Üzemanyag tank
Megnevezése funkciójáról árulkodik, vagyis egyértelműen láthatjuk, hogy gyakorlatilag az üzemanyag „tárolóedényéről” van szó az esetében. Webáruházunkban nem csak a tankot, hanem az üzemanyagrendszer további alkatrészeit is megrendelheti.
Az üzemanyag tank több fontos részből áll
A tankot magát több alkatrész alkotja, ebből kettő az, amit biztosan minden autótulajdonos ismer. A tanksapkát talán be sem kell mutatnunk senkinek. Szerencsére erre nem jellemző a meghibásodás, az viszont annál inkább, hogy elhagyják. Főleg a régebbi időkben volt ez igaz, amikor még csak úgy ott felejtették az emberek a benzinkúton. Azóta már változott az alkatrész, sok esetben nincs is a hagyományos formájában, vagy pedig biztonsági rögzítővel fixálják a kocsihoz. Bizonyos modellekben ma már az autó belteréből egy gombbal, vagy egy távnyitóval lehet hozzáférni a töltőnyíláshoz. Ha mégis hagyományos formájú sapka található a kocsiján, akkor figyelnie kell a zárszerkezetre, de még inkább a hozzátartozó kulcsra. Utóbbi gyakran maga az indítókulcs, így nem ajánlott elveszteni, mert úgy tankolni sem tud majd. Nem szabad elfelejteni, hogy ha az indítókulcs elvész, és nincs már meg a pótkulcs sem, akkor az új zárral érkező új indítókulcs nem lesz már jó a tanksapkához.
Mi miatt mehet tönkre az üzemanyag tank?
Lévén, hogy az üzemanyag tank fémből és műanyagokból készül, így idővel elhasználódhat. Előbbiek berozsdásodhatnak, míg a műanyag repedezhet, sérülhet. Elhelyezkedéséből adódóan agresszív környezeti hatások érik, kívülről és belülről egyaránt, így nem lehet meglepő az anyagok tönkremenetele. Ahhoz, hogy minél kevesebb ilyen hatás érje az alkatrészt, fontos, hogy alkalmanként ellenőrizze, nincs-e szivárgás a tanknál.
Igyekezzen kerülni a rossz minőségű üzemanyagokat, és ügyeljen rá, hogy még véletlenül se hagyja nyitva a tanksapkát. Ellenkező esetben szennyeződések, különböző anyagok juthatnak a szerkezetbe, eltömődhetnek az üzemanyagvezetékek, mi több, akár még víz is kerülhet a tankba, ami ott összegyűlve korrodálhatja a felületet.
Intő jelei lehetnek a bajnak. Ha például sziszegést hall, amikor leveszi a tanksapkát, akkor valószínűleg már túl kopott a bukószelep vagy az ellátószelep. Ha ez bekövetkezik, üzemanyag-nyomásveszteség alakulhat ki. A hűtőrendszer vagy a párolgást elvezető rendszer tönkremenetele is hozzájárulhat az üzemanyag tank hibához. További intő jel lehet, ha érezhetően visszaesik a kocsink teljesítménye, nehézkesebb lesz a motorindítás. Ugyanígy gyanús lehet, ha üzemanyagszag csapja meg orrát az autóba ülve. Bár az üzemanyag-fogyasztás növekedése több problémának is betudható, ezek közé tartozik az üzemanyag tank meghibásodása is. Érezhető jel lehet, ha rángat a kocsi menet közben. Szemmel látható jel pedig a kocsi alatt lévő üzemanyagfolt.
Javítható, vagy mindenképp cserélni kell?
Bármelyik intő jelet is tapasztalja, fontos, hogy minél előbb javíttassa vagy cseréltesse a rossz tankot. Még mielőtt szerelőhöz vinné a kocsit, érdemes lehet megmérni a tankban uralkodó üzemanyagnyomást. Ennek optimális értékét az autó kézikönyvében találja. Ha azt tapasztalja, hogy alacsonyabb az optimálisnál, netán egyáltalán nincs is nyomás, akkor valószínűleg az üzemanyag tank hűtőrendszerénél kell keresni a hibaforrást.
Csak olyankor javítható az üzemanyag tank, ha kisebb mechanikai sérülés éri. A tank fém részei meleg vagy hideg hegesztéssel javíthatók, tartós lehet a javítás. Ezzel szemben a műanyag részek könnyebben javíthatók, viszont az már nem lesz olyan tartós. A vizet is el lehet távolítani a tankból, ehhez létezik egy speciális anyag, amivel fel kell tölteni, és az eltávolítja a folyadékot. Minden egyéb esetben csak egy új tank beszerelése orvosolhatja a problémákat. Az üzemanyag tank cseréje meglehetősen komplex folyamat, amit mindenképp szakértőre kell bízni!
Kapcsolódó részei
Alkatrészei közé talán nem is tartozik, de szoros kapcsolat van az üzemanyag tank és az üzemanyagtank-szivattyú között. Az üzemanyagtank-szivattyú gondoskodik arról, hogy az üzemanyag megfelelő nyomáson jusson el az égéstérbe, ugyanis a legtöbb gépkocsinál az üzemanyag-levegő keverék nem légköri nyomáson jut be a hengerekbe, hanem annál nagyobbon. Az üzemanyagtank-szivattyúnál szelep gondoskodik arról, hogy a tüzelőanyag ne folyjon vissza a tartályba, amikor áll a motor. Erre nem az üzemanyag tank biztonsága miatt van szükség, hanem azért, hogy a kocsi indításakor ne kelljen addig várni, amíg az üres vezetékek megtelnek üzemanyaggal, így a jármű mindig azonnal indítható.