Fényszóró magasság állító
Fényszóró magasság állító oldja meg azt a problémát, hogy a gépkocsi terhelésétől függően a fényszórónk egyszer túl magasan, máskor túl alacsonyan világít előre. Az első esetben elvakítjuk a szemben jövőket, a másikban pedig túl rövid lesz a megvilágított út hossza előttünk. Nézelődjön teljes autó érzékelők, jeladók, kapcsolók, elektronika kínálatunkban!
A fényszóró magasság állító használata
A fényszóró magasság állító segítségével vezetés közben, a kocsi belsejéből tudjuk szabályozni azt a szöget, amellyel a fényszóró fénye az útra esik. Az alkatrész lelke a motor. Feladata, hogy az adott határok között lefelé és felfelé mozdítson a fényszóró állásán. Nem csak nekünk hasznos, a szembejövőknek is, hiszen éjszakai vezetésnél nem zavar az őket vakító fénysugár.
A fényszóró magasság állító motorhoz egy olyan folyamatos vezérlőgomb csatlakozik, amelynek elforgatásával, vagy gomb esetében le-, vagy felfelé húzásával a kívánt szöget tudjuk beállítani. A magasságbeállítóhoz külön is kapható fényszóró magasság állító kapcsoló. Ez akkor hasznos, ha csak a kapcsoló romlott el, és egyszerű javítása nem lehetséges.
Mi miatt mehet tönkre, és milyen hibajelenségek jelentkezhetnek?
Alapvetően nincs meghatározott élettartama a magasságállítónak, viszont kitolhatjuk, ha ügyelünk rá, hogy ne jusson víz vagy szennyeződések a fényszóróba. Fontos a tökéletes zártság, ezzel nem csak a fényszóró, hanem a magasság állító motor állapotát is megóvhatjuk. Ugyanez igaz, ha csere után szigorúan tartjuk magunkat a műszaki leíráshoz, legalábbis ami a fényszóróbeállítást illeti.
Egyébként a fényszóró magasság állító meghibásodása főleg a fényszóró magasság állító motor, vagy a fényszóró magasság állító pálca, tehát a magasságállítás mechanikus része, illetve a már említett kapcsoló hibájára vezethető vissza az esetek nagy százalékában. Viszonylag gyakori lehet a rögzítők és/vagy a vezeték teljes kopása miatt, hogy kipottyan a szár a horonyból. Könnyű észlelni, hiszen ilyenkor nem tudjuk állítani a fényszórókat. Előfordulhat, hogy idővel letörik a golyóelem, aminek szintén egyértelmű jelei vannak. Tipikusan ilyen, ha furcsa zajokat hall a fényszóró irányából, vagy ha látja a belső részben a letört elemet. Igyekezzen kerülni a gyenge minőségű állítókat, ugyanis ezeknél idő előtt letörhet a belső rugótányér. Ha azt tapasztalja, hogy túl alacsonyan világít a fényszóró, és képtelen beállítani, bizonyosan ez lehet a probléma.
A fényszóró magasság állító számos alkatrészből tevődik össze, melyek közül néhány hamarabb elkophat a többinél. A fogaskerék fogak általában műanyagból készülnek, így ezeknél garantáltan számolni kell vele. Kopóalkatrésznek számíthat még az állítócsavar, ami idővel sorjásodhat. Ha a fogaskerék alkatrészek elhasználódnak, nem fognak pontosan illeszkedni, s végül a teljes állító tönkremegy. A bekerülő nedvesség és szennyeződések hatására nem csak kopni, hanem oxidálódni is kezdhetnek bizonyos részek, pl. a kapcsolótábla érintkezői.
Házilag is javítható a fényszóró magasság állító?
Mielőtt megválaszolnánk a kérdést, először nézzük meg, hogyan bizonyosodhat meg arról, hogy ezzel az alkatrésszel van gond. Érdemes lehet a tápfeszültség áramkörének zártságáról megbizonyosodni először. Ehhez nem kell mást tennie, mint lecsatolni a kábeleket az állítóról, majd mérőszondát kapcsolni a csatlakozókra, a feszültség vizsgálatához. Ehhez először adjon rá gyújtást, majd próbálja meg állítani a kapcsolóval a magasságot. Amennyiben úgy érzékeli, hogy nem szakad meg a fényszóró magasság állító áramköre, cserélni kell az alkatrészt. Ha már itt tartunk, érdemes megjegyeznünk, hogy a javítás az esetek zömében cserét jelent.
Amikor a magasság állító bekapcsolásakor hallja a jellegzetes zümmögő hangot, mégsem állítódik át a fényszóró, általában a fogaskerekek fogainak kopása áll a háttérben. Ha pedig működik ugyan az állítás, de csak össze-vissza, szerelje szét teljesen az elektronikus motort. Szemrevételezéssel ellenőrizze az érintkezők állapotát, látszódnak-e rajta az oxidáció nyomai, kopottak-e a fogaskerék fogai vagy a grafitpályák.
Bizonyos esetekben elegendő lehet a problémák orvoslásához az aljzat és a csatlakozók megtisztítása, az elhajlott érintkezők visszaállítása. Ha ezek nem segítenek, mindenképp cseréhez kell folyamodni! Utóbbit érdemes lehet szerelőre bízni, hiszen sokszor bonyolultabb hozzáférni az alkatrészhez, mint gondolná. Néhány modellben a levegőszűrőt, tágulási tartályt, akár még magát a fényszórót is le kell szerelni hozzá.
Elektronikus fényszóró magasság állító
A felsőkategóriás gépkocsikban már automatizálva van a megfelelő magasságbeállítás. Egy elektronika a lámpák bekapcsolásával egy időben minden alkalommal a gyári értékre állítja a tompított fényt, és hozzá igazítja a fényszórót is, természetesen a jármű terhelésétől függően. Ezt egyébként automatikus lámpaszintezőnek is szokták hívni. Ezekben a kocsikban az első világítás, tehát a fényszóró és a tompított fény annak függvényében is állítható, hogy a jármű autópályán vagy sima közúton, esetleg városban közlekedik-e.