Hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő
Hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő a szakszerű elnevezése annak a mechanizmusnak, ami arról gondoskodik – nagyon leegyszerűsítve –, hogy ne forrjon fel a gépkocsink hűtővize. Válogasson kapcsolódó autó érzékelők, jeladók, kapcsolók, elektronika kínálatunkból!
A hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő terminus technicus
Az autós berkekben leginkább csak vízhőmérséklet jeladóként szokták emlegetni. A hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő látszólag csak egy információt szolgáltató, esetleg hibára figyelmet felhívó ketyerének tűnhet, de nem az, mert annál sokkal több. Az alkatrész jelentőségéről könnyen meggyőződhet bárki, akinek a kocsijában egyszer elromlik a hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő. Ez ugyanis nem merül ki abban, hogy a műszerfalon található hőmérséklet kijelző össze-vissza mutatja a motor hőmérsékletét.
Az alkatrész feladata a hűtőfolyadék hőmérsékletének szabályozása, s az erre vonatkozó pontos adatok továbbítása a motorvezérlő egységhez. Nélküle tehát nem tudná az ECU kiszámítani az üzemanyag-levegő keverék optimális arányát. A szenzor adatai alapján dönti el a vezérlő, hogy beindítsa-e a hűtőventilátort.
A hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő hibája
Egyszer lezuhan a minimális 50 C fokos hőmérsékletre, majd felugrik a normális üzemi hőmérsékletre, a 90 C fok közelébe – ennél sokkal durvább dolgokban is megmutatkozik a hiba. A leglátványosabb, hogy rosszul indul a motor. Csak harmadszorra, negyedszerre ugrik be a gyújtás. Mi köze ehhez a hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő működésének? Hát csak annyi, hogy a szenzornak köszönhetően jut a gyújtásvezérlés pontos információhoz a motor hőmérsékletéről, és attól függően szabja meg az üzemanyag-levegő keverék arányát, ami lehetővé teszi az egyformán hibátlan gyújtást hideg és meleg motor esetében.
Mivel eléggé megerőltető körülmények között kell dolgoznia, ahol folyamatosan érhetik a különböző vegyi anyagok káros hatásai, így időnként bizony a hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő is cserére szorul. És akkor az állandó feszültség- és hőmérsékletváltozást, a vibrációt még nem is említettük. Leghamarabb a szenzor rögzítései, tömítései és vezetékei szoktak tönkremenni. A tömítések például állandóan érintkeznek a hűtőfolyadékkal, ami fokozatosan gyengíti tömítési képességüket, megrepedeznek, elkopnak. Ám azzal, ha megszűnik a motor hűtőrendszerének zártsága, számos komolyabb probléma jelentkezhet, így mindig ügyeljen rá, hogy ne alakulhasson ki az alkatrész körül hűtfőfolyadék-szivárgás. Ha mégis beüt a krach, azonnal cseréltesse ki a szenzort!
Az alkatrészhez tartozó érintkezők és kapcsok jellemzően fémből készülnek, így idővel korrodálódni kezdhetnek. Bizonyos esetekben rövid zárlat is keletkezhet, vagy megváltozhat a feszültség az áramkörökben, amik szintén a hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő működésképtelenségét okozhatják.
Miből tudhatjuk, hogy a szenzorral van probléma?
Bár az üzemanyag-fogyasztás intenzív növekedése több alkatrész tönkremenetelét is jelezheti, mégis ez az egyik legjellemzőbb intő jel a hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő meghibásodására. A motorműködést is befolyásolhatja: nehezebben lehet beindítani, instabilan fog üzemelni. Ha a megszokottnál nagyobb lesz az alapjárati fordulatszám, azért is okolható a szenzor. Tönkrement érzékelővel a környezetvédelmi normákat sem fogja tudni teljesíteni az autó, ugyanis ilyenkor jelentősen megnő a kipufogógázban a szén-dioxid mennyiség.
A hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő javítása cserét jelent
Az alkatrész javítása általában cserét jelent. A cseréhez nem kell mást tenni, mint lehúzni a negatív terminált az akkumulátorról, és megkeresni a szenzor rögzítési helyét. Ahhoz, hogy ehhez hozzáférjen, sokszor a levegőszűrőt is le kell szerelni. Ha megtalálta, csatlakoztassa le a csatlakozóblokkot a hibás alkatrészről, és csavarozza ki azt a helyéről. Ezután következhet a tényleges csere, s a vezetékek csatlakoztatása az új érzékelőre. Fontos, hogy csak kellő szakértelemmel és figyelemmel szabad nekiállni a cserének; számos hibát lehet véteni közben, ha nem vagyunk elég precízek. Ügyelni kell a csavarok meghúzási nyomatékára, ellenkező esetben megnőhetnek a rögzítőfészek és a részegység közti hézagok.