Kardáncsukló
Kardáncsukló kapcsolja össze a kardántengely két részét. Mivel a két tengely szabad elmozdulását teszi lehetővé egymáshoz képest valamilyen szögben, a kardántengely leglényegesebb eleme. A kardáncsukló mellett a Kovács autó erőátviteli alkatrész webshop kínálatában egyéb termékeket is megtalál.
A kardáncsukló feladata
A kardáncsukló központi eleme az úgynevezett kardánkereszt, melyet lényegében úgy kell elképzelni, hogy csapágyak segítségével villákhoz kapcsolódik, és két, egymásra merőleges csap alkotja. Feladatából adódóan teljesen nyilvánvaló, hogy a kardáncsukló különösen nagy igénybevételnek van kitéve az autók hajtásláncában, ahol nagy fordulatszámon jelentős nyomatékot kell továbbítania. Szakszerűen fogalmazva: a mechanizmus gyenge pontja, hogy szögeltéréskor, amikor a kardántengely két tengelyrésze szöget zár be egymással, a csapágyakra extrém nagyságú erő hat. Működésével megakadályozza, hogy a két tengely elcsavarodjon egymáshoz viszonyítva, engedi azonban, hogy elhajoljanak. Ezzel teszi lehetővé, hogy a forgatónyomaték továbbítódhasson egyik rúdról a másikra.
A kardáncsukló meghibásodása, cseréje
A kardáncsuklók még a gondos karbantartás, a rendszeres kenés ellenére is előbb-utóbb tönkremennek. A kardántengely javítása nem egy kifejezetten nehéz feladat, de a szükséges műveletek előírt lépéseit kell szigorúan követni. Ha így járunk el, akkor a javított alkatrész újszerű és tartós lesz. A kardáncsukló azonban, ha megkopott, eltörött, deformálódott, lóg, lötyög és ezért kopog, már nem javítható. Az egyetlen megoldás a csere. Ehhez arra van szükség, hogy az adott autómárkához és -típushoz illeszkedő kardáncsuklót rendeljük meg.
Ugyanazt takarja a kardáncsukló és a hardy-tárcsa?
A kardáncsukló alkalmazása egy elterjedt megoldás, olyan modellekben használják, ahol a hajtó és a hajtott tengely párhuzamosan helyezkedik el egymáshoz képest. Ezeket egy harmadik tengely köti össze a kardáncsuklók segítségével. Azért fejlesztették ki a gyártók ezt a megoldást, hogy nagyobb fordulatszám esetén is nagy teljesítményt lehessen átvinni a hajtásláncban. Így, a két tengely egymáshoz képest is elmozdulhat, elősegítve ezzel a motor és a kerekek közti rugózást. Bizonyos modellekben nem elegendő a kardáncsukló alkalmazása ahhoz, hogy fenntarthatók legyenek a geometriai követelmények. Ezekben már ún. hardy tárcsát alkalmaznak a gyártók a kardáncsukló helyett. Ez a szerkezet egy rugalmas alkatrészt alkalmaz, melynek segítésével már kismértékű csavarodásra is képesek egymáshoz képest a tengelyek.