Automata sebességváltó vezérlés, hidraulika
Automata sebességváltó vezérlés, hidraulika gondoskodik arról az automata sebességváltóban, hogy az autó sebességéhez igazodó fogaskerék áttételek össze tudjanak kapcsolódni. Webáruházunk autó erőátviteli alkatrészek kínálatában egyéb kapcsolódó termékeket is megtalál, böngésszen a teljes kínálatban!
Az automata sebességváltó vezérlés, hidraulika működése
Az automata sebességváltók működési elve alapján egy bolygóműegység három alkatrészt fékezhet: a bolygó, valamint napkerékhez, továbbá a külső kerékhez tartozó hídszerkezetet. Többfajta kimenő fordulatszámmal rendelkezhet, amit az befolyásol, hogy melyik szerkezetet fékezi. Több bolygóműcsoporttal alakítható ki a többfokozatú sebességváltó. A régi megoldásoknál az egyes tengelyeket kézi vezérlésű szalagfék állította meg. Ma általában lemezes és szalagfékeket, valamint lemezes tengelykapcsolókat használnak, amelyeket hidraulika vagy elektromos motor működtet. Tehát az automata sebességváltó vezérlés, hidraulika a mechanikus tengelykapcsolást vezérli a rendszerben lévő olajra támaszkodva.
Honnan ered?
Eleinte gyakorlatilag még nem is tekinthettük az automatikát annak, ami, hiszen valójában egy hidraulikus vezérlést takart. Ez úgy nézett ki, hogy a sofőr választotta ki, mikor váltson sebességet, a hidraulika pedig megcsinálta helyette. Ebből fejlődött tovább a ma már ténylegesen annak tekinthető automata sebességváltó vezérlés, hidraulika. Ebben a stációban már csak azt kell eldöntenie a sofőrnek, hogy előre vagy hátra szeretne haladni. A mai modern automata sebváltók már több szempont alapján működnek: hogyan vezet a sofőr, milyen a kocsi stabilitása, mekkora a motorhőmérséklet. A mechanizmusban dolgozó fékszalagokat és lamellákat pedig elektromosan (villanymotorral vagy e-vezérlésű olajhajtással) feszítik, zárják össze.
A hidrodinamikus sebességváltók
Az automata sebességváltó vezérlés, hidraulika legkorszerűbb formája talán a hidrodinamikus sebességváltó. Ezt egyrészt egy örvényszivattyú alkotja, amely a motor tengelyén forog. A benne található olaj forgatja meg a pumpát. Másik alkotóeleme a turbina, ami pedig a hajtott tengelyen forog. Az olaj addig szokta gyorsítani az öntvényszivattyút, míg az nem forog kb. azonos fordulatszámon a turbinával. Ebben a mechanizmusban már önműködőnek tekinthető a sebességváltás, ám a folyamatos használat következtében hűtésre van szüksége a tengelykapcsolónak. Ezért jellemzően hagyományos fogaskerekes sebességváltókban alkalmazzák a gyártók. Itt pedig egy mechanikus tengelykapcsoló gondoskodik a kapcsolatról.