Fojtószelepállás érzékelő
Fojtószelepállás érzékelő tájékoztatja a motor vezérlését arról, hogy mennyire nyitott épp a szelep. Az egyszerű, mezei autósnak éppen úgy kínaiul van, mint már maga a fojtószelep elnevezés. Válogasson teljes autó érzékelők, jeladók, kapcsolók, elektronika alkatrészek kínálatunkból!
Fojtószelepállás érzékelő autójához webáruházunkban
Pedig a dolog nem olyan bonyolult. Ugyanis, amikor a kocsinak „gázt adunk”, vagyis rálépünk a gázpedálra, mert gyorsabban szeretnénk haladni, s ehhez a motort nagyobb teljesítményre kívánjuk ösztökélni, akkor nagyobbra nyitjuk a fojtószelep nyílását. Ezzel több levegőt engedünk az égéstérbe, amihez több üzemanyag is jár.
Na már most: a motorvezérlőnek, amit titokzatosan ECM-nek is szoktak nevezni a beavatottak, információra van szüksége arról, mennyire van nyitva a fojtószelep. Aki régebben autózik, annak nyilván ismerősebb a karburátor szó. Nos, a régi autóknak nem volt fojtószeleprendszere, ezért a motor vezérlésének ezt a funkcióját a régi motorokban a karburátor látta el. Így már talán ismerősebb.
Fojtószelepállás érzékelő hiba
Hibája az alkatrész jellegénél fogva a motor működésének komoly zavaraiban érhető tetten. Már alapjáraton is szakadozott lehet a motor működése, de le is állhat. Köszörül a motor, bepöffen, és hasonlókat szoktak említeni a szakemberek a jelenségre. Laikusként, mi magunk is érzékelhetjük a meghibásodását, például abból, hogy a megszokottnál sokkal nagyobb alapjáraton a fordulatszám. Az is intő jel lehet, ha üresbe téve a váltót, vagy akár simán alapjáraton leáll a motor. A fojtószelepállás érzékelő tönkremenetele esetén autónk motorja sokat veszíthet erejéből, így, ha lomhábbnak érzi gyorsulás közben, bizony lehet, hogy szenzorhiba áll a háttérben. Ott van még a már jól ismert check engine lámpa, ha ez felvillan, nézessük meg az érzékelőt. Noha az említett hibajelenségek több alkatrész meghibásodására is utalhatnak, jó okunk lehet fojtószelepállás érzékelő problémára gyanakodni.
A szenzorok leggyengébb pontjai az érintkezők, melyek oxidálódni kezdhetnek, ha valahogy nedvesség szivárog az alkatrészbe (mondjuk a motortér párásodásakor). Gyakran okozhat problémát a csúszka és az ellenállásréteg közötti kontaktus megszűnése, amiért jellemzően az érintkezővégek sérülése okolható. Ilyenkor barázdák alakulhatnak ki az ellenállásrétegen, s végül a többi érintkezővég is meghibásodik. Ha nem észleljük időben a problémát, akár a mag is tönkre mehet. Idővel tehát számolni lehet a csúszka aljában található ellenállóréteg kopásával, aminek következtében nem lehet tovább a kimeneti jel lineáris feszültségét növelni.
A fojtószelepállás érzékelő hiba nem az, amit otthon a garázsban szokás javítani, de aki érez magában elég gyakorlatot a gépkocsiszerelésben, az vegye az irányt egy autóalkarész áruház felé, ahol a márkának és a típusnak megfelelő fojtószelepállás érzékelő felkutatása, kiválasztása és megvétele után hozzá is kezdhet a műtéthez. A javítás során mindenképp meg kell tisztítani az érintkezőket, majd felújítani a szigetelést. Elég időigényes munka, ráadásul a javításhoz szükségek anyagok költsége sem kevés, így jobban jár, ha teljesen kicseréli, cserélteti az egész alkatrészt.
Házilag is lehet cserélni?
A fojtószelepállás érzékelő csere mégis az esetek többségében a szervizben történik meg. De hogyan jutunk el oda, ha még alapjáraton is köhög a kocsink? Nos a dolog úgy áll, hogy a legtöbb motornál, ha ilyen hiba lép fel, vagy egyáltalán bármi elektronika mond csődöt a fojtószelepnél, akkor a fojtószelepállás érzékelő nélkül, egy bowden irányította, mechanikus vezérlésre áll át az egész. Ez viszont magától nem javítja meg a hibát, az elektromos vezérlés hiányát. Arra azonban bőven elég, hogy gázfröccsel, vagyis indításkor a gázpedál benyomásával mégis el tudjunk indulni, és a szervizig meg sem szabad állni. Ez a gázfröccs nem lesz idegen az idősebb autósoknak, akik még Ladákon és régi „szocialista” Škodákon szocializálódtak.