Keresés terméktípus szerint

              Féltengely csukló

              Féltengely csuklók

              A féltengely csukló az autó hajtásláncának kulcsfontosságú eleme, amely a sebességváltótól továbbítja a nyomatékot a hajtott kerekekhez. Ha kattogó hangokat hallunk a kormányzás közben, vagy egyenetlen a hajtás, akkor valószínűleg a féltengely csukló meghibásodott, és cserére szorul. Ha elérkezett a csere ideje, tekintse meg további autó erőátviteli alkatrészek kínálatunkat is!

              Mi a féltengely csukló szerepe az autóban?

              A féltengely csukló az autó hajtásláncának része, amely a sebességváltótól közvetíti a nyomatékot a hajtott kerekekhez. Az első vagy hátsó kerék meghajtástól függően különböző típusai léteznek. Hátsókerék hajtású autók esetében a csukló forgó mozgást végez csupán, míg az első kerék meghajtású járművekben a kormánymozgatás miatti szögelfordulás kezelésére is szolgál.

              Hogyan működik a féltengely csukló különböző hajtásrendszerek esetében?

              A hátsókerék hajtású autók merev hidas szerkezetében a féltengely csukló főként forog és csapágyazási hibák miatt adódhat probléma. Első kerék meghajtású járműveknél azonban olyan csuklóra van szükség, amely a kormányzás miatt jelentkező szögelfordulást is képes kezelni, biztosítva a hajtott és kormányzott tengelyek összhangját.

              Milyen tünetek utalnak a féltengely csukló hibájára?

              A féltengely csukló hibájának leggyakoribb jele a kattogó hang kormányzáskor, különösen kanyarodásnál. Ha a kormányt ütközésig tekerjük, és induláskor is halljuk ezt a hangot, akkor valószínűleg a csukló kopása áll a háttérben. Szétszerelés során a csukló hibái könnyen napvilágra kerülnek, és a leghatékonyabb megoldás ezekre az alkatrész cseréje.

              Hogyan épül fel a féltengely csukló?

              A féltengely csukló szerkezete több elemből áll: 

              • harang
              • kosár
              • csillag
              • golyók

              A csillag a váltótól érkező nyomatékot továbbítja a golyókon keresztül a harang felé. Az alkatrész bordástengelye a kerékagyba illeszkedik, biztosítva a nyomaték átvitelét. A csukló cseréje szükséges, ha a szerkezet hibásan működik, például kattog vagy kopog.

              Milyen különbségek vannak a belső és külső féltengely csukló között?

              A belső féltengely csukló kisebb szögelfordulásra alkalmas, míg a külső csukló (más néven golyós vagy homonetikus csukló) a kerék felől található, biztosítva a kerekek elmozdítását és az autó optimális kormányozhatóságát. Mindkettőt gumiharang védi a szennyeződésektől és nedvességtől, és zsírral történik a kenésük.

              Mi okozhatja a féltengely csukló meghibásodását?

              A gumiharang sérülése a leggyakoribb ok, ami miatt a féltengely csukló meghibásodik. A harang elöregedése vagy repedése miatt szennyeződések és nedvesség juthatnak be, megszüntetve a megfelelő kenést, ami végül a csukló teljes tönkremenetelét okozhatja.

              Hogyan történik a féltengely csukló kenése?

              A féltengely csuklók speciális grafitos zsírral történő kenést igényelnek, amelyet a gyártók alkalmaznak. Ez a kenőanyag grafitot és molibdén-szulfidot is tartalmazhat, ami hosszú ideig biztosítja a megfelelő működést. Fontos, hogy a csukló kenésére nem használhatunk EP-2 vagy LZS-2 típusú csapágyzsírokat!

              (H2) Miben különbözik a régebbi és a modern autókban található féltengely csukló?

              • Régebbi autók (10–20 éves modellek): A belső féltengelycsukló gyakran nagyobb terhelést vitt, akár két külső csuklót is helyettesítve. Ezért eltérő volt a belső és a külső csuklók élettartama és tipikus hibajelensége.
              • Modern autók: A gyártók rövidebb féltengelyrudakat használnak és a belső csuklónak sokkal nagyobb szerepe jut a mozgás átvitelében. Emiatt a belső és külső csukló kopása, hibajelensége és élettartama szinte azonos. Hibásodáskor már nem jellemző a csupán egyik csukló cseréje, hanem legtöbbször a komplett féltengelyt cserélik.

              A féltengely csuklóról néhány szóban

              A féltengely csukló az autó hajtásláncának elengedhetetlen része, amely a nyomaték átvitelét biztosítja a hajtott kerekekhez. A csukló meghibásodását jelző leggyakoribb tünetek a kattogó hangok és a kormányzás nehézségei. A csukló kenése és a gumiharang állapota alapvető fontosságú a hosszú távú, hibamentes működéshez. Ha bármilyen problémát tapasztalunk, javasolt minél előbb szakemberhez fordulni, hogy elkerüljük a súlyosabb meghibásodásokat!

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!