Kormányszög jeladó
Kormányszög jeladó segítségével lehet elérni egy bonyolult elektromos vezérlés és egy rásegítő rendszer működtetésével, hogy az autó kormányzása eltérő sebességeknél, így állóhelyzetben is közel egyformán könnyű legyen. Tekintse meg további autó érzékelők, jeladók, kapcsolók, elektronika termékeinket is!
A kormányszög jeladó feladata
A kormányszög jeladó a kormánykerék elfordításáról ad információt a rásegítő rendszert is vezérlő központi komputernek, az ECU-nak. A kormánykerék elfordulási szöge és a kormányozott kerekek valós elfordulási szöge között alapesetben is eltérés van, ami a sebesség függvényében is automatikusan változik a mára elterjedt, úgy nevezett félaktív szervokormány rendszereknél. A szervokormányozás lényege, hogy a vezető által a kormánykerékre kifejtett erő nagysága szinte nem változik, miközben a kormányozott kerekekre ható erő egy elektromos motor hajtotta rásegítő rendszer segítségével az igényeknek megfelelően nő, vagy csökken.
Az ECU felé továbbított adatokat nem csak a szervorendszer, számos más berendezés is felhasználja még, köztük például az ESP (elektronikus menetstabilizátor), az adaptív fényszórók, a tempomat vagy épp a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer – a teljesség igénye nélkül.
Az aktív, vagy félaktív szervokormány rendszereknél a kormányszög jeladó csak az egyik bemeneti információs forrás, ami segíti a vezérlést az optimális arány kialakításában a kormánykerék és az autó kerekének elfordulási szöge között, valamint abban, hogy a rásegítő a szükséges mértékben növelje a kerekekre ható erőt. Ez a bonyolult vezérlési rendszer ma már az autó sebességét, a motor fordulatszámát is figyelembe veszi, nem csak a kormányszög jeladótól érkezett információra támaszkodik. Ha a kormányszög jeladó meghibásodik, azonnal ki kell cserélni, mert nélküle nem jól működik a kormányzás elektronikus vezérlése.
Hogyan működik pontosan, hogy zajlik a folyamat?
A kormány elforgatásával üzenünk a szervónak, hogy segítsen rá a kormányzásra. Itt kerül előtérbe a kormányszög jeladó, ugyanis ez mondja meg, mekkora legyen az elfordulás mértéke, vagyis szöge. Magyarán nélkülözhetetlen szerepe van az optimális intenzitású és irányú rásegítés létrejöttében, azaz a vezetés biztonságossá, kényelmessé tételében. A modernebb modellekben már a sebesség függvényében változik a rásegítés mértéke. A korszerű jeladóknak köszönhetően például nem fordulunk keresztbe a kocsival, ha magasabb sebességnél kicsit elmozdítjuk a kormányt. De parkolásnál például már erősebben mozgatja a kerekeket kisebb kormánymozdulat esetén is. A kormányszög jeladó által szállított adatok mellett a motor fordulatszámából eredő jeleket is feldolgozza a kocsi a szögelfordulás definiálásához.
A kormányszög jeladó meghibásodása
A kormányszög jeladó érzékenyebb elemei a csatlakozások, épp ezért, ha szennyeződések vagy nedvesség jut a mechanizmusba, ezek oxidálódni fognak. Különböző mechanikai behatások, pl. baleset miatt sérülhetnek a kormányszög jeladó elemei, mondjuk a belső érintkező. Ha a kormányszög jeladó meghibásodik, abból észlelhetjük, hogy nem fog működni az ESP, a kipörgésgátló és a többi berendezés, ami felhasználja ennek adatait. Ezen berendezések tönkre menetelére egyértelmű jelként szolgálhatnak a műszerfalon felvillanó jelzések. Abból is gyanakodhat az alkatrész hibájára, hogy a szokásosnál nagyobb erő kell a kormány elforgatásához.
A meghibásodott kormányszög jeladó javítása általában cserét jelent. Ügyelni kell az állapotára, mert előre meghatározható élettartammal nem rendelkezik. Bizonyos esetekben segíthet, ha újra kalibráltatja az alkatrészt egy szerelővel, például, amikor a rossz kerékpozíció vagy az akksi hirtelen lemerülése miatt megy tönkre a jeladó. Mivel a cseréjéhez több mindent is – köztük a kormányoszlopot – ki kell szerelni, ezért érdemes lehet inkább szakértőre bízni a dolgot. Ráadásul még azért is, mert a visszaszerelést követően általában be is kell állítani. Semmiképp se vegye félvállról a kormányszög jeladó hibát, ugyanis ezzel nem csak a saját, de utasai és a többi közlekedő egészségét is veszélyezteti az esetleges baleseteket kockáztatva.