Izzók

IzzókAutó izzók minden gépkocsiban bőséggel vannak, a műszerfaltól a belső világításon át a reflektorig bezárólag, kisebb-nagyobb izzók sokaságát találhatjuk. Persze ma már az autók fényforrásai nem a szó szoros értelmében izzanak, többségük már valamilyen ledes világító test, a modern technológia valamennyi előnyével.

Milyen izzók kellenek az autóba?

A mai napig is főként halogén izzók dolgoznak az autó fényszórókban. Izzórendelésnél nagyon figyelni kell a megfelelő típus kiválasztására, több szempontot is mérlegelni kell: típus, foglalat, fényáram, feszültség, teljesítmény. Ha tönkremegy autónkban, a kocsi kézikönyvében garantáltan megtaláljuk, hogy milyenre van szükség. Foglalatok közül például szükség lehet H1, H3, H4, H7, H8, H11 és H15 kialakításúakra is – ezek a leggyakoribbak. Azokban a mai járművekben, ahol külön izzók kerülnek a reflektor, valamint tompított fényekhez, általában egyszálas H7 foglalatú változatot szoktak szerelni. Ezzel szemben az egyszerűbb kialakításúakban kétszálás h4 foglalatú változatokat.

Ahogy említettük, fontos még a teljesítmény, továbbá a feszültség is. Személygépjárművekbe homologizált izzókat terveznek a gyártók, a nappali és éjjeli világítás esetében jellemzően 55W és 12V verziókat. A teherautóknál viszont már 24V az átlagos izzófeszültség. Ami a típusokat illeti, találkozhatunk halogén, LED és xenon izzókkal. Azt, hogy az ún. LED autó izzók sokkal korszerűbbek és jobbak, mint a régebbi halogén változatok, már mindenki tudja. Energiatakarékosság szempontjából legalábbis biztos – az autókban ugyanaz az izzó jelenik meg, mint amelyik otthon is lényegesen csökkenteni tudja a lakás világítási költségét. Tehát a ledes autóizzók pont ugyanazon az elven működnek, mint amilyenen az energiatakarékos izzók általában. A LED nem más, mint egy olyan fénykibocsátó dióda, amelyért – 20 évvel a kék színű változatának feltalálása után – két japán kutató Nobel-díjat kapott anno.

A kék színű LED sokáig hiányzott a fehér fény előállításához, ám a japánoknak 1994-ben sikerült előállítaniuk, és innentől már nem csak színes tudott lenni: a fény teljes spektruma előállíthatóvá vált, így a fehér is, ami megnyitotta az utat széles körű felhasználásuk előtt. Azért el kellett telnie néhány évnek, hogy az autó izzók ezen változata tarolni kezdjen az egész világon. 

Halogén, LED vagy xenon izzó a nyerő?

A halogén izzók egyik legnagyobb előnye, hogy olcsók, könnyen beszerelhetőek és az izzószálak magas hőmérsékleten való izzásának köszönhetően megfelelő fényhatékonysággal bírnak, s nem utolsó sorban tartósak. Ezzel szemben a xenon izzók már kétszer annyi fényt tudnak kibocsátani, mint a hagyományos változatok, emellett nem is vakítanak annyira, így biztonságosabbak is. A LED-es autó izzók jóval hosszabb élettartammal rendelkeznek, mint társaik, főleg az utastérben szokták őket alkalmazni, illetve a csomagtér megvilágítására. Normál alkalmazáshoz viszont jellemzően nincs homologizációjuk.