomásból, valamint a fordulatszám-jeladó, továbbá a beszívott levegő hőmérséklet szenzor jeleiből számolja ki a mechanizmus a felszívott levegő tömegét. A gyújtásvezérlés és az üzemanyag-levegő elegy készítés alapjának tekinthetjük tehát az abszolút nyomást. Már egyre több autómodellben alkalmaznak a szívócső nyomás érzékelő mellett egy ún. NTC (negative temperature coefficient) hőmérsékletérzékelőt is. Ez a kiegészítő alkatrész segít a hőmérséklet sűrűségre kifejtett hatásának értelmezésében. Az általa mért érték tulajdonképp a hűtőfolyadékkör bemeneti értékének is tekinthető.
A szívócső nyomás érzékelő egyébként legtöbbször a motor mögött, a tűzfalon található. Villamos vezeték és vákuumcső csatlakozik hozzá. Beállításához, amit a szakzsargon a MAP szenzor kimérésének hív, szakemberre van szükség.
A szívócső nyomás érzékelő meghibásodásának jelei
Sajnos a szívócső nyomás érzékelő is tönkremehet időnként, ám öröm az ürömben, hogy viszonylag gyorsan érzékelhető a meghibásodása. Tipikus intő jel, ha hirtelen a megszokottól sokkal több üzemanyagot fogyaszt az autó. Persze ez még nem egyértelműen MAP szenzor hibára utal, de ez is benne lehet a pakliban. Ugyanígy gyanús lehet, ha váratlanul visszaesik a motorteljesítmény. Mivel a hibás szívócső nyomás érzékelő helytelen adatokat mér, pl. túl alacsony nyomást érzékel a szívócsonkban, így az ECU is rosszul reagál majd, kisebb terhelésként fordítja le a kapott értékeket. A végeredmény az lesz, hogy nem kap elég üzemanyagot a motor.
Sokan nem tudják, de ha gázszagot érzünk vezetés közben, bizony az is utalhat a szívócső nyomás érzékelő hibájára. Amikor rossz arányban keveredik a levegő és az üzemanyag a hibás MAP szenzor miatt, akkor néhány perc leforgásával szokatlan gázszag csaphatja meg az orrunkat. Vezetés közben is érzékelhető hibajelek szoktak jelentkezni az alkatrész meghibásodásakor: gázadásnál rángatni kezdhet a kocsi, „meg is hőkölhet”. Legrosszabb esetben akár le is állhat a motor.
A szívócső nyomás érzékelő ellenőrzése
Otthon a garázsban is el lehet végezni a motor teljes vákuumcső hálózatának átvizsgálását a szívócső nyomás érzékelő cseréje előtt. Ilyenkor repedést, szakadást keresünk, olyan helyet, ahol a rendszer fals levegőt képes beszívni. Erre azért van szükség, mert emiatt rossz, fals adatokat mérhet, s továbbíthat a motorvezérlő egységnek a szívócső nyomás érzékelő (s az ECU is rossz adatokból fog így dolgozni). Figyelmesen vizsgálja át a csövek csatlakozásait is, mert ezeknél a leggyakoribb a tömítési hiba. A javításukhoz ma már léteznek egyszerűen alkalmazható megoldások, mint amilyen az erre a célra kifejlesztett spray. Szívócső nyomás érzékelő csere következik végső esetben, amikor mindent rendben találtunk. A MAP szenzort tönkreteheti elektromos hiba is, ezért az új szívócső nyomás érzékelő beépítése előtt ellenőrizzük az elektromos hálózatot is. Sokaknak nem jut eszébe, de bizony az ECU földelési hibája miatt is hamissá válhatnak a szívócső nyomás érzékelő által küldött adatok.
Házilag is javítható a MAP szenzor?
A kérdésre sajnos csak bizonyos esetekben lehet igen a válasz. Mégpedig azokban az esetekben, amikor elegendő a szívócső nyomás érzékelő tisztítása a hiba orvosolásához. Ehhez nincs másra szükség, mint egy puha ruhára vagy papírtörlőre, valamint egy kifejezetten erre kifejlesztett tisztítóanyagra spray formájában. Ha ez épp nincs az otthoni készletben, akkor helyettesíthetjük féktisztító spray-vel, ezt kell akkor a MAP szenzor csatlakozójába permetezni. A fújás után a felesleges tisztítószert ki kell csöpögtetni az alkatrészből, s megvárni, míg egészen megszárad. Ha már az érzékelőt tisztítja, akkor érdemes lehet a szívócsatorna csatlakozóját, vákuumtömlőjét is megvizsgálni, szükség esetén pedig megtisztítani. A szívócső nyomás érzékelő tisztításával normál mértékűre állhat vissza az üzemanyag-fogyasztás és a motor teljesítménye egyaránt.