Külső hőmérséklet érzékelő
Külső hőmérséklet érzékelő ma már szinte minden gépkocsiban található. Webáruházunkban kedvezményes árakon vásárolhat széles autó érzékelők, jeladók, kapcsolók, elektronika kínálatunkból autójához érzékelőket, kapcsolókat és más alkatrészeket.
Milyen szereppel bír a külső hőmérséklet érzékelő?
A külső hőmérséklet érzékelő nem rendelkezik kulcsfontosságú szereppel a régebbi autómodellek működésének szempontjából. Sokkal inkább információs jelleggel szerelik a kocsikba, hogy mindig lássuk az éppen aktuális külső hőmérsékletet. Az újabb modellekben a mért adatokat mindig az ECU felé továbbítja. Bizonyos autókban az autóklíma és a fűtés működését is befolyásolja, amik a szenzortól kapott adatok alapján állítják be automatikusan az utastér hőmérsékletét. Nem rendelkezik kimondott élettartammal, viszont, ha tönkremegy, mindenképp cserélni kell, javítani nem lehet.
Mi miatt hibásodhat meg? Lehet javítani?
Meghibásodása esetén értelemszerűen nem fogja mutatni a külső hőmérsékletet, vagy azt hibásan teszi, nem valós értékeket jelez ki. Mivel a külső hőmérséklet érzékelő egy jeladó berendezésként is felfogható, hiszen a gépkocsin kívül mért hőmérsékleti adatot továbbítja egy, a gépkocsiban elhelyezett kijelzőre. Ebből is látszik, hogy a külső hőmérséklet érzékelő hiba nem csak a kinti mérőegység meghibásodása lehet, hanem a jeltovábbító vezeték, ennek csatlakozói, vagy az utastérben működő kijelző meghibásodása is.
Vagyis előfordulhat, hogy a rossz adatok nem is a külső hőmérséklet érzékelő hibája miatt helytelenek. Amennyiben túl nagy napsugárzásnak van kitéve, irreálisan magas értéket mutathat a kijelző. Az ellentétes évszakban, télen pedig irreálisan alacsonyat, ha mondjuk hó esik a szenzorra.
Ahhoz, hogy cserélhesse a hibás alkatrészt, először meg kell találnia a pontos helyét – ebben az autó kézikönyve lehet a segítségére. Modelltől függően bonyolult lehet hozzáférni, akár még a hűtőrácsot is le kell hozzá szerelni. Fontos, hogy még az érzékelő lecsatlakoztatása előtt távolítsa el a negatív sarut az akksiról! Jellemzően egyébként az első lökhárító környékére szokták helyezni a gyártók. Pont azért, amit már említettünk, hogy ne érje intenzív napsugárzás.
Nagy záporban, szélviharban mechanikai sérülés érheti a szenzort, leválhat a rendszerről. Ezt egyértelműen érzékelheti a fűtő-hűtőrendszer hibás üzemeléséből. Terepen való huzamosabb autózás során erőbehatások, ütések érhetik az alkatrészt, a mért adatok ezáltal pontatlanná válhatnak. Ugyanígy az adatok pontatlanságához vezethet a külső hőmérséklet érzékelő érintkezőinek oxidációja.
A külső hőmérséklet érzékelő nyáron a legkevésbé fontos
A külső hőmérséklet érzékelő gyakran csak, mint autóhőmérő szerepel. Nevezzük azonban akár így, akár úgy, a jelentősége jóval túlmutat azon az egyszerű szerepénél, hogy megmutatja, milyen baromi hőség van odakint, amikor nekünk sikerült 22 fokra temperálni az utasteret a légkondicionálónk segítségével. Télen viszont akár életet is menthet. Jelentősége nagyon megnő. Mégpedig elsősorban olyan esetekben, amikor fagypont körüli a kinti hőmérséklet, valamilyen fajta csapadék hull. Ilyenkor nagyon ajánlatos rendszeresen rápillantani a külső hőmérséklet érzékelőtől származó adatra a kijelzőn. Plusz 4-5 fokos, a magyar telekre jellemző hőmérséklet, leszálló köd, vagy az útra lecsapódó pára esetén nagyon fontos jelzés lehet, ha a külső hőmérséklet érzékelő váratlanul 0 fok körüli értéket mutat. Ez annyit jelent, hogy le a gázról a lábat, a nyálkás, nedves út, jegessé válhat, nő a balesetveszély.
Mi több, télen különösen figyelni kell, hogy valós értéket mutat-e a műszer. Ilyenkor ugyanis a motor által, működés közben termelt hő befolyásolhatja a mért értéket. Így ne bízzon vakon az érzékelőben, mindig igazítsa vezetési stílusát az Ön által is érzékelt külső időjáráshoz!