Hűtőventillátor kapcsoló
Hűtőventillátor kapcsoló, vagy más néven hőgomba gondoskodik arról, hogy a ventillátor bekapcsoljon, ha nem elég a menetszél a felmelegedett hűtőfolyadék lehűtésére. Menet közben ugyanis a motor eléggé felmelegszik, hűteni kell. Tekintse meg a teljes autó érzékelők, jeladók, kapcsolók, elektronika webshop kínálatot!
Az ideális üzemi hőmérséklet fenntartásához hibátlan hűtőventillátor kapcsoló szükséges
Van néhány olyan autótípus, amelyben pusztán a menetszél hűti a hűtőbordákkal ellátott motort, legfeljebb rásegít egy ventillátor. Ilyen (volt) például a Trabant. Itt nem volt szükséges külön hűtőventillátor kapcsoló beszerelése. A jellemző mégis az, hogy egy ennél sokkal bonyolultabb rendszer működik a motortérben, víz kering a motorban, átveszi a hőt, amit aztán lead egy hűtőnek nevezett hőcserélőn. Ez a lamellákkal felturbózott, radiátorra emlékeztető alkatrész kanyargó csövekből áll, és általában a kocsi orrában fogadja a menetszélt. A hűtő előtt vagy mögött van a ventilátor, amelyre akkor van szükség, ha nincs, vagy nem elég a menetszél, például azért, mert egy dugóban állunk. A hűtőventillátor kapcsoló a hűtőben érzékeli, ha a víz túl meleg, és ilyenkor kapcsolja be a ventillátort. A gomba lelke a beépített bimetál, amely a meleg hatására elhajlik, és így indítja el a ventillátort. Ha a hűtés eredményeként lecsökken a víz hőmérséklete, akkor pedig kikapcsolja.
Egy-egy autótípushoz tartozó gombák más-más hőfoktartományban működnek. És persze, mint azt a különböző alkatrészeknél megszokhattuk, az egyes autótípusokhoz más-más fajta hűtőventillátor kapcsoló tartozik, így aztán van például Peugeot, Skoda, Opel, vagy akár Lada ventilátorkapcsoló is. A hőgombák utángyártói is sokan vannak, webáruházunkban kapható például Facet, FAE, Febi, Hella, Vernet vagy Bosch hűtőventillátor kapcsoló is.
A hűtőventillátor kapcsoló meghibásodásának okai és jelei
A hibát nem nehéz észlelni, hiszen nem kapcsol be a ventilátor, a hűtőfolyadék pedig túlmelegszik. Feltűnő, ha álló helyzetben túlmelegszik a motor, viszont menet közben minden rendben van. Persze, nem csak a hőgomba lehet ilyenkor hibás, kiéghetett egy biztosíték, vagy megsérülhetett egy kábel is. Télen még a felverődő latyak is veszélyes lehet, hiszen ráfagyhat a ventillátorra, megakadályozva a működését.
Nagyon ügyelnünk kell rá, és időben észlelni, ha tönkremegy a hűtőventillátor kapcsoló, hiszen ilyenkor akár annyira túlmelegedhet a motor, hogy teljes motorgenerálra vagy cserére is szükség lehet. Rendszeresen figyelje, hogy mit mutat a műszerfalon található motorhőmérséklet-jelző, s ha már a piros rész felé jár a mutató, nézesse meg a kapcsolót! Érdemes szakértőre bízni a dolgot, hiszen speciális szerszámra, infravörös hőmérőre van szükség a méréshez. Ha a hűtő hőmérséklete túllépi a 90 Celsius fokot, ráadásul nem is kapcsol be a ventilátor, akkor nagy valószínűséggel a hibás hűtőventillátor kapcsoló a ludas.
Ha épp azt észleli, hogy működik a ventilátor, de olyannyira, hogy le sem áll, minden bizonnyal a kapcsoló érzékelőivel van gond; nem nyitnak ki. A fagyálló folyadékkal való gyakori érintkezés miatt idővel oxidálódhatnak az érzékelők, ami miatt rendszertelenné válik a kapcsoló működése. Szintén ezt okozza az aljzatérintkezők rozsdásodása, ha nedvesség, kosszemcsék kerülnek rájuk. Különböző, intenzív hőhatás vagy mechanikai hatások miatt (pl. baleset), deformálódhat a hűtőventillátor kapcsoló háza, ezt mi magunk is észlelhetjük szemrevételezéssel.
Végül, de nem utolsó sorban ritkán, de rövidzárlat is kialakulhat az alkatrészben a túl nagy feszültség miatt. Ez a már említett folyamatos, le nem álló működést is eredményezheti, vagy épp azt, hogy túl korán kapcsol be az alkatrész.