Fényszóró kapcsoló
Fényszóró kapcsoló segítségével változtathat a vezető a körülmény által megkövetelt fényszórók között. Az általában gomb alakú szerkezeten több beállítást lehet kiválasztani, amelyeket piktogramok jelölnek. Válogasson teljes autó érzékelők, jeladók, kapcsolók, elektronika kínálatunkból!
A fényszóró kapcsoló az alapfunkciók mellett több feladattal is rendelkezhet
A fényszóró kapcsolók nem teljesen szabadon választhatók, hiszen az egyes márkák más és más csatlakozást és funkciókat rendelnek hozzájuk. Alap esetben a kapcsolóval a helyzetjelzőt, a tompított fényt és a reflektort lehet bekapcsolni. Valamivel több opció is létezik, ahol ködlámpát és menetfényt is lehet választani. Természetesen vannak ennél is bonyolultabb megoldások, ahol például a fényszórók csóvájának szögét is változtatni lehet a fényszóró kapcsoló segítségével, vagy a tompított fényszórót lehet lejjebb, vagy feljebb állítani, attól függően, hogy országúton, vagy városban halad-e az autó, vagy annak megfelelően, hogy mennyire és hogyan van a jármű megterhelve.
Lehet kapcsolórúd is
Nem csak egyszerű gomb, hanem fényszóró kapcsolórúd is lehet. Ez valamivel több variációt tesz lehetővé, hiszen a fényszóró kapcsoló karra egymás mellé akár több, a kapcsoló gomb funkcióit ellátó hengeralakú fényszóró kapcsoló sorolható be, szinte tetszőleges állítási lehetőséggel. Ezen kívül a kart a tengelyével párhuzamosan benyomva, vagy kihúzva is mozgatni lehet, ami további funkciók hozzárendelését teszi lehetővé. Ezek a fényszóró kapcsoló karok egyébként azért is előnyösek, mert könnyebben kezelhetők, és szinte anélkül is alkalmazni lehet őket, hogy a vezető akárcsak egy pillantást is vetne rájuk. Szemben a fényszóró kapcsoló gombbal, ami általában a kormány alatt van elhelyezve, és nem igazán látszik jól.
Mi miatt hibásodhat meg a fényszóró kapcsoló?
A legjellemzőbb probléma a fényszóró kapcsoló érintkezőinek kiégése szokott lenni. Ha kilazulnak az érintkezők, idővel rövid zárlat keletkezhet az áramkörben, és nem fogjuk tudni bekapcsolni a fényszórókat. Az alkatrész idő előtti meghibásodásához tehát nagyban hozzájárul az extrém hőmérséklet, a feszültségingadozás, s végső esetben a már említett rövidzárlat is. A hibajelenség egyértelműen észlelhető az utastérben érezhető szokatlan szagokból, valamint a ház felületén látható olvadásból is.
Kevésbé gyakori jelenség, de túlfeszültség is kialakulhat a vezetékekben. Jellemzően olyankor jelentkezik túlmelegedés, ha a gyártói előírásoktól eltérő, jóval nagyobb feszültségű izzókat alkalmaznak. Ha nem észleljük időben a túlhevülést, bizony égett műanyag szag csaphatja meg az orrunkat az utastérben ülve.
A fényszóró kapcsoló használatából ered a műanyag alkatrészek természetes kopása, deformációja. Ezek megrongálódása, sérülése esetén nem fogjuk tudni felkapcsolni a fényszórókat. Ugyanígy kophatnak a csatlakozóblokkban található csatlakozások is, pontosabban azok csúszkái, lemezei. Meglehetősen gyakori probléma még a mozgó érintkezők, valamint a rugó mechanikai rongálódása. Idővel számolni lehet az érintkezők oxidálódásával is, hiszen folyamatosan szennyeződések, nedvesség érheti a kapcsolót.
A fényszóró kapcsoló cseréje
Az alkatrész cseréjénél nagyon kell figyelni, nehogy túlzott erővel rögzítsük a házat vagy a rögzítőket. Ha megszűnik a ház kellő tömítettsége, a bejutó szennyeződések és nedvesség már kifejtik a korábban ismertetett hatásukat. A fényszóró kapcsoló esetén nem igazán beszélhetünk meghatározott élettartamról, viszont egyből észlelhető, ha gond adódik vele. Fontos, hogy soha ne szereljen be olyan izzókat, melyek feszültsége jóval a gyártói előírás felett van. Ahogy az autó legtöbb alkatrészével, úgy ezzel a kapcsolóval is finoman kell bánni, nem szabad túlzott erővel nyomogatni, rángatni.
Mindenképp érdemes megfontolni a csere esedékességét, ha nem tudja kikapcsolni a fényszórókat, vagy épp ellenkezőleg, nem tudja bekapcsolni őket. Ugyanúgy állhat kapcsolóhiba a háttérben akkor is, ha ugyan bekapcsolnak a fényszórók, de csak néhány másodperc erejéig. Egyértelmű hibajelenség a már említett égett műanyag szag az utastérben, illetve a fényszóró váratlan kikapcsolása.
A fényszóró kapcsoló cseréje szerencsére nem nagy ördöngösség; csupán a műszerfalkeretet, valamint a kormány alatti védőburkolatot kell hozzá leszerelni. Amint kihúzta a régi kapcsolót a helyéről, kapcsolja le a vezetékeket az alkatrészről, és rakja be az újat. Sok modellben nem is feltétlen kell hozzáférni az alkatrész belsejéhez, elég benyomni a műszerfalba, majd oldalra fordítani, és úgy kihúzni.