Nyári gumi
Nyári gumi csere plusz hét fok fölötti napi átlaghőmérséklet esetén már ajánlott. Érdemes előtte megvizsgálni, kibír-e még egy nyarat megfelelő úton tartással és féktávolság biztosításával. Ha elkopott, rendeljen kedvező árakon a gumiabroncs kereső kínálatából!
Nyári gumi csere időben a biztonságos vezetés érdekében!
Ilyenkor nyáron sokkal jobban megfigyelhetjük, hogy mennyire jó a gumink, elmegy-e még a jövő szezonban is, vagy érdemes a gumicseréről gondoskodni. Ez az alkatrész sok mindenért felelős (részben vagy egészében): a gyorsulás, az úttartás, a menetzaj mind függ tőle.
Ennél is fontosabb két tényező: hogy megfelelő legyen a fékhatás és hogy nyári zápor idején, akár egybefüggő vízfelületen se ússzon meg az autó, ne törjön ki a menetirányból, ne veszítsen hirtelen sebességet. Ezeket a gumikat nagyjából 2,3-3 milliméteres profilmélységnél már ajánlatos cserélni. Ha nincs meg a mintázat 1,6 milliméteres mélysége, akkor már nem felel meg a hatósági előírásoknak. Ilyen abronccsal nem szabad autópályán hajtani, hirtelen esőben egyszerűen nem tudjuk megtartani majd vele a kocsit. Az új gumikat 60 km/h-s sebességgel kezdik tesztelni hét milliméteres mélységű egybefüggő vízfelületen, öt kilométerenként emelik a sebességet és 100 km/h alatt jó gumival nem szabad felúsznia a kocsinak (többnyire magasabb sebességtartományban érik csak el a felúszási tempót a jobb nyári gumikkal).
Minőségi nyári gumi kedvező árakon
A mostani, rendkívül szigorú előírásoknak, biztonsági követelményeknek köszönhetően szerencsére rossz, a vezetés biztonságát veszélyeztető silány verziók már nincsenek a piacon. Ha nem púpos oldalt a nyári gumi, ha nem tört ki a mintázatából, ha nem kopott nagyon a felülete, ráadásul a nyomásérték is megfelelő, akkor biztonságos. Persze oda kell figyelnünk a korukra! A gyártási év fontos, de akár több éves abroncs is forgalomba hozható. A 10 évesnél régebbi abroncs viszont akkor is veszélyes, ha amúgy külső szemmel is kiváló állapotnak örvend. A nyári gumi idővel felkeményedik, felülete csúszóssá válik, elveszti tapadását. A csúcsmárkák és a középkategóriás termékek között döntően olyan különbségek vannak, mint a kopásállóság, a menetzaj mértéke, a rugalmasság, az extrém esőállóság, illetve valamelyest a fogyasztás is, mert a nyári gumi is rendelkezik önálló gördülőellenállással. Azt várjuk el tőle, hogy jól tapadjon, különösen kanyarban és fékezéskor, szorítsa ki a vizet, legyen tartós, halk, puha a futása, ugyanakkor álljon ellent az úthibáknak, ne törjön ki, ne sérüljön könnyen, ne deformálódjon. Ezek nem extrém igények, hanem természetes elvárások. A legtöbb kapható nyári gumi bizonyos fokig mindegyik elvárásnak megfelel, természetesen a legjobbak kielégítőbben. De nincs az a gyártó, amely helyettünk tudna vigyázni az abroncsokra, vagyis biztonságunk és kényelmünk nemcsak attól függ, milyen köpenyt választunk, hanem attól is, hogy hogyan autózunk, és mennyire figyelünk az autónk gumijaira.
Az olcsóbb nyárigumik általában erősebben, gyorsabban kopnak
A nyári gumin sem lehet dudor, de arra is figyelni kell, hogy nehogy repedés legyen a futófelületen, idegen dolog szoruljon a profilokba. Érdemes a guminyomást nyáron hetente ellenőrizni, és a gyári előírást tartani. Különösen, ha valaki gyakran jár száznál nagyobb tempóval! A kopott nyárigumival hosszabb a fékút. Mivel nincs olyan, hogy egy abroncs teljesen egyenletesen kopjon, a kopott nyári gumi menetzaja jóval nagyobb. Jellemző, hogy a legkiválóbb abroncsok sem szoktak jó vagy kiváló minősítést kapni a zajra, a kielégítő a szokásos meghatározás.
Minden nyáron mérje vagy méresse meg a profilmélységet, vizsgálja meg alaposan a gumijait!
Csere esetén fontos, hogy azonos (első vagy hátsó) tengelyre csak azonos teherbírású, méretű szerkezetű és mintázatú gumiabroncsok szerelhetők. (Mivel diagonál gumit ma már jószerével csak az old timer kategóriában használunk, azt mondani sem kell, hogy a nyári gumi szerkezetének mind a négy keréken azonosnak kell lennie.) Nem minden autóhoz a legnevesebb márka a legcélszerűbb. Jól hangzik a Continental vagy a Michelin neve, de egyterűekre inkább Vredesteint vagy akár Barumot, Hankookot ajánlanak sokszor. Nem árt megjegyezni, hogy milyen márkával jött ki a gyárból a kocsi, és ha arról nem halljuk, hogy az évek során valami nagyot bakiztak, meg magunk is meg vagyunk elégedve, kifizetődő lesz a márkahűség.
A nyári gumi esetén is a biztonságos közlekedés egyik alapfeltétele a megfelelő légnyomás a gumiban
A levegőnyomás értéke alapvetően befolyásolja az autó irányítását, a fékező- és vonóerőt és a gumiabroncsok futásteljesítményét. A megfelelő nyomást a gépkocsi és a nyári gumi gyártója határozza meg minden egyes autótípushoz külön-külön. A túl magas nyomás csökkenti a komfortérzetet, a túl alacsonynál megnő az átlagfogyasztás. A nyomásellenőrzés csak hideg állapotban javasolt. Hidegnek tekinthető az abroncs, ha 2-3 órája nem üzemelt. A keréknyomást legalább havonta egyszer érdemes ellenőrizni, hitelesített mérőműszerrel. A szemrevételes ellenőrzés nem elegendő, ugyanis 0,2-0,3 bar nyomásveszteség még nem észlelhető szemmel.
Elkerülhetjük a nem egyforma kopást
Kb. 8-10 000 kilométerenként ajánlott tengelyek között cserélni az abroncsokat, így egyszerre, pontosabban egyformán fognak kopni a gumik. Fontos, hogy aszimmetrikus mintázat esetén semmiképp se változtassunk a kerekek forgásirányát a tengelyek közti cserekor. Szimmetrikus mintázat esetén viszont változtatható, de nem feltétlenül ajánlott. Általában a két első kereket variálás nélkül szokták hátraszerelni az elsőkerék-meghajtású kocsikon. A hátsó kerekek előre szerelésekor viszont már változtatni szokták a forgásirányt, vagyis „keresztben” lesznek felrakva. A lényeg, hogy a hajtott kerekek gumijait úgy szereljük át a nem hajtott tengelyre, hogy ugyanazon az oldalon hagyjuk őket, míg a nem hajtott tengelyen elhelyezkedőket cseréljük meg a hajtott tengelyen.