Hosszbordás szíj készlet
Hosszbordás szíj készlet könnyíti meg az autóinkban manapság igen gyakran használt szíjak cseréjét. A készlet általában feszítőgörgőt, szíjvezető görgőket és hosszbordás szíjat tartalmaz. Ha egyéb autó ékszíj, hosszbordás szíj, vezérműszíj és görgő alkatrészre van szüksége, tekintse meg kapcsolódó termékeinket.
A hosszbordás szíj készlet lassan kiszorítja a hagyományos ékszíjakat
A modern motorokban a hosszbordás szíjaknak egyre több és egyre nagyobb teljesítményű segédberendezéseket kell hajtaniuk. A főtengelyről kell átvinniük a nyomatékot a generátorokra, a klíma kompresszorokra, a kormány szervószivattyúkra és a vízszivattyúkra. A hosszbordás szíj készlet nagy erőhatásnak van kitéve, alkotóelemei folyamatosan kopnak, nyúlnak. Ahhoz, hogy jól elláthassák a feladatukat, mindig a kellő erővel megfeszített állapotban kell lenniük. Ellenkező esetben megcsúsznak, és nem tudják átadni a szükséges energiát a meghajtott tengelyeknek.
Ami a bordásszíj szerkezetét illeti, jellemzően három elemből tevődik össze: a bordázatból, egy fedőrétegből, valamint a vonókötegből. A fedőréteg az alkatrész hátoldalán helyezkedik el, rendkívül kopásálló szintetikus kaucsukból szokták gyártani. A poliamid-rostokból készülő vonóköteg kulcsfontosságú szereppel bír a működés szempontjából, ez biztosítja a szíj futási karakterisztikáit. A speciális bevonat garantálja, hogy még az enyhén ferdén elhelyezett alkatrész is megfelelően tapadjon minimális működési zajjal. Feladatából adódóan folyamatosan intenzív terhelésnek van kitéve, így nem mindegy, milyen minőséget választunk rendeléskor. Bizonyos körülmények miatt – pl. a motortér magas hőmérséklete – idő előtt elhasználódhat, megrepedezhet, leválhatnak róla a gumidarabkák.
Érdemes szettben cserélni
Ahogy már említettük, az optimális szíjfeszesség megléte elengedhetetlen. Ellenkező esetben az intenzív vibráció miatt sokkal hamarabb kophat a szíj, míg túlfeszesség esetén akár el is szakadhat. Nem árt szakértőre bízni a szett cseréjét, hiszen a szakszerűtlen beszerelés miatt – pláne, ha a görgőn kívülre rakják fel – idővel leválhatnak a bordák a szíjról. Ajánlott készletben cserélni a szíjat, a régi, használt görgők visszaszerelése vagy azok rossz beállítása miatt ugyanis az új hosszbordás szíj élettartama is rövid lesz. Vigyázni kell szerelésnél a görgők tisztaságára is, a különböző szennyeződések, idegen anyagok miatt elszakadhat az alkatrész. Cseréltesse tehát a szíjhajtás összes elemét egyszerre (szíj, vezetőgörgő, feszítőgörgő), ha hosszú távon spórolni szeretne! A hosszbordás szíj készlet garantálja, hogy minden szükséges elem tökéletesen illeszkedik egymáshoz, és rendelkezésre áll a cseréhez, ezzel időt és pénzt spórolva az autótulajdonos és a szerelő számára egyaránt.
A hosszbordás szíj készlet tehát minden segédeszközt tartalmaz, így a kulcsfontosságú feszítőgörgőt is. Nem csak a szíj, a görgők is elhasználódhatnak idővel. A csekély mértékű elállítódásukat, kopásukat még valószínűleg lehet orvosolni lézeres bemérést követően, ám ez nem mindig nyújthat megoldást. Amennyiben ezután sem jön létre az optimális feszesség, továbbra is csúszik, úgy kénytelen lesz cseréltetni a szettet. Nagyon fontos azt is tudomásul venni, hogy a feszítőgörgőt és a vezetőgörgőt akkor is ki kell cserélni, amikor csak simán szíjat cserélnénk.
Mikor kell cserélni a hosszbordás szíj készlet elemeit?
A hosszbordás szíj készlet élettartama sok mindentől függ, pl. a szíjhajtás kialakításától, az autó életkorától, használati módjától, nagy általánosságban azonban megállapítható, hogy kb. 50-60 000 kilométert minden szett kibír. Bizonyos modellekben akár egy teljes vezérlésnyit is kibír egy szíjjal az autó. Hogy ez mennyit is jelent pontosan? Modernebb erőforrások hajtása esetében akár 120 000 kilométert is, ezután azonban minden esetben ajánlott új készletre váltani. A mai modern szíjhajtások az esetek zömében már automata szíjfeszítéssel rendelkeznek, és kettőstömegű szíjtárcsa, valamint szabadonfutó generátor segíti a munkájukat, a gyártók pedig nagy gondot fordítanak a különböző környezeti hatásokkal szembeni védelemre. Így tehát a modern hosszbordás szíj készlet élettartama egyre inkább nő, annak ellenére is, hogy manapság sokkal intenzívebb terhelés éri, mint mondjuk a régi modellekben, amikben csak a generátort kellett meghajtania.
A szett állapotát ajánlott minden időszakos szerviz során megvizsgáltatni, emellett hosszabb autós utak, nyaralás előtt is. Az ellenőrzést akár házilag, szemrevételezéssel is megejthetjük, de ez azért sosem olyan megbízható, mintha szerelő végezné. Vizsgálja meg az alkatrészt, vannak-e rajta külsérelmi nyomok. Kisebb repedések esetén nem feltétlenül kell kicseréltetni, ám ha 10 mm-nél közelebb vannak egymáshoz a repedések, akkor elengedhetetlen újat felszerelni! A görgők szennyezettségét is meg kell vizsgálni, ezzel megelőzve a visszafordíthatatlan kopásukat.
Bizonyos jelekből egyértelműen következtethetünk a hosszbordás szíj készlet elhasználódottságára, ilyen például, ha csúszni, rezegni kezd a szíj, netán megcsavarodik. Nem feltétlen csak erre utalhat, de gyanús lehet még a motor túlmelegedése. Csereérettségre utal, ha szemrevételezésnél tükörsimának, fényesnek látjuk a szíj hátsó oldalát, ha zsíros foltokat, elmosódásokat látunk az alkatrész felületén, továbbá, ha hiányosak a bordák, netán eltömődtek azok hornyai. Nem csak szemmel látható, füllel hallható gyanús jeleket is tapasztalhatunk: ha vezetés közben fütyülő hang üti meg fülét, az utalhat a szíj kopottságára. Nem is gondolnánk, de az akkumulátor folyamatos lemerüléséből is következtethetünk a hosszbordás szíj készlet elhasználódására, ilyenkor ugyanis az alkatrész képtelen tartani a töltést.