AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Kettőstömegű lendkerék választása.

Kettőstömegű lendkerék akciós árakon a Kovács Autóalkatrészek kínálatában. Vásároljon minőségi alkatrészeket olcsón, tekintse meg széles autó erőátviteli alkatrész kínálatunkat és kedvezményes árainkat!

Mire jó és miért cserélendő időben a kettőstömegű lendkerék?

A kettőstömegű lendkerék legfőbb feladata, hogy meggátolja a motorrángatás továbbvitelét a kuplungon keresztül a hajtásláncra. Ezzel biztosítja az autó optimális, rángatás nélküli közlekedését. A modernebb dízeles autók zömébe már szerelnek ilyen alkatrészt, ugyanis a dízelmotorok nem olyan finoman mennek, nagyobb rezgéssel járnak, a nyomatékuk is magasabb.


Keresse meg az autójához megfelelő kettőstömegű lendkerék alkatrészt:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok


Persze azért már egyre több benzines kocsi is kap ilyen lendkereket. A kettőstömegű lendkerék csere nem olcsó művelet. Viszonylag nagy megterhelés lehet a pénztárcánknak, akár akkor is, ha csak egy olcsóbb, utángyártott alkatrészt választunk. Ha még a munkadíjat is hozzászámoljuk, akkor bizony több százezer forintos tétel fog kijönni, ami bizony húzós.

Ha kopogást hallunk, bizony baj van!

Eleinte még elég nehezen felismerhető a kettőstömegű lendkerék (angolul Dual Mass Flywheel = DMF) meghibásodása. Először csak egy halkabb koppanás üti meg a fülünket megálláskor, vezetés közben pedig jobban rezeg a kocsi. A kettőstömegű lendkerék tervezésekor megfelezték az alkatrészt, és a két rész közé egy rugózó elemet és egy rezgéscsillapítót szereltek. A mechanizmus az egyik felén rögzülve kötődik a főtengelyhez. A másik felén már egyből a kuplungtárcsához kapcsolódik, amelyben ebben az esetben már nincs is rezgéscsillapító elem. Ha egymáshoz viszonyítjuk a kettő lendkereket, akkor irányonként akár 60-60, vagyis együtt véve 120 fokkal is el tudnak mozdulni. Tehát ténylegesen le tudja redukálni az erőátviteli terhelést, valamint a motor torziós rezgéseit.

 

Kettőstömegű lendkerék robbantott ábra

Az ideiglenes, olcsó megoldás árát később fizethetjük meg

Ha nincs pénzünk a nagy beruházásra, két – talán csak ideiglenes – megoldás kínálkozik. Egyrészt szóba jöhet ez elromlott alkatrész lecserélése egy hagyományos lendkerékre, ez azonban nem csak azzal jár, hogy több lesz a rázkódás, hanem azt is kockáztatjuk vele, hogy egy későbbi kuplungjavításnál nem találunk megfelelő szettet, ezért akkor már egyszerre mindent kell cserélni, ill. új kettőstömegű lendkerék vásárlása is továbbra fennáll. A másik lehetséges megoldás az autóalkatrész felújítása. Ez is komoly munka, és több új alkatrészt is kell hozzá venni, viszont így is lényegesen – nagyságrendileg – olcsóbb, mint a teljes csere.

Beiktatásának okai a kuplungrendszerbe

Nézzük miért is vált szükségessé a kettőstömegű lendkerék beiktatása! A mai kocsik motorjai már egész alacsony fordulatszámokon is működtethetőek. Egyre inkább a nagyobb nyomatékok irányába kezd mutatni a trend. A magasabb, például 5. vagy 6. sebességfokozat szintén redukálja az üzemanyag fogyasztást. Így a kuplung alkatrészeit is folyamatosan fejleszteni kellett. De miért pont ezt? A gépjárművek fejlődése során megtartották a dugattyús motor elvét, miszerint a saját időszakos működési ütemeivel forgó lengéseket indít a hajtásláncban. Ennek azonban kellemetlen következményei vannak: a sebváltó zörögni kezd, a karosszéria pedig rezegni. Épp ezért egyre fontosabbá vált, hogy a kuplung ne csak összekapcsolási és szétválasztási funkcióval rendelkezzen, hanem a motorrezgéseket is effektíven szigetelje. Ez nem is okoz nagy fejtörést: a kapcsolandó tömeg megnövelése nélkül kell a sebváltó tehetetlenségi nyomatékát növelni. Így már nagyobb lesz a komfort, és a motor forgó lengései is enyhülnek. Ráadásul még a sebváltó terhelés is redukálódik. Ezt a problémát oldja meg a szóban forgó autóalkatrész.

kettőstömegű lendkerék működése
Előnyei

 

  • lehető legnagyobb utazás közbeni kényelem
  • kevesebb rezgés
  • zajnélküliség
  • alacsony fordulatszámon is kényelmes a vezetés
  • üzemanyag fogyasztás csökkenése
  • forgattyús tengely és sebességváltó terheléscsökkenése

 

Kettőstömegű lendkerék egyben program is, földrészünkön a Luk vállalat volt az első, aki nagyobb sorozatban is gyártott, és értékesített kettőstömegű lendkereket, amelyekben a már említett fizikai elv is megtestesült. Az elnevezése rejti magában a lényeget: a lendkerék tömeg kettéosztódott. Az egyik fele ugyanúgy a motor tehetetlenségi nyomatékához tartozik, a másik azonban már a sebváltó tehetetlenségi nyomatékát fokozza. Az egymástól külön választott két tömeget egy rugós csillapítórendszer köti össze a lendkerék mechanikájában. Az összekapcsolásért és szétválasztásért egy torziós csillapítás nélküli kuplungtárcsa a felelős, amely a sebességváltó és a szekunder tömeg között helyezkedik el. Előnyös mellékhatása, hogy a sebváltót könnyebben kapcsolhatjuk a kisebb szinkronizálandó tömegnek köszönhetően, a szinkronizáló rendszer élettartama pedig megnő.

 

Kettőstömegű lendkerék webáruház

A kettőstömegű lendkerék a megoldás, egy alapvető korlátozással. A rezonancia annál jobban növekszik, és a hozzá kapcsolódó nyomatékcsúcsok is annál nagyobbak, minél magasabb a lengő tömegek tehetetlenségi nyomatéka. A kettőstömegű lendkerék esetében ez sokkal intenzívebben érezhető motorindításkor és -leállításkor, mint mondjuk egy hagyományos tengelykapcsoló rendszernél. Ehhez adódik még hozzá, hogy a motor fordulatszámának ingadozására nem annyira hat stabilizálóan a kisebb lengőtömeg. A már említett Luk vállalat szakértői azonban ezt a problémát is orvosolták sokéves kuplunggyártási tapasztalataikat hasznosítva. Emellett még egy csillapító mechanizmust is beépítettek, amely hatékonyabban gátolja a rezonancia okozta túlterhelést.  Átlagüzemben azonban ez a plusz mechanizmus nem funkcionál, ilyenkor rugós csillapítók szűrik a motor forgó lengéseit.