Főtengely jeladó
A főtengely jeladó, precízebb nevén motorfordulatszám vagy főtengely holtpontjeladó a motor-fordulatszám, továbbá a forgattyús tengely meghatározásáért felel autónkban. Ezután az ECU használja fel az általa továbbított adatokat a gyújtás és a befecskendezés állításához. A webáruházunkban fellelhető egyéb autó érzékelők, jeladók, kapcsolók, elektronika itt találhatóak.
Hogyan működik a főtengely jeladó?
A motorfordulatszám-szenzor működése egy mágneses téren alapszik, amit a fogazott impulzuskerék forgása generál. A mező különböző feszültségjeleket képez, amit az ECU-hoz továbbít. Ezután a motorvezérlő egység – a forgattyús tengely pozíciójához és fordulatszámához viszonyítva – meghatározza, hogy milyen értékekre van szükség a gyújtáshoz, valamint befecskendezéshez. A főtengely jeladó két típusban létezik: találkozhatunk ún. Hall és indukciós változattal is. Ami a különbségeiket illeti, legfőképp a csatlakozók pólusszámai alapján tudjuk őket elkülöníteni: a kétpólusúak jellemzően indukciósok szoktak lenni. Amennyiben nem tudja, hogy autójában pontosan milyen típus található, érdemes utánanézni a gyártó által megadott speciális adatoknak.
Meghibásodása és annak jelei
A főtengely jeladó meghibásodása sokszor a körülötte lévő alkatrészek helytelen szerelése közben bekövetkező mechanikai sérülés miatt szokott bekövetkezni. Az alkatrész beszerelésénél nagyon kell figyelni a csatlakoztatására, ellenkező esetben ugyanis adódhatnak problémák, és olyankor is, ha valamilyen intenzív elektromágneses mező gyakorol rá hatást. A motor üzemhőmérsékletének hirtelen, intenzív emelkedése is vezethet a helyzetérzékelő helytelen üzemeléséhez. Nem túl sűrűn ugyan, de olyan is elő szokott fordulni, hogy valami miatt tönkremegy a rögzítés, esetleg meglazul, s emiatt elmozdul a helyéről a főtengely jeladó. Sőt, a csatlakozókábelek megtörése, elszakadása esetén akár rövidzárlat is keletkezhet az alkatrész belső áramkörének.
Meghibásodására legfőképp a motor kihagyásából, teljes leállásából következtethetünk. Persze akadnak még gyanúra okot adó jelenségek, például, ha csak nehezen tudjuk beindítani a kocsit, csökken a teljesítménye. Átlagos élettartamot nem igazán lehet mondani az alkatrészhez, leginkább az üzemeltetési körülmények határozzák meg. Normál használat esetén kb. 108-szor tud működni egy főtengely jeladó, ez elméletben a kocsink teljes élettartama alatt kitart.
A főtengely jeladó ellenőrzése és cseréje
Amennyiben a fent említett gyanús jelek közül bármelyiket tapasztalja, vizsgálja meg az alkatrész állapotát! Ebben egy oszcilloszkóp nyújthat tökéletes segítséget, esetleg egy voltmérő a jeladó érintkezőire való csatlakoztatással. Megfelelő állapot esetén valahol 0,4 V és 11 V között kell lennie a feszültségnek. Ellenkező esetben – mivel javítani nem lehet – minél előbb cserélni kell az alkatrészt, hiszen egy rossz főtengely jeladó miatt az ECU többi kapcsolódó alkatrésze sem fog tudni megfelelően funkcionálni, lehet, el sem indul majd a motor.