Négyévszakos gumi

Négyévszakos gumiNégyévszakos gumi is kompromisszum, de nyilvánvaló, hogy vannak olyanok, akik számára ez a megoldás a leginkább megfelelő. A keveset autózókra gondolunk elsősorban, de nekik is tudniuk kell: a szakértők szerint van kockázat a négyévszakos használatában. Böngésszen a gumiabroncs kereső teljes választékából!

A gumigyártók koncepciója érthető a négyévszakos gumi tekintetében

Egy gyártó számára mi lehet vonzóbb, mint előállni egy olyan termékkel, amelyről azt mondhatja, ez a legkényelmesebb, legpraktikusabb a vásárlónak. Nem kell évente gumit cserélni, és kényelmesen elautózhat az ember mindig ugyanazzal a gumival, ha a négyévszakos gumiabroncs mellett dönt. Igen, vannak ilyen éghajlatú országok, Spanyolország, Franciaország, Olaszország az Alpoktól délre (nem a hegyekben), ahol enyhe a tél, ritkán és rövid ideig van hó, nagyon is megfelel a négyévszakos gumi. De ahol kemény telek vannak (nem kell óriási hóesésre gondolni, csak hidegre, jellemzően nulla fok alatti hidegre), ott bizony meg kell gondolni a gumiválasztást. Ha valaki – főleg télen – szinte ki sem mozdul a városból, valóban jól megvan ezzel a négyévszakos gumival. Ha nagyon zord az időjárás, legfeljebb nem ül autóba. A négyévszakos személyautó gumi ugyanis extrém helyzetben, akár vészhelyzetben hagyhat bennünket cserben. Senkit sem akarunk lebeszélni erről a négyévszakos gumifajtáról, de a tényeket mindenki vegye figyelembe. A nyári gumikat 20-30 fokos külső hőmérsékletre, a télieket nulla és mínusz tíz fok közöttire optimalizálják, vagyis ebben a tartományban mutatják meg a legjobban a kedvező tulajdonságaikat. A két kategória között a váltóhatár a hét fokos hőmérséklet.

Mintázat a lényeg a négyévszakos gumi hatékonyságában

Ha belátjuk, hogy nem lehet mind a két feltételnek megfelelő anyagot (esetünkben gumikeveréket) előállítani, akkor csak a gördülőfelület mintázatával lehet valamit kezdeni. A gyártók igyekeznek ezt úgy megtervezni négyévszakos gumikat, hogy a nyári és a téli bordázat előnyeit egyesítsék. Ez valamelyest sikerül. Tehát igaz az, hogy a négy évszakos jobb télen, mint a nyári, és jobb nyáron, mint a téli. De tesztek sokasága bizonyítja, hogy mindkettőnél hosszabb a fékútja az adott évszakban. Ez tény, tesztek sokasága bizonyítja. És különösen télen jelentősek a különbségek. Azt is megállapították, hogy előbb elkopik a négyévszakos gumi, mint ahogy a jól cserélt nyári-téli páros. Ez azt jelenti, hogy amennyit a cserélt két gumival elautózunk, annyit nem tudunk két négyévszakos gumi szettel eljárni. Ezzel együtt senkit nem beszélünk le a négyévszakos gumik használatáról. Aki szinte soha nem megy gyorsan, keveset jár országúton, általában keveset autózik, az nagyon is kedvelheti ezt a kategóriát. Főleg, ha rendszeresen ellenőrzi a nyomást, időnként a futóművet is, akkor tényleg spórol, de elsősorban időt, és kényelmet nyer. Az időjárási és útviszonyokra felkészített jármű fogalmába (ami a téli közlekedésre vonatkozóan előírás) biztosan bele fog férni egy nem kopott, jó minőségű négyévszakos gumiabroncs szett.