Nyomáskorlátozó szelep
Nyomáskorlátozó szelep gondoskodik az autóknál arról, hogy az egyes kiegészítő egységek működéséhez szükséges pneumatikus vagy hidraulikus nyomás egy adott határérték alatt maradjon. Böngésszen teljes autó érzékelők, jeladók, kapcsolók, elektronika választékunkból!
A nyomáskorlátozó szelep, nyomásszabályzó feladata
A nyomáskorlátozó szelep egyszerűen nyit vagy zár, ha egy adott határértéktől eltérő nyomás éri. Ez különösen fontos az olyan érzékeny rendszereknél, mint az autóban alkalmazott hidraulikus rendszerek, ahol a megfelelő nyomás alatt álló folyadék adja át az egyes alkatrészek mozgatásához szükséges mechanikus energiát. A nyomáskorlátozó szelepek a légfékek esetében például a fékezéshez elengedhetetlen légnyomás fenntartása közben a túlnyomás kialakulásakor hangosan kiengedik a nyomástárolóból a felesleges levegőt. Ilyenkor szuszognak a buszok a végállomáson. A nyomáskorlátozó szelep feladata az, hogy egy pneumatikus, vagy hidraulikus berendezésnél, amely az autóban a légrugótól kezdve, a légkondicionálón keresztül az olajpumpáig egy egész sor helyen működhet, gondoskodjon arról, hogy az adott közeg nyomása ne emelkedhessen egy határérték fölé. Illetve, ha egy értéket elér, akkor arról a motor vezérlése jelzést kapjon, vagy/és a túlnyomás megszüntetése érdekében a szelep kinyisson, így akadályozva meg a kompresszort abban, hogy a szükségesnél nagyobb nyomást hozzon létre az érintett rendszerben.
Nyomáskorlátozó alkatrész a turbóban
Nyomáskorlátozó szelep működik a korszerű autóknál ma alkalmazott turbó feltöltési rendszerekben is. Szerepe leegyszerűsítve megegyezik az egyéb ilyen szelepekével. Itt arról van szó, hogy ha a turbófeltöltőben a nyomás a "szívóoldalon" egy meghatározott értéket meghalad, akkor a turbót meghajtó kipufogógáz egy részét szelep a turbót megkerülő pályára engedi, így a turbónyomás nem növekszik, hanem marad a megszabott értéken, egész addig amíg a padlóig nyomott gázpedálból az autó vezetője vissza nem vesz. A nyomáskorlátozó szelep meghibásodása esetén általában nem tanácsos azt javítgatni. Helyette egyszerűbb és biztonságosabb a nem megfelelően működő szelep cseréje. Az ilyen nagyon meghatározó és a hidraulikát vagy a sűrített levegővel üzemelő alkatrészek működését döntően befolyásoló alkatrészeknél nem éri meg kockáztatni. Könnyen meg lehet érteni, hogy egy nyomáskorlátozó szelep meghibásodása menet közben milyen komoly veszélyeket rejt magában, ha például csak a kormánymű, vagy a fékrendszer rásegítő rendszerében található.