AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Kettőstömegű lendkerék választása.

Kettőstömegű lendkerék akciós árakon a Kovács Autóalkatrészek kínálatában. Vásároljon minőségi alkatrészeket olcsón, tekintse meg széles autó erőátviteli alkatrész kínálatunkat és kedvezményes árainkat!

Mire jó és miért cserélendő időben a kettőstömegű lendkerék?

Kettőstömegű lendkerék azért van a gépkocsiban, hogy megakadályozza a motor rángatásának átadását a kuplungon át a hajtásláncnak, és ezzel lehetővé tegye, hogy az autó finoman, rángatásmentesen járjon. Mivel a dízelmotorok kevésbé finoman járnak, több rezgést okoznak és nagyobb a nyomatékuk is, ...


Keresse meg az autójához megfelelő kettőstömegű lendkerék alkatrészt:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok


...az ilyen autók zömében ma már ilyen alkatrész működik, de egyre több benzines kocsi is ezzel van felszerelve. Az alkatrész cseréje drága mulatság. Ez viszonylag sok gondot okozhat, mert egy kettőstömegű lendkerék cseréje komoly beruházás, még akkor is, ha megelégszünk a viszonylag olcsóbb utángyártottal. A munkadíjjal és az ilyenkor elkerülhetetlen kuplungcserével együtt mindenképpen több százezer forintos váratlan kiadásról van szó.

Kopog, ha baj van

A kettőstömegű lendkerék (angol rövidítéssel DMF - Dual Mass Flywheel) meghibásodása eleinte nem is feltűnő, kisebb koppanás hallható leálláskor, menet közben pedig több a rezgés. A lendkereket egyszerűen megfelezték, a két tömeg közé pedig rezgéscsillapító és rugózó elem került. Ez a szerkezet az egyik oldalon fixen kapcsolódik a főtengelyhez, a másikon pedig közvetlenül a kuplungtárcsához, amely ilyenkor már nem is tartalmaz rezgéscsillapító elemet. A két lendkerék rész egymáshoz képest irányonként 60-60, összesen akár 120 fokkal is képes elmozdulni, azaz valóban csökkenti tudja a motor torziós rezgéseit és az erőátvitel terhelését.

Kettőstömegű lendkerék robbantott ábra

Az ideiglenes, olcsó megoldás árát később fizethetjük meg

Ha nincs pénzünk a nagy beruházásra, két – talán csak ideiglenes - megoldás kínálkozik. Egyrészt szóba jöhet ez elromlott alkatrész lecserélése egy hagyományos lendkerékre, ez azonban nem csak azzal jár, hogy több lesz a rázkódás, hanem azt is kockáztatjuk vele, hogy egy későbbi kuplungjavításnál nem találunk megfelelő szettet, ezért akkor már egyszerre mindent kell cserélni, ill. új kettőstömegű lendkerék vásárlása is továbbra fennáll. A másik lehetséges megoldás az autóalkatrész felújítása. Ez is komoly munka, és több új alkatrészt is kell hozzá venni, viszont így is lényegesen – egy nagyságrenddel - olcsóbb, mint  a teljes csere.

Beiktatásának okai a kuplungrendszerbe

Nézzük miért is vált szükségessé a kettőstömegű lendkerék beiktatása. A modern motorok egészen kis fordulatszámokon is járathatók. A trend az egyre nagyobb nyomatékok irányába mutat. Az ötödik vagy a hatodik sebességfokozat ugyancsak csökkenti a fogyasztást. Így a kuplung alkatrészeit is folyamatosan feljleszteni kellett. De miért pont ezt? A gépjárművek fejlődése során marad a dugattyús motor elve, amely a maga periodikus munkaütemeivel forgó lengéseket kelt a hajtásláncban, ez pedig a sebességváltó zörgésének és a karosszéria rezgésének kellemetlen következményeivel jár. Fontosabb hát mint valaha, hogy a kuplung ne csak a szétválasztást és az összekapcsolást végezze el, hanem a motor rezgéseit is hatékonyan elszigetelje. Fizikailag ez könnyen megoldható: Meg kell növelni a sebességváltó tehetetlenségi nyomatékát anélkül, hogy nagyobb legyen a kapcsolandó tömeg. Ezáltal csillapodnak a motor forgó lengései, és elérhető a kívánt komfort. Mellesleg még a sebességváltó terhelése is csökken. Ezt a problémát oldja meg a szóban forgó autóalkatrész.

kettőstömegű lendkerék működése
Előnyei

  • első osztályú utazási komfort
  • elnyeli a rezgéseket
  • kiküszöböli a zajokat
  • kényelmes utazás alacsony fordulatszámon is
  • üzemanyagot takarít meg
  • tehermentesíti a forgattyús tengelyt és a sebességváltót

Kettőstömegű lendkerék egyben program is, Európában elsőként a LuK cégnek sikerült egy nagy sorozatokban is gyártható kettőstömegű lendkerék kifejlesztése és piacra vitele, amellyel meg tudta valósítani az itt vázolt fizikai elvet. A nevében van a lényeg: A szokásos lendkerék tömegét ketté osztották. Az egyik rész továbbra is a motor tehetetlenségi nyomatékához tartozik. A másik rész viszont most a sebességváltó tehetetlenségi nyomatékát növeli. A két, egymástól szétválasztott tömeget egy rugós csillapító rendszer kapcsolja összen a kettőstömegű lendkerék szerkezetében. Egy, a szekunder tömeg és a sebességváltó között elhelyezkedő, torziós csillapítás nélküli kuplungtárcsa gondoskodik a szétválasztásról és az összekapcsolásról. Kedvező mellékhatás: a sebességváltó a kisebb szinkronizálandó tömeg miatt könnyebben kapcsolható, és kevésbé kopik a szinkronizáló rendszer.

Kettőstömegű lendkerék webáruház

A kettőstömegű lendkerék, mint megoldás, egy alapvető korlátozással. A rezonancia növekedése, és a vele kapcsolatos nyomatékcsúcsok annál nagyobbak, minél nagyobbak a lengő tömegek tömegtehetetlenségi nyomatékai. A kettőstömegű lendkerék esetében ez a motor indításánál és leállításánál jelentősen érzékelhető, sokkal jelentősebben, mint egy hagyományos tengelykapcsoló rendszernél. Ehhez jön még az, hogy a motor kisebb lengő tömege kevésbé hat stabilizálóan a motor fordulatszám-ingadozásaira. A LuK specialistái a tengelykapcsoló gyártásában megszerzett évtizedes tapasztalataiknak köszönhetően azonban meggyőzően megoldották ezt a problémát. Emellett egy további csillapító készülék hatékonyan megakadályozza a rezonancia miatti túlterhelést. Normál üzemben ez a kiegészítő csillapító készülék nem működik, hanem a motor forgó lengéseit rugós csillapítók szűrik ki.