Fékolaj

Fékfolyadék, fékolaj csere DOT szám alapján. Ismerje meg a fékolaj minőségi osztályait, és vásároljon olcsón minőségi kínálatunkból. Keresse meg az autójához megfelelő fékfolyadékot, győződjön meg akciós olaj webáruház árainkról.

A fékfolyadék olajszerű szintetikus anyag, sokan csak fékolajként emlegetik

Fékolaj

A fékolaj egy összenyomhatatlan folyékony anyag, mely erőátviteli szerepekkel bír a zárt fékrendszerekben; a fékpedáltól a fékmunkahengerekig továbbítja a fékerőt. A központi fékmunkahengerből préselődik ki a fékolaj a pedál lenyomásakor, innen jut el a kerekekhez, ahol a munkahengerek a tágulásnak köszönhetően elmozdítják a fékpofákat. Ezek a dobhoz vagy a tárcsához nyomódnak, lefékezve a kocsit.

Időnként a fékolajat cserélni kell, mivel folyamatosan, fokozatosan emelkedik a víztartalma. Nem szabad megvárni, hogy a kritikus értékre érjen, hiszen olyankor sokkal hamarabb felforr, romlani fog a fékezési hatékonyság. A fékfolyadéknál tehát elhanyagolhatatlan a hőtűrő adottság: nem szabad, hogy felforrjon, nem válhat gáz halmazállapotúvá.

Hogyan emelkedik a víztartalma? Úgy, hogy a levegőből vízpára jut a fékolajba, amit magába köt, azaz elkezd hígulni. A fékezés közben keletkező hő miatt újból gáz halmazállapotúvá, vagyis gőzzé változik, összenyomható buborékok jönnek létre belőle. Mindemellett az egyre növekvő víztartalom miatt a fékolaj forráspontja is visszaesik. Egy jó minőségű fékfolyadék száraz forráspontjának el kell érnie a min. 180 Celsius fokot.

Fékolaj csere ideje, fékfolyadék szivárgás és jelei

A legjobb fékmechanika működését, hatékonyságát is leronthatja az elöregedett, rossz minőségű fékolaj. Ha egy évnél több telt el a fékfolyadék cseréje óta, az ilyen ellenőrzés már időszerűvé válik, kettő után kötelező! A fékolaj elöregedését a fékpedál „beesése” jelezheti. Ha a fékfolyadék tartályból utántöltést követően is fogy, akkor elképzelhető, hogy sérült a fékhidraulika rendszere, ezért a folyadékszintet érdemes rendszeresen ellenőrizni. Szivárgásra utaló jel lehet az autó félrehúzása fékezés során. Ebben az esetben már ráfolyt a fékpofákra, tárcsákra, dobra. Erősebben érezhetjük a húzást olyankor, amikor az első kerekeknél lévő fékkel adódik probléma. Ha felvillan a kézifék ellenőrző lámpa a műszerfalon, akkor is sürgősen szervizbe kell vinni az autót!

Mit jelent a DOT szám?

FékolajAz amerikai közlekedési minisztérium által kidolgozott szabványrendszer szerint a DOT szám a fékfolyadék minőségét jelziA DOT3 fékolaj az öregebb, dobfékkel ellátott gépjármű modellekhez használatos. Olcsó, mindenhol beszerezhető, de rongálja a fényezést, a gumi tömítéseket, megköti a vizet, rongálja a fémalkatrészeket és felbontás után ajánlatos egy héten belül felhasználni. A DOT3 fékolaj összetétele polietilén-glikol, nedves forráspontja 205 fok, száraz forráspontja 140 fok. A DOT4 fékfolyadék általában a hagyományos tárcsafékes kocsikhoz való – amennyiben a gyártó másképp nem javasolja. Minden autókereskedésben és a legtöbb benzinkúton kapható. Nem köti meg nagy mértékben a vizet, de mivel, ha lassabban is, de megköti, így a DOT4 is károsítja a fém alkatrészeket. A DOT4 fékfolyadék magasabb forráspontú, mint a DOT3, de drágább is. A DOT4 fékolaj is károsítja a fényezést, összetétele szintén polietilén-glikol, nedves forráspontja 230 fok, száraz forráspontja 155 fok.

A DOT5 fékolaj szilikon alapú, kis mértékben összenyomható, nem köti meg a vizet, nem károsítja a fényezést, de számos hátrányos tulajdonsága miatt továbbfejlesztették. Összenyomhatósága végett puhább lesz a fékpedál, mivel nem köti meg a vizet, ezért ahol vízréteg alakult ki ott fog korrózió kialakulni. A DOT5 fékolaj légtelenítése sokkal nehezebb, de sokkal fontosabb is. A DOT5 nem utántölthető és keverhető más DOT számú fékfolyadékkal. A DOT5 fékfolyadék nedves forráspontja 260 fok, száraz forráspontja 174 fok. A továbbfejlesztett változat, a DOT5.1 fékfolyadék nedves forráspontja 275 fok, száraz forráspontja 200 fok. Polietilén-glikol alapú, kis mértében megköti a vizet, drágább és nehezebb is beszerezni. 

Fékfolyadék cseréje házilag, hasznos tanácsok a fékolajcsere lépéseihez

Fékolaj

Hozzávalók: DOT4 vagy DOT5.1 fékfolyadék ajánlott, ha nem DOT5 fékfolyadék volt a rendszerben. Fecskendő (kb. 20ml-es), 8-as villáskulcs, 3-as csillagcsavarhúzó, rongy, tárolóedény, szappanos meleg víz, átlátszó műanyag cső, türelem. Terítsük szét a rongyokat a féktartály köré, mert egy csepp is úgy lemarja a fényezést, hogy ott már nem lehet újrafényezni. Szedje le a fékolajtartály fedelét. A fékfolyadékot mindig a féktartálytól távolabb lévő féknyeregnél kell leereszteni. Egy csövet kell rakni a légtelenítőcsavarra, majd kinyitni azt. A fékfolyadék belefolyik a csőbe, onnét pedig az edénybe. Nagyon figyelni kell rá, hogy a tartályból ne fogyjon ki a fékolaj, mert akkor biztosan levegőssé válik a fékrendszer.


Fecskendővel mindig töltsünk utána, amíg az átlátszó csőben nem jelenik meg az új fékfolyadék. A fékpedál óvatos nyomogatásával rásegíthetünk az idő múlására. Ha megjelent a friss fékfolyadék, csavarjuk vissza a légtelenítőt.


Ugyanezt megcsináljuk a többi munkahengeren, végül a tartály max jelzéséig felöntjük, és visszatekerjük a kupakot.
Fékfolyadék csere végeztével meleg szappanos vízzel lemossuk a munkahengerek környékét, és lefújjuk féktisztítóval.
Fékfolyadék cseréje után próbáljuk ki a féket. Ha a fékpedál beesik, akkor a rendszer levegős lett, és légteleníteni kell. Ezt addig kell megismételni, amíg a fékhatás tökéletes nem lesz.

Felhívjuk figyelmét, hogy a jó fékhatás a legfontosabb a vezetésben, ezért, ha nem rendelkezik kellő szakértelemmel, vagy hozzáértő ismerőssel, akkor bízza inkább szervizünkre!

A fékolaj cseréje kapcsán leírtak csak tájékoztató jellegűek, nem térnek ki minden hibalehetőség részleteire.