Fékolaj

FékolajMilyen szerepet tölt be a fékolaj? 

A fékolaj, más néven fékfolyadék, kulcsfontosságú elem a járművek fékrendszerében. Feladata, hogy az erőt a fékpedáltól a fékmunkahengerekig közvetítse, lehetővé téve ezzel a jármű hatékony megállítását. A fékpedál lenyomásakor a központi fékmunkahengerből a fékfolyadék a kerekekhez préselődik, ahol pedig a fékpofákra nyomódik, megállítva a járművet. Keresse meg az autójához megfelelő terméket és böngésszen az olaj webáruház virtuális polcain.

Miért szükséges a fékolaj cseréje?

A fékolaj idővel elveszítheti hatékonyságát, főként a víztartalom növekedése miatt. A levegőből származó nedvesség felszívódik a fékfolyadékba, amely hígítja azt, és a fékezés során keletkező hő hatására gáz halmazállapotú buborékok képződnek. Ezek a buborékok csökkentik a fékhatást és a fékolaj forráspontját is, ami különösen veszélyes lehet fékezéskor. Egy jó minőségű fékfolyadék száraz forráspontjának el kell érnie a 205-260 Celsius fokot.

FékolajMilyen jelei vannak, hogy itt az ideje a fékolaj cseréjének?

Ha a fékpedál „beesik”, vagy szivárgást észlelünk, akkor a fékolaj cseréje azonnal szükséges. További jelek lehetnek, ha az autó egyik oldalra húz fékezéskor, vagy a fékfolyadék szintje folyamatosan csökken. Az ilyen hibák mielőbbi orvoslása elengedhetetlen a jármű biztonságos üzemeltetése érdekében.

Milyen gyakran kell cserélni a fékolajat?

Általános ajánlás szerint a fékolajat kétévente célszerű cserélni. Azonban érdemes évente ellenőrizni annak állapotát, hogy elkerüljük a rendszer hibáit. Ha bármilyen problémát észlelünk a fékezés során, az a rendszer hibájára utalhat, és azonnali beavatkozást igényel.

Milyen típusai vannak a fékolajnak és milyen különbségek vannak az egyes típusok között?

Milyen jelentősége van a DOT számnak?

A fékolaj minőségét a DOT szám jelzi, amely az amerikai közlekedési minisztérium által kidolgozott szabvány. A leggyakrabban használt típusok a DOT3, DOT4, DOT5 és DOT5.1, amelyek különböző tulajdonságokkal rendelkeznek.

  • DOT3: Polietilén-glikol alapú, alacsonyabb forráspontú, elsősorban régebbi járművekhez ajánlott. Olcsóbb, de jobban rongálja a fényezést és a gumi tömítéseket.
  • DOT4: Magasabb forrásponttal rendelkezik a DOT3-hoz képest, és tárcsafékes autókhoz ajánlott. Közepes vízmegkötési képességgel bír. Károsítja a fényezést és a fémalkatrészeket. 
  • DOT5: Szilikon alapú, nem köti meg a vizet, ezért ahol vízréteg alakult ki ott korrózió fog kialakulni. Összenyomhatósága miatt a fékpedál puhább érzetű lehet. Légtelenítése nehezebb, de kiemelten fontos. Nem utántölthető és nem keverhető más DOT-osztályú fékfolyadékkal.
  • DOT5.1: Polietilén-glikol alapú, kis mértében megköti a vizet. Fejlesztett változata a DOT5-nek, magasabb forrásponttal, de drágább. 

FékolajHogyan történik a fékolaj cseréje lépésről lépésre?

A fékfolyadék otthoni cseréje lehetséges, ha rendelkezünk a megfelelő eszközökkel és ismeretekkel. A fékfolyadék cseréjéhez szükséges eszközök: DOT4 vagy DOT5.1 fékfolyadék (ha nem DOT5 fékfolyadék volt a rendszerben), fecskendő (kb. 20ml-es), villáskulcs, csillagcsavarhúzó, rongy, tárolóedény, átlátszó cső.

1. Előkészületek: Terítsük szét a rongyokat a féktartály köré a fényezés védelme érdekében.
2. Leeresztés: Szedjük le a fékolajtartály fedelét, és kezdjük el a leeresztést a legtávolabbi féknyeregnél.
3. Utántöltés: Töltsük utána a folyadékot és közben figyeljünk a fékfolyadék szintjére és arra, hogy az új fékfolyadék megjelenik-e.
4. Légtelenítés: A legtávolabbi féktől (jobb hátsó, bal hátsó, jobb első, bal első) érdemes haladni. Nyissa ki a légtelenítő csavart és pumpálja a fékpedált, addig, amíg buborékmentes új folyadék nem jön ki a csőből. Minden légtelenítés után ellenőrizze és töltse utána a tartályt, hogy ne szívjon levegőt a rendszer.
5. Próba: Zárja le a légtelenítő csavarokat, majd töltse fel a fékfolyadéktartályt a maximum jelzésig és próbálja ki a pedál keménységét. 

Összegzés a fékolajokról

A fékolaj cseréje kritikus fontosságú a jármű biztonságos üzemeltetése szempontjából. A helyes karbantartás nemcsak a fékhatást javítja, hanem megelőzi a rendszer károsodását is. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, érdemes szakemberre bízni a feladatot, hiszen a jó fékhatás mindig biztosítja a vezetés biztonságát.