Index kapcsoló
Index kapcsoló vagy szép magyar nevén irányjelzőkapcsoló az a kis kar a kormány mellett, aminek ide-oda kapcsolgatásával informáljuk, vagy dezinformáljuk a közlekedés többi résztvevőjét irányváltoztatási szándékunkról. Tekintse meg további autó érzékelők, jeladók, kapcsolók, elektronika alkatrészek választékunkat!
Az index kapcsoló helyes használata megkönnyíti a forgalom résztvevői számára szándékaink megértését.
Ennek figyelembe vételével manőverezzenek, csökkentsék, vagy növeljék a sebességüket, változtassák a járműveik irányát. Az irányjelző kapcsoló tehát egy kommunikációs eszköz, amivel a járművünk hátulján, elején, mindkét oldalán elhelyezett piros lámpácskák villogásával jelezzük mozgásirányunkat. Az index kapcsoló ritkán szokott meghibásodni, de a ha mégis, az akár végzetes következményekkel is járhat. Mert habár jelezzük az irányváltoztatást az index kapcsolóval, de kívül a kis lámpácska nem villog, bár mi jelezni véltünk. Hibás index kapcsoló miatt olyan manőverbe kezdhetünk, ami meglepheti a közlekedés többi résztvevőjét. Akik nem számíthattak rá, illetve nehéz helyzetbe hozhat minket is, mivel mi meg azzal számoltunk, hogy a többiek tisztában vannak a tervezett manőverünkkel.
Irányjelző ellenörzése fontos, kapcsoljuk be az index kapcsolót, és szálljunk ki megnézni
Az alkatrész hibáját legtöbb esetben a forgalomban részvevő többi autós reakciójából vehetjük észre. Hibája – jó esetben -, fékcsikorgásban, ideges dudálásban, esetleg félreérthetetlen karjelzésekben és feldúlt arcokban testesül meg. Ha ez egymás után többször előfordul és nem a mi szándékos index kapcsoló használatunkra vezethető vissza, haladéktalanul álljunk meg az első lehetséges helyen és ellenőrizzük, hogy jól működnek-e az irányjelzőink amikor az index kapcsolót használjuk. A régi szép időkben, amikor megszámlálhatatlan buherált, félig roncs gépkocsi koptatta Kelet-Európa útjait és a rajtuk közlekedők idegeit, nem egyszer fordult elő, hogy az irányjelző kapcsoló valamilyen hétvégi kontár áldásos tevékenysége miatt fordítva működött, és amikor a vezető jobbra jelzett az index kapcsoló használatával, az kívül a baloldalon villogott. Ez a lengyel autósok, mivel gyakran tapasztalták a csehszlovák turisták Skodáinál, „cseh hibának” nevezték el, azt amikor az alkatrész fordítva volt bekötve.