Index relé
Az index relé megfelelő működése kell ahhoz, hogy ha vezetés közben az egyik vagy a másik irányba mozdítjuk az irányjelző kart, akkor „odakint” az index a megfelelő oldalon villogni kezdjen. Nézelődjön a teljes autó érzékelők, jeladók, kapcsolók, elektronika választékunkban.
Index relé az a megszakító berendezés, amely az irányjelző villogását biztosítja
Az egyik legpatinásabb autóelektronikai alkatrészgyártó a Hans-Pries. Kiváló termékük a szóban forgó alkatrész. Miért Hans-Pries? A kérdés jogos, hiszen minden index relé pont annyit tud és semmivel sem többet, mint a másik: az áramkört megszakítva beindítja a villogást, vagyis indexelést. Amiben eltérnek egymástól ezek a kütyük, az csak a szokásos, nem nagy dolog. Az ugyanis, hogy egy irányjelző relé Hans-Pries márkajelzéssel statisztikailag sokkal tovább fog hibátlanul működni, mint versenytársainak többsége. Akár a kocsi élete végéig is! Vásárlóink körében nagy kedvencek még a Bosch, Hella és Valeo indexrelék is.
A relé az index szerves része, vagyis közvetetten ez is felel autónk figyelmeztető rendszerének tökéletes működéséért, biztonságunkért. Az index relé értelemszerűen egy elektromos alkatrész, két elem alkotja: bekapcsológomb, valamint impulzusgenerátor. Utóbbi feladata, hogy szakaszosan elektromos impulzusokat adjon, ezzel működtetve a relét magát. Az index relé az adott oldalon lévő villogó áramkörébe kerül bekötésre, ami folyamatosan nyit és zár, amikor működtetjük. Az indexeléskor hallható folyamatos kattanásból következtethetünk arra, hogy rendben működik az irányjelző. A mai modern autómodellekben már nincsenek elektromechanikus elemek a szerkezetben, manapság már egyre inkább az ECU-ba integrálják a gyártók a relét. Ezekben a mechanizmusokban egy ún. piezo hangszóró felel a „kattogás” hallatásáért.
Irányjelző relé hiba és annak javítása
A relével kapcsolatosan számos probléma jelentkezhet kezdve a vezetékeinek elhasználódásával vagy pl. az érintkező terminálok deformálódásával. Lévén, hogy elektromos alkatrészről van szó, a biztosítéka is kiéghet. Ügyeljen rá, hogy ne juthasson nedvesség a relébe, ezzel elkerülve a fémház korrodálódását. Más fém reléalkatrészekkel is adódhat gond, pl. idővel eltörhet az index relé nikkel-króm rugója. Mint a legtöbb alkatrész, ez is elhasználódik egy idő után, így egyszer csak számolni kell majd a rugó megnyúlásával, a csavarnyílások, saruk teljes kopásával.
Az index relé hiba egyszerű formája, hogy nem villog az irányjelző. Ezt könnyű észrevenni, ha másról nem a közlekedésben résztvevők kézjelzéséből és a szájukról leolvasható egyszerű, ámde sűrűn használt indulatszavak gyakori előfordulásáról. Ennél nehezebben érzékelhető hiba, ha az irányjelzőnk nem szabványon „pislog”, ami azt jelenti, hogy vagy túl gyorsan, vagy túl lassan villogunk. Mindkét esetben szakszervizhez érdemes fordulni! A legtöbb esetben a javítás nem más, mint index relé csere. Nem egy túl bonyolult alkatrészről és nem túl nehéz szerelési munkáról van szó, ezért nem kell borsos díjjal számolni egy indexrelé csere esetén.
Amennyiben az index relé különálló alkatrészként, s nem az ECU integrált részeként dolgozik autójában, Ön is ki tudja cserélni házilag a hibás darabot. A legtöbb modellben dugóval csatlakoztatják a gyártók a szerkezethez, amit egyszerűen ki lehet húzni. Ritkábban ugyan, de előfordulhat, hogy az elakadásjelző kapcsolójába integrálják, ehhez viszont már akár a műszerfalat, vagyis annak bizonyos elemeit is le kell szerelni.
Index relé ledes indexhez
Vigyázni kell, ha az irányjelzőben használt égőket LED égőkre cseréljük, mert akkor ledes villogóhoz való index relé kell. Ha nem állna rendelkezésre index relé ledes indexhez, akkor resistorokat kell beszerelni, amelyek szabályozzák az átfolyó áram mennyiségét. Általában négy ilyen resistor beszerelésére van szükség.