Terepgumi

TerepgumiTerepgumi, terepjáró gumik többsége első ránézésre inkább néz ki kistraktorra, mint személyautóra valónak. Azt várjuk el tőle, hogy legyen biztonságos, azután tartós és természetesen gazdaságos is. És jól bírja a sarat! A gumiabroncs kereső további kínálata ide kattintva tekinthető meg.

A terepgumi tényleg terepre való

Nyáron van, amikor a földút, főleg ha agyagos a talaj, olyan kemény, mint az aszfalt. A mély „körmöknek”, vagyis a kifejezetten mély, robusztus mintázatnak nem ilyenkor van jelentősége. Ellenkezőleg, ilyenkor a terepgumi talán még jobban porol, mint az egyszerű személyautó gumi. Esőben, nedves sáros, elmélyült talajú földúton vagy úttalan utakon, tehát az igazi terepen eljön a terepgumi ideje. Ilyenkor tudja megmutatni, hogy valójában mit tud. Aki ismeri ezt a kategóriát, az tudja, hogy sokat. Ha nemcsak a sebességet, de a sebességfokozatot is jól választjuk meg, az ilyen terepgumi nem hagy bennünket cserben ott, ahol más köpeny már régen kipörgött volna, megtelt volna sárral-földdel és külső segítség vagy csörlő nélkül reménytelen volna kihozni ebből a helyzetből az autót. A terepen a tereppel van a baj, nem a tappanccsal. Biztonságosan autózni macerás. Ha kicsit szárazabb részre értünk, érdemes a terepgumiba ragadt sarat eltávolítani, így a következő sárkátyúnál is jól fog működni. Igazi autós ugyanezt megteszi mielőtt ilyen kerékkel az aszfaltútra hajtana. A nyári terepguminak tulajdonképpen egy tilalma van, ne menjünk vele télen nedves, vékonyan és szárazon behavazott vagy jeges aszfaltra. Ott áll meg a tudománya.

Az autónk teljesítménye is számít terepgumi választásánál

Mi a megbízhatóság, ár-érték arányát és persze vásárlóink szokásait szem előtt tartva a Kumho gyártmányaiból forgalmazunk a legtöbbet. A nagyteljesítményű terepjárókhoz jól illik az Uniroyal Rallye, de vigyázat, nevében is ott van, hogy Street, nem igazán terepkategória ez. Olcsóbb kategóriában jól teljesít még a Barum terepgumi. Feljebb ajánlható a Nokian, a Continental és a Goodyear terepgumik, hogy csak néhányat említsünk. Raktáron általában keveset tartanak ebből a kategóriából a kereskedők, érdemes tehát előre megrendelni, mielőtt elindulnánk cserére a szervizbe. A dolgok persze összefüggenek. Kevés van belőlük, mert kevesen használják őket. Csak az igazi, megszállott terepezők ismerik és használják ezt a köpenyt. Sokan felnire szerelten tárolják ezt a terepgumit, és csak akkor teszik fel, amikor igazán szükségük van rá. Hétköznap tehát nem használják. Az országúti adatokhoz mért nagyobb fogyasztás miatt ez a cserélgetés megéri a fáradságot. Nyári 4x4 országúti terepgumi a négykerék-meghajtású, de alapvetően városban és országúton közlekedő terepjárók melegebb évszakokra ajánlott gumiköpenye. Ideális esetben jól tapad, nem hangos, kopásálló, tartós, megbízható gumi ez.

Fő a biztonság és a megbízhatóság a terepgumik esetében is

Az igazi 4x4-es terepgumik megerősített kivitelben, peremvédővel ellátva készülnek. Vannak az Off Roadnak, terepjárónak nevezett nagyméretű, összkerék-meghajtású gépkocsik. Ez ma egy divatos, kedvelt kategória, sokan ragaszkodnak hozzá olyanok is, akik jellemzően nem terepen, hanem országúton, sőt, akár városban is sokat használják az autójukat. Számukra fejlesztették ki ezt a kategóriát. A terepgumik értékelésekor legyünk figyelemmel a fogyasztási indexre és a nedves tapadási mutatóra. Ezeket Az ABC betűivel adják meg és a C jelzés még jónak számít. Az ilyen terepgumi választásakor az egyik fontos mutató a speedindex (a megengedett legnagyobb sebesség). Ezek a terepgumik nem ritkán tudják a 240 – 300 kilométert is, tehát cseppet sem lassúak, sokkal inkább a szabályok betartására kell figyelnünk, mintsem a gumi sebességkapacitására. A nagy terep gumigyártók mind kínálnak ilyen köpenyeket. Külön figyel a vásárlói igényekre a Michelin vagy a nálunk jól ismert Hankook, a valamivel kevésbé ismert márkák közül a MOMO vagy a Nexen terep gumik, de szinte mindenkit felsorolhatnánk. A legfontosabb az autóhoz illeszkedő méretparaméterek betartása. Ezek ugyanis széles, akár 235-ös vagy nagyobb jelzésűek, bár a magasságuk nem feltétlenül nagy, 55-ös is lehet, nem csak 75-ös. Arra figyelemmel kell lenni, hogy a gyárinál alacsonyabb vagy éppen magasabb terepgumik választásával csalni fog a kilométeróra, egy GPS-szel könnyű bemérni, hogy mennyit, és annak megfelelően célszerű vezetni.

Változó igények, széles 4x4 terep gumi választék

Nem elég annyit tudnunk, hogy nyári terepgumit akarunk, meg 4X4-est. A nagy teljesítményű ilyen autókhoz külön terep gumikategória van. Persze a legtöbben az általános köpenyeket választják. De a pick-upokhoz és a multifunkciós, illetve kompakt terepjárókhoz az megint másmilyent ajánlanak a gyártók és a kereskedők. Érdemes tehát egy kis időt eltölteni a terepgumi keresőnk böngészésével. Terepgumit nem nagyon hamisítanak, azzal nincs baj. A gyártási évre viszont ügyeljünk. A szabályok szerint akár az ötéves terepgumi is eladható újként, de – különösen, ha téli terepgumit is használunk rendszeresen – nem biztos, hogy leharcolódik, mire elveszti a legjobb tulajdonságait, felkeményedik, elveszti a tapadását. Az ízlések és igények nagyon változók, de ebben a szegmensben olyan a kínálat, hogy bárki, a legigényesebb autós is találhat kedvére való köpenyt.

A vegyes használat mindig kompromisszum

Ez egy 4X4-es, vagyis négykerék meghajtású járműre való egyértelműen nyári terepgumi. A vegyes használat azt jelenti, hogy a gumi burkolt úton és terepen, sőt, valamelyest sárban, nehéz talajon is megfelelően használható. Az igazán izmos terepgumikkal összevetve ezek a gumik finom kisasszonyok. Az országúti terepgumikhoz hasonlítva viszont kifejezetten robusztusak, kemény legények. Mélyebb, szélesebb a futófelület bordázottsága és a lamellázottság is jelzi, hogy nem egyszerűen aszfaltutakra, mindennapos használatra készültek. Gazdák, vadászok, gyakorta kirándulók, a szelídebb terepektől nem visszariadók mind gyakran választják ezt a terepgumit. Ugyanis igaz az, hogy terepen a terepgumi volna az ideális, szilárd burkolaton meg az országúti, de mégsem lehet szinte naponta cserélni a köpenyt. Hasznos kompromisszum tehát ez a gumiválasztás, mert hiába volna jobb a fogyasztás és kisebb a zaj meg a kopás aszfalton az országúti terepgumival, és tartósabb, jobban kapaszkodik terepen a terepgumi, de végül is vegyes használat mellett összességében ennek a 4X4 terepgumiknak a használata lesz az olcsóbb. Mindenki maga ismeri a szokásait, maga tudja, hogy mire használja az izmos összkerék-meghajtású (akár terepváltós, differenciálzáras) járművét, tehát könnyen tud választani, hogy számára inkább a terepre kifejlesztett vagy az országúti, vagy esetleg ez a vegyes használatú terepgumi lesz a leginkább megfelelő – nyáron.

Megfelelő a választék

Azt mondják az ilyet használó vásárlók, hogy igazából nem csalódtak az olcsóbb, kínai gyártmányú Infinityben sem. Inkább aszfalton nehézkesebb, mint terepen. A hasonló kategóriájú Matadort viszont többnyire azok viszik, akiknél a vegyes használaton belül mégiscsak az országút felé billen el mérleg. A Yokohama talán az igazi középút a maga peremvédős kivitelével, a Michelin igazán jó választás erősített kivitelben; a nagyágyú itt a Toyo, a Continental és a Bridgestone terepgumi, de ott van még középen a Dunlop és a Hankook többféle terepgumija – és messze nem beszéltünk a kapható összes márkáról. Mi őszintén ajánljuk a BFGoodrich és a Goodyear termékeit. Természetesen itt is ügyelni kell a megfelelő méretre. Ezek a terepgumik a hétköznapi személyautó-abroncsokkal összehasonlítva jellemzően szélesebbek, magasabbak, amolyan „van benne anyag” kinézetűek. Nem a bátor lábú, sportos vezetők világa ez, igazán nem száguldásra valók a terep gumik. Persze a címke itt is eligazít az előírt három kategóriában, vagyis üzemanyag-felhasználás (gördülési ellenállás), nedves úton mért fékúthossz és gördülési zaj tekintetében.