Autógumi tömlő és védőszalag

Autógumi tömlő és védőszalagAutógumi tömlő és védőszalag a belső gumihoz. A védőszalag a belsővel ellátott kerekek alkatrésze, a felnire húzva védi a belsőt. A tömlős kerekek ma már jellemzően kerékpárokon, motorkerékpárokon, ipari és anyagmozgató gépeken, mezőgazdasági gépeken, egyes teherautókon vannak. Böngésszen a gumiabroncs kereső további választékából is!

Autógumi tömlő és védőszalag kereső

Tömlővel az autósok ma már ritkán találkoznak. Bezzeg még a hetvenes, nyolcvanas években is, a Trabantok, Wartburgok, Ladák világában buzgón cserélték a belsőt. Ma tömlős köpenyt szerelnek műanyag és fém keréktárcsára (felnire) egyaránt, és használják ezeket a kerekeket szállító kézikocsihoz, molnárkocsihoz, talicskához, mindenféle ipari kerekekhez. Elképzelhető, hogy ma is vannak, akik veterán autóikhoz, megkímélt, szeretett keleti kocsijukhoz ilyen kereket, tehát autógumi tömlővel, belsőgumival szerelt abroncsot használnak. Szegényebb országokban még ma is szokás a kisebb defektet belső felhasználásával javítani. A gumi ugyan nem ereszt le, de ez a kerék másképpen fog viselkedni, mint a tömlő nélküliek. Minél nagyobb a sebesség, annál inkább félrehúz majd a kormány, lesz furcsa és szokatlan a vezetési élmény. Mégis: ha gumibelsőre, tömlőre és védőszalagra van szükségünk, akár traktorhoz, mezőgazdasági géphez, teherautóhoz, ilyen széles méretválasztékban kapható a piacon. A belsőnek és a külsőnek méretben pontosan kell illeszkednie. Még egy fontos szempont van, a szelepezés. Az egyszerűbb autógumi tömlő és védőszalag termékeket gumiszeleppel, a nagyobb terhelésűeket fémszeleppel gyártják.

A védőszalag védi a tömlőt

Általában amíg használjuk az adott keréktárcsát, nem szoktuk cserélni a védőszalagot. Ez helytelen. Elnyúlik, gyurmásodik a szalag, rásül a felnire, nem tölti be a feladatát. Ami nem más, mint hogy a autógumi tömlővel, gumibelső ne közvetlenül a fémmel érintkezzen. Kívül a köpennyel érintkezik ugyanis, belül meg fémmel érintkezne. Nem kell annak a fémnek sorjásnak, egyenetlen, reszelős felületűnek lenni, hogy rongálja, elegye a tömlőt. Egyszerűen arról van szó, hogy a belsőgumi másképpen tapad és másképpen mozdul el a külső abroncs felületén, mint a fémen. Ez nyúláshoz, nyíródáshoz, deformációhoz vezet és sokkal gyorsabban elhasználódik. Márpedig a tömlő eldurranása tud csak veszélyes lenni igazán nagy sebességű haladáskor, főleg első kerékben. De mint jeleztük, tömlős kerekek jellemzően nem személyautókon vannak ma már, így a tartósság, a tömlő megkímélése a legfőbb szempont az ipari és mezőgazdasági kerekeknél is. A teherautók tömlős kerekeinek is fontos alkatrésze a védőszalag.