AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Féktárcsa választása.


Féktárcsa széles választéka az alkatreszek.hu webáruházában, kérjük tekintse meg minőségi kínálatunkat, kedvező árainkat! Féktárcsa hiba tünete oka javítása cseréje.

Féktárcsa is kopik és sérülhet, cseréje a biztonságos fékhatás érdekébe elengedhetetlen.

Féktárcsa gondoskodik arról az autó fékrendszerében, hogy a nagy erővel hozzászorított és erősen súrlódó fékpofákkal együtt lefékezze az autó kerekeit. Erős fémötvözetből készül, így csak ritkán kell cserélni, legfeljebb 80-160 ezer kilométernél...


Keresse meg autójához megfelelő féktárcsát:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok


Bár a féktárcsa nehezen kopik, a rendkívül nagy igénybevétel miatt mégis előfordulhat, hogy a megengedett két-három milliméternél többet veszít a vastagságából, vagy hullámosra kopik a gyengébb minőségű, esetleg rosszul beállított, többször is cserélt fékpofák miatt. Ajánlatos minden második fékpofacsere után a féktárcsát is megvizsgálni, és ha kell, lecserélni. Kopása attól is nagy mértékben függ, hogy milyen minőségű fékpofákat használunk. A nagyon kemény fékpofák a normálisnál gyorsabban „eszik meg” a féktárcsát, vagyis használják el annak felületét. Nagyban hozzájárul az élettartam csökkenéséhez, ha rossz a hűtése, vagy extrém erős, tartós fékezésnek van gyakorta kitéve, amitől túlmelegszik. Tekintse meg további kapcsolódó termékeinket is!

Webáruházunk országosan, akár legkedvezőbb áron a következő féktárcsákat kínálja.

Remsa, Ruville, Lpr, Ate, Brembo, Textