ABS érzékelő gyűrű
ABS érzékelő gyűrű teszi lehetővé, hogy segítségével a fékerőt szabályozó rendszer folyamatosan információt kapjon arról, a kerék az adott pillanatban forog, vagy áll-e. Ettől függ, hogy az ABS milyen utasítást ad a fékrendszernek. Egyéb autó érzékelők, jeladók, kapcsolók, elektronika alkatrészek is megvásárolhatóak webáruházunkban, válogasson kínálatunkból.
Az ABS érzékelő gyűrű működése
Az ABS érzékelő gyűrűt jellemzően a CV csuklóba helyezik el a gyártók. Működése közben egyidejűleg forog a kerekekkel. Az ABS érzékelő gyűrűn található megszakítások teszik lehetővé, hogy az úgynevezett indukciós jeladó információt szolgáltasson arról, hogy a kerék forog, vagy a fékezés hatására már áll. Az indukciós jeladó egy állandó mágnes, amely a gyűrű hiányainak megfelelően áramot indukál, vagy nem. Ez lesz a jel, amelyből a fékerőt szabályozó hidraulikus egységet irányítja. Ez a vezető által a fékpedál útján keltett fékezőerőtől függetlenül úgy szabályozza a fékrendszert, hogy az annyi súrlódó erőt indukáljon, amíg még éppen forgásban tartja a kereket, vagyis megakadályozza a kerék blokkolását, a kocsi megcsúszását, és így végig irányítható marad az autó.
Az ABS érzékelő gyűrő meghibásodása
Nem rendelkezik kimondott élettartammal, viszont jelentősen meghosszabbíthatjuk azt, ha odafigyelünk rá, milyen utakon autózunk, és milyen vezetési stílust választunk. Nem ajánlatos gyakran vészfékezni, ellenkező esetben idő előtt tönkre mehet a gyűrű. Azzal is hosszabbíthatunk élettartamán, ha időnként megtisztítjuk a szennyeződésektől.
Az ABS érzékelő gyűrű ritkán hibásodik meg, de ha mégis valamilyen oknál fogva meglazul, esetleg a gyűrű egyes elemei megsérülnek, hiányosan keletkeznek a jelzések az indukciós jeladóban, ami megzavarhatja az ABS vezérlését, így magát a fékezést is. Ez komoly biztonsági kockázatot jelent! Ezért, ha az ABS érzékelő gyűrű állapotából eredő bármilyen rendellenességet érzékel az autó vezetője, a leghelyesebb, ha azonnal a gyűrű cseréje mellett dönt. A csere nem bonyolult, és nem is költséges beavatkozás. Ha a tárcsa megtisztítása nem javít a jeladó működésén, akkor a csere egészen biztosan elkerülhetetlen.
Idővel szinte biztosan számítani lehet az ABS jeladó gyűrű anyagának elöregedésével, ami miatt kiéghet az alkatrész. Ezt abból észlelhetjük, hogy nem optimális válaszokat küld a rendszer fékezés során. Elhelyezkedéséből adódóan a szennyeződések mellett nedvesség is érheti. Ezek együttes hatása miatt korrodálódni fog, azaz romlani kezd a gyűrűgeometria, rosszkor fog bekapcsolni az ABS. Ennek is viszonylag egyértelmű jele van, mégpedig, ha vibrálni kezd a kormány vagy a fékpedál. Új ABS érzékelő gyűrű rendelésekor érdemes minőségi terméket választani. Ha „belenyúlunk”, egy-egy rossz minőségű anyagból készült darabban korán kopnak el a fogak, vagyis gyorsabban lehet szükség újból a cserére.
Az említett, hibára utaló jelek mellett gyanús lehet még a műszerfalon felvillanó hibalámpa, ha érezhetően romlik a fékezőerő (főleg vizes úton), netán megcsúszik a kocsi fékezés során. Szerencsére otthoni körülmények között is könnyen ellenőrizhető az ABS érzékelő gyűrű állapota. Ehhez nem kell mást tennie, mint felemelni a kocsit, s a kerék lassú elforgatásával szemrevételezni az alkatrészt. A csere esedékességének látható jelei vannak: kopott fogak, korrózió, repedezések, levált mágnesszalag.
Ügyeljen a szakszerűségre!
Fontos, hogy az új gyűrűt szakértő szerelje be, aki mindenképp ügyel rá, hogy nehogy túl erősen nekinyomódjon a CV csuklóhoz az új alkatrész. Ügyelni kell még a CV csuklóhoz tartozó porvédő eltávolítása során is. Olyankor is biztosan szakértőre kell bízni a dolgot, ha egyéb, főként futómű-problémák is jelentkeztek a kocsinál. Ezek közül néhány miatt a gyűrű is idő előtt tönkre mehet, pl. a kerékcsapágy-kopás miatt megnőhet a közte és jeladó közt lévő rés.