Keresés terméktípus szerint

              Vezérműszíj

              VezérműszíjVezérműszíj széles választéka országosan alacsony árakon és kiváló minőségben az Alkatreszek.hu webáruházában. Érdemes betartani a csereperiódust, és ellenőrizni időnként a szíjakat! Amennyiben bármilyen egyéb autó ékszíj, hosszbordás szíj, vezérműszíj és görgők szükségesek autójához, akkor tekintse meg kapcsolódó termékeinket.
              „A vezérműszíj egy összetett anyagú alkatrész (gumi, műanyag és rengeteg modern matéria), melynek idővel csökkenhet a rugalmassága, valamint egyre több műanyagfajta is szerepet kap a vezérműszíj feszítésében, terelésében, velük is hasonló módon számolni kell” – olvasható a Totalcar.hu szakcikkében Gulyás Márktól. Mit tehetünk autótulajdonosként, hogy a vezérműszíj ne okozzon gondot, és mi a feladat, ha probléma jelentkezik? Cikkünkből kiderül!

              Vezérműszíj hiba a legrosszabb esetben a szakadás, előzzük meg rendszeres ellenőrzésével!

              Vezérműszíj elszakadása esetén a motor vezérlése összeomolhat, hiszen ez mozgatja a motorok szelepeit működtető vezérműtengelyt, így igen komoly igénybevételnek tesszük ki. Ez az alkatrész nem egy egyszerű meghajtó szíj, ahol a szíjfeszülés, vagyis a súrlódás segítségével történik a meghajtás, hanem egy keresztbordás szíj, ahol ezek a bordák kapaszkodnak a meghajtó bordáskerékbe. A vezérműszíj hiba az alkatrész funkciójából szinte magától adódik. A szíj megnyúlhat, meglazulhat, a bordák letörhetnek. Azt gondolnánk, hogy ezért talán jobb a lánc, mint a vezérműszíj. Arra utal az a tény is, hogy a nagyobb teljesítményű motoroknál most is inkább láncot építenek be. A helyzet azonban az, hogy a mai technológia mellett ez az alkatrész is tökéletesen megfelel a céljának, ha nem romlik el. A gyakorlatban nem is romlik el gyakrabban, mint a lánc. Mivel ezek a vezérműszíjak kompozit anyagból készülnek, nem nyúlnak, hőállók, nem árt nekik az olaj, vagy a hűtőfolyadék és más agresszív vegyszerek sem.

              Csere időben

              Nincs az a vezérműszíj, ami egy idő elteltével, vagy meghatározott kilométerszám után ne érne meg a javításra, ami ilyen esetben már cserét jelent. Csakhogy egy ilyen művelet nem olcsó mulatság, mert vele együtt számos egyéb csatlakozó alkatrész is mehet a kukába. Így aztán, amikor csere következik, érdemes beszerezni egy vezérműszíj szettet, ami jellemzően egy fogasszíj és egy görgő, de van olyan komplett szett is, amely ezen felül két szimeringet is tartalmaz. Általában azt lehet mondani, hogy kocsitípustól függően ugyan, de 60-90 ezer kilométerenként csukott szemmel lehet dönteni a vezérműszíj cseréről.

              Javítás és beállítás a megfelelő feszesség érdekében!

              A javítás gyakran csak a meglazult vezérműszíj megfeszítését jelenti, ami nem olyan bonyolult, és az erre szolgáló alkatrész segítségével könnyen elvégezhető. Minden egyéb esetben azonban a meghibásodott alkatrész cseréje a helyes eljárás. Ez vonatkozik a görgőkre, a fogasszíjra és a szimeringekre is. Minden ilyen esetben megfontolandó, hogy ha már, egyik-másik alkatrész ténylegesen meghibásodott, nem éri-e meg egy füst alatt egy komplett csere lebonyolítása. Egyenként cserélgetve ugyanis az alkatrészeket anyagilag is rosszabbul járhatunk, ugyanis a vezérműszíj okozta motorhiba és a javításakor a motor megbontása (szelepszártörés miatt például) drága mulatság.

              Ne várjuk meg a szakadás pillanatát, tartsuk be a gyárilag előírt csereperiódust!

              Általában 60-80 ezer kilométer futás után érdemes a vezérműszíj cseréje, de ha kevesebbet volt használva 5-6 év után is ajánlott a csere, mert mint tudjuk, a gumi öregszik. A motorvezérlés során már említettük, a forgattyús tengely úgy van összeköttetésben a vezérműtengellyel, hogy meghajtja a vezérműszíjat, az pedig forgatja a vezérműtengelyt, amely a szelepek nyitását és zárását irányítja, vagyis működteti a motort. A dízelmotoroknál bekerül a képbe a befecskendezőszivattyú, de ez itt számunkra nem fontos. Régebben a motoroknál láncot alkalmaztak.

              Mik a vezérműszíj kopásának jelei?

              Mivel a vezérműszíj rendkívül fontos alkatrész, lényeges tudni, mikor van szükség annak cseréjére. Kopásának tünetei változatosak, de viszonylag egyértelműek. Ha tudjuk, mire kell figyelnünk, könnyen gyanút foghatunk arról, hogy baj van. A felsorolt tünetek bármelyikének észlelése esetén forduljunk minél hamarabb szervizhez, szerelőhöz, mivel a vezérműszíj elszakadása komoly gondokhoz, balesetveszélyhez vezethet, javítása ráadásul jelentős költségekkel jár. 

