Féltengely
Féltengely kereső országosan kedvező árakon és óriási választékban az alkatreszek.hu kínálatában. Webáruházunkban nem csak ezen, hanem más autó erőátviteli alkatrészek vásárlása is lehetséges.
Féltengely működése
A féltengely egy elhanyagolhatatlan erőátviteli alkatrész autónk hajtásláncában. Mint a legtöbb autóalkatrész, úgy egy idő után efelett is eljár az idő, s megérik a cserére – csak így tudja a kerekeket kellő hatékonysággal hajtani. Kínálatunkból kedvező árakon vásárolhat!
A gépkocsi attól megy, hogy a kereket valami forgatja. A motor termeli a hajtóerőt forgómozgás formájában, majd továbbítja a sebességváltó felé, ami a megfelelő fokozatban a kardántengelyhez juttatja a hátsókerék meghajtású autókban. A kardántengely elviszi a hátsó hídig, amelyben belül ott van a féltengely. Pótolhatatlan szereppel bír: eljuttatja a kerekeket forgató kerékagyhoz a hajtóerőt. Itt tehát kell egy olyan csukló, például a féltengelyé, ami a forgó mozgás mellett a kormánymozdulatokat is továbbítani tudja, vagyis lehetővé teszi a kerekek elfordulását.
Javítása az alkatrészeinek cseréjével valósítható meg. Ilyen a csapágy, szimering, gumiharang, csukló csere. Ha nagyobb a féltengely hiba, akkor felújítása már nem ajánlott, ekkor már az egészet kompletten kell cserélni.
Féltengely hibára utaló jelek
Ez a bonyolult, összetett féltengely csukló a maga harangjával, csillagjával, kosarával és golyóival különböző mértékben kopik, ez okozza a féltengely hibáját. Mindkét meghajtott keréknél van egy rudunk, féltengelyünk, amely bordákkal, fogazással, tárcsával és csavarokkal, egyszóval valamilyen módon rögzül a gépkocsi belső, középponti hossztengelyében forgó mozgást leadó, és a kerekeknél azt átvevő tengelyekhez is. A féltengely pedig „csak” forog. Ezt a forgást csapágyak könnyítik meg, eközben az alkatrész maga nagy igénybevételnek van kitéve. Ha a kocsink elsőkerék-meghajtású, akkor elől a váltótól nyomatékot kap a csillag. Az a golyókon keresztül adja át a harangnak, majd a harangba illeszkedő bordás tengely adja át a kerékagynak. A golyók egy vonalban érintkeznek a haranggal, és éppen ez a golyós féltengely kapcsolat teszi lehetővé a kerekek szögben való elfordulását.
A differenciálmű nagyon extrém igénybevétel esetén törhet, fogazata és bordázata sérülhet
Érdemes néhány szót ejteni a differenciálműről, amely egyenes vonalú autózáskor mindkét tengelyre azonos nyomatékot ad le, így a féltengelyekre is. De kanyarban az egyik keréknek gyorsabban, a másiknak lassabban kell forognia, vagyis lehetővé kell tennie, hogy különbség legyen a fordulatszámban a féltengelyen keresztül. Ez a kiegyenlítőmű vagy differenciálmű feladata. Amúgy tartós egy darab, általában nem kell cserélni; ha baj van vele, azt a hangja erős kattogással jelzi, meg nem megy át megfelelően a nyomaték a féltengelyre, szalajt a tengely. Elöl már az is bajt okozhat, ha a harangban és a csillagban kialakított golyóúton kopás keletkezik, vályú képződik, amelybe belesüllyednek a golyók a féltengely kapcsolódásánál. A kormány szélső állásában jelentkezik először induláskor a kopogó hang, mert a golyók ki tudnak szökni a vályúból majd visszakényszerülnek, és ez a mozgásuk adja a kopogó hangot a féltengely kapcsolódási pontjánál. Van, amikor csak újra kell köszörülni a megkopott elemek felületét, nagyobb (javító) golyókat tenni a szerkezetbe, féltengelyt cserélni, és máris minden rendben működik. Egyértelmű, hogy ehhez szakemberre, szakműhelyre van szükség. Hát még akkor, ha nagyobb a baj!