Hardy tárcsa
A hardy tárcsa a gyakorlatban egy rugalmas tengelykapcsoló, mely a kardáncsuklót helyettesíti. A kapcsolat rugalmasságát egy kör formájú közgyűrűnek köszönhetően tudja biztosítani. Ha nem csak erre, hanem más autó erőátviteli alkatrészekre lenne szüksége, tekintse meg teljes termékkínálatunkat.
Hardy tárcsa, más néven juboflex tengelykapcsoló
A hardy tárcsa gyakorlatilag egy flexibilis elem, egy rugalmas tengelykapcsoló. Gyártása precíziós feladat, minden tárcsát egy meghatározott géptípushoz készítenek. Flexibilis gumielemének segítségével a nagyobb szögeltéréseket is kompenzálni tudja. Működés közben lökésszerű erőhatások érik, de kialakításának köszönhetően ezeket is képes csillapítani. Ami pedig a kialakítását illeti két, tárcsa formájú fém agyrész alkotja, és közöttük a már említett rugalmas gumielem helyezkedik el. A kapcsolófelek egymáshoz erősítéséhez csavarokat is raknak a mechanizmusba váltakozó irányban. Attól függően, hogy milyen gépjármű-típushoz kell, léteznek előfúrt és ún. kúpos (szorítós) kivitelek is.
A juboflex tengelykapcsoló alkatrészek külön is beszerezhetők és többnyire cserélhetők. Így nem minden esetben kell az egész szerkezetet újra cserélni. Az egyik legkeresettebb tárcsaalkatrész az agyrész. A hardy tárcsa árak minőségtől függőek. Általában az eredeti gyári modelleké a legmagasabb ár.
A hardy tárcsa tipikus meghibásodási okai
Ahogy fentebb is részleteztük, rendkívüli terhelés éri munkája közben, így ahhoz, hogy minél tovább bírja a hardy tárcsa, fontos minőségi terméket választani cserekor. A lényeg, hogy kellően kemény gumiból gyártsák, ami biztosítja a tartósságot. Sajnos az extrém hőmérséklet-változások, az alkatrészt érő nedvesség és szennyeződések, a vegyszerek mind-mind a gumi korai állapotromlásához vezethetnek. Így tehát ajánlott zárt térben tárolni a kocsit, valamint kerülni az olyan utakat, amiket télen erős vegyszerekkel kezelnek. Kinti tárolás esetén idő előtt elrepedhet az elem.
Ha elkopnak, eldeformálódnak a perselyek vagy a csapágyak, netán kilazulnak a biztonsági csavarok, akkor intenzíven vibrálni kezdhet a kardántengely, ami szintén rövidíti a hardy tárcsa élettartamát. Épp ezért az autószerelők javasolni szokták, hogy azzal együtt cseréltesse a kuplunggal direkt kapcsolatban álló kardántengely központosító perselyt is. Fontos, hogy a hardy tárcsa cseréjét mindig szakértőre bízza, ugyanis helytelen, egyenlőtlen felszerelés esetén, amikor nem ugyanúgy húzzák meg a rögzítőket, vagy nem egyforma hosszúságú rögzítőcsavarok raknak fel, akkor hamar tönkre mehet a juboflex tengelykapcsoló.
Mikor kell cserélni?
Nincs általánosan megállapítható csereintervallum a hardy tárcsa esetében, ezért inkább a hibájára utaló gyanús jelekre érdemes figyelni. Azt szokták ajánlani az autószerelők, hogy 50 000 kilométerenként ellenőriztessük az állapotát. Egyértelműen látható jelei lehetnek a meghibásodásnak, ha kopásnyomokat, repedéseket, töréseket lát rajta, esetleg túlzottan kemény vagy lágy az anyaga. Ahhoz, hogy teljes bizonyossággal megállapíthassuk a csere szükségességét, le kell szerelni az alkatrészt. A kisebb repedéseket például olyankor vehetjük csak észre, ha terhelés alatt van a csatlakozó.
Laikusként is tapasztalhat hardy tárcsa meghibásodásra intő jeleket, például, ha az eddigiektől eltérően vibrálást érez az utastérben, mely fokozódik gyorsításkor. Ugyanígy gyanakodni kezdhet, ha vezetés közben rendellenes hangok ütik meg a fülét a kardántengely felől.