              •    Hangjelzések
              Az egyik legkorábbi jele a kopásnak, amikor induláskor, vagy alacsony sebességnél halk, sípoló, esetleg csikorgó hangot hallunk. Ez arra utal, hogy a szíj nem kapcsolódik megfelelően a fogaskerekekhez.
              •    Motor hőmérsékletének emelkedése 
              Amennyiben a vezérműszíj nem működik megfelelően, az befolyásolhatja a motor hűtését, ami hőmérséklet-emelkedést okozhat.
              •    Indítási problémák
               A szíj kopása, nyúlása miatt az autó nehezebben, vagy egyáltalán nem indul. Ez azért történik, mert a vezérműszíj nem képes megfelelően összehangolni a motor belső mozgását.
              •    Olajszivárgás
              Ha olajszivárgás észlelhető a vezérműszíj közelében, az rontja annak állapotát, ez pedig felgyorsítja a kopási folyamatot.
              •    Szakadás, repedés
              A vezérműszíj vizsgálatakor repedésekkel, szakadásokkal találkozunk, enyhébb esetben az alkatrész szélén lévő kifoszlásokkal. Ezek a legegyértelműbb jelek, a szíj elöregedett, és azonnali cserére szorul. fontos, hogy időben cselekedjünk!

              Minőségi hosszabb élettartalmú üvegszál, kevlár vezérműszíjak

              Amióta léteznek igazán korszerű összetett (kompozit) anyagok – üvegszál, kevlár – amelyeknek nem árt a motorolaj vagy a hűtőfolyadék, gyakorlatilag nem nyúlnak, hőállóak, továbbá a motorok is könnyebbé váltak, így nem kell akkora erő a megforgatásukhoz, azóta a legtöbb gépkocsiban vezérműszíjat használnak. Ez több évtizedes konstruktőri, mérnöki munka és innovatív technológiák eredménye. A vezérműszíj halkabb, könnyebb, ezek a legfontosabb előnyei. Ez nem jelenti azt, hogy mindenben jobb a láncnál, a különösen erős, „gyorsan ugró” motoroknál továbbra is szívesen alkalmaznak láncot. Ez biztosan nem csúszik meg.

              A vezérműszíj előnyei persze nincsenek ingyen. Ellenőrizni kell a feszességét, a karbantartása munkaigényes, időnként cserélni kell.

              A korszerűbb motorokban a szelepszárak nem érik el a dugattyút annak felső holtpontján, így nem szükségszerű a szelepszár deformációja vagy törése. Még sem elegendő csupán új vezérműszíjat feltenni. A bonyolult, sokszelepes motorok finombeállítására van szükség, hogy azok produkálják a megfelelő teljesítményt, egyidejűleg, az üzemanyag-takarékosságot és a környezetvédelmi adatokat. Tehát lesz dolog a motorral. Az igazi katasztrófa persze az, amikor a több, vagy az összes szelepet cserélni kell és be kell állítani a teljes motorvezérlést. Ez együtt jár a hengerfej leszerelésével. Ha üresjáratban szakad el a szíj, kisebb a baj, de a megoldás ugyanolyan műveleteket igényel. Károsodhatnak a dugattyúk, de a vezérműtengely is – bár ez ritkán fordul elő.

              Cserekor a görgőket (bordáskerekeket) is cserélni kell.

              Cserére akkor van szükség, ha letelt a csereperiódus vagy a fogak közül több hiányzik esetleg deformálódott, repedezett. Akár egyetlen borda (fog) átugrása indítási és működési hibákat okozhat a korszerű, kényes motoroknál. Csökken a teljesítmény, rossz a motorhang. Arra is figyeljünk, hogy nincsenek-e repedések az alkatrész (sima, külső) hátfalán, vagy nem fényes-e a felülete. Soha ne törjük meg a vezérműszíjat. Ilyenkor a hosszanti szálak meggyengülnek, könnyebben el fog szakadni. A görgők (bordáskerekek) kopása azt jelzi, hogy túlzottan feszes a vezérműszíj, ez sem jó. Összegezve: ez egy annyira fontos alkatrész, hogy a legjobb, ha a rendszeres ellenőrzését és persze a cseréjét is szakemberre bízzuk. Használt autó vásárlásakor, ha nincs számla, szervizkönyv a vezérműszíj cseréjéről, esetleg a kilométeróra sem szűz, jobb cseréltetni a szíjat. Ez a legolcsóbb megoldás, hiszen az árak nem eget rengetőek. Egy márkásabb vezérműszíj szett is csak pár ezer forint. Webáruházunkban a Gates vezérműszíj, Contitech vezérműszíj állandó kedvezményes áron rendelhető.

              Mit mond a szakma?

              Hogy mennyire fontos alkatrész a vezérműszíj, azt az egyik legolvasottabb autós portál, az Autónavigátor is hangsúlyozza. Mint írják, annak ellenére, hogy a vezérlés az egyik legfontosabb, egyben legösszetettebb és legtöbb funkciót ellátó „alkatrésze” a motornak, a legtöbbször mégsem jut rá elég figyelem. Pedig, ha használhatatlanná válik, komoly problémákat okozhat és jelentős anyagi káraink keletkezhetnek. Éppen ezért rendkívül fontos komolyan figyelni a gyártók által előírt csereperiódusokra, és figyelni a jelekre.

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!