Fényszóróállító motor
Fényszóróállító motor segítségével lehet beállítani az autó fényszórójának szögét, vagyis azt, milyen magasan világítson. Erre az autó eltérő terhelése és az útviszonyok miatt lehet szükség. Tekintse meg kapcsolódó autó érzékelők, jeladók, kapcsolók, elektronika kínálatunkat!
A fényszóróállító motor feladata
A fényszóróállító motor feladata, hogy az autó vezetője anélkül is állítani tudjon a fényszórójának világítási magasságán, hogy kiszállna az autójából, és a saját kezével a lámpatestbe nyúlna. Ez fontos biztonsági kérdés, ugyanis nyilvánvaló, hogy amennyiben az autót le kellene állítani, és kézzel beszabályozni a fényszórót, erre ritkán kerítenének sort az autósok. Pedig a reflektornak és a tompított fénycsóvának más-más szöget kell adni az autópályán és a városi forgalomban, netán öt utas és teli csomagtartó, vagy egy alig terhelt autó esetén. Fontos, hogy mindig jól legyen beállítva, hiszen nem szabad zavarnunk a velünk szembejövőket, az balesetveszélyes is lehet.
A fényszóróállító motor meghibásodása
A fényszóróállító motor egy kis méretű, szimpla elektromotor, amit az utastérből tud vezérelni az autó vezetője. A műszerfalon található gombbal tudja lefelé vagy felfelé irányítani az autó reflektorának fénycsóváját. A fényszóróállító motornál is azok a hibák fordulnak elő, mint az összes elektromotornál, azzal, hogy ennél esetleg gyakrabban, hiszen elég veszélyes helyen, az autó elején található, ahol – minden burkolás és erős rögzítés ellenére –, nagyon komoly mechanikai és egyéb hatások, szennyezés és víz érheti.
Mit csináljunk, ha tönkremegy?
Alapvetően nem rendelkezik általános élettartammal, viszont, ha tönkremegy, szinte biztosan cserélni kell. Időnként ajánlott ellenőrizni a fényszóró zártságát, hogy ne kerülhessen bele nedvesség és szennyeződések. Ha ez mégis megtörténik, és a fényszóróállító motor valamely kapcsolódó részére por vagy nedvesség kerül – pl. a kapcsolótáblára – akkor oxidálódhatnak az érintkezők, sőt, akár meg is szakadhatnak. Bizonyos esetekben a motortekercselésen lévő szigetelőréteg is sérülhet, ezt a rövidzárlatból észlelhetjük.
Több elemből áll az alkatrész, amik idővel elkophatnak, elöregedhetnek. Tipikusan ilyenek a vezetékek és a rögzítők; ha ezek elhasználódnak, a rúd kieshet a reflektor hornyából. Ha eltörik a szár gömbvége, a motor ugyan üzemelni fog, a rúd pedig mozogni, de a fényszórókat nem fogjuk tudni állítani. Elkophatnak még pl. a műanyag fogaskerék fogai is. Mivel így nem tudnak rendesen csatlakozni, rövid időn belül a fényszóróállító motor meghibásodását eredményezik. Ugyanezt okozhatja az állítócsavar sorjásodása.
Ritkábban, de számolhatunk a belső rugótányér vagy a golyóelem letörésére. Előbbit főként annak tudhatjuk be, hogy gyengébb minőségű anyagból gyártott alkatrészt szereltettünk kocsinkba. Ha azt tapasztalja, hogy túl alacsonyra világít a fényszóró, akkor azt szinte biztosan ez okozza. Ne csak a rossz minőségű alkatrészeket kerülje, a kátyús, bukkanós utakat is! Ezeken gurulva ugyanis fokozódik a motortér vibrációja, ami a rögzítőelemek kilazulásához vezethet a fényszóróállító motorban. A végeredmény pedig a csigahajtás csúszása lesz.
Mivel jelzi a fényszóróállító motor, ha gond van?
Leginkább a rendellenes működéséből következtethetünk meghibásodásra. Ha mondjuk a szokásosnál lassabban állítja a fényszórót, netán nem úgy állítja, ahogy mi azt megadjuk neki, akkor érdemes lehet ellenőrizni az állapotát. Egyértelmű hibajel, ha egyáltalán nem kapcsol be. Ellenkező esetben, ha nem áll le a motor, amikor lekapcsoljuk a fényszóróállítót, akkor is valami hiba csúszott a gépezetbe. Bármelyiket is tapasztalja, mindenképp szemrevételezze az alkatrészt. Ha oxidáció nyomait, a grafitpályák vagy a fogaskerék fogainak kopását észleli, minél előbb cseréltesse a motort!