Kézi sebességváltó működtetés
Kézi sebességváltó működtetés esetén különböző fogaskerekek összekapcsolásával valósítjuk meg, hogy a motorok viszonylag szűk üzemi fordulatszám-tartomány ellenére tág sebességi határok között tudjanak üzemelni. A Kovács autó erőátviteli alkatrész webáruház választékában számos egyéb terméket megtalál még.
A kézi sebességváltó működtetés részei lehetnek csapágyak gumibakok is kínálatunkban
Európában még mindig a legelterjedtebb típus a kézi sebességváltó, ahol a sebességfokozatok módosítását különböző fogaskerekek összekapcsolásával valósítjuk meg. Nevéből is kitűnik, hogy a kapcsolásokat kézi úton végezzük, miután a tengelykapcsolóval függetlenítettük a rendszert a motortól. Ebben rejlik a legfőbb hátránya is, ugyanis a fokozatok kapcsolása lassú, és az utazási komfort erősen függ a sofőrtől. Ma már kizárólag szinkronizált sebességváltókat használnak, ahol a szinkrongyűrű fékezi össze a fokozati fogaskereket és a kapcsolóhüvelyt.
Hat fokozatú szinkron sebességváltó
Napjaink új autóiban főként 6 fokozatú szinkron sebességváltókat alkalmaznak a motor még tökéletesebb kihasználása, és nem utolsó sorban fogyasztás csökkentésének érdekében. A kézi sebességváltó működtetés bonyolult műszaki feladat, mert a kézi sebességváltóban rendkívül sok, bonyolult és erős mechanikai igénybevételnek kitett alkatrész szoros és hibátlan együttműködését kell megvalósítani, amihez egyben biztosítani kell a megfelelő kenés is. A nagy kopásnak kitett fogaskerekek és a többi mozgó alkatrész meghibásodása nem ritka, javításuk leggyakrabban a cseréjüket jelenti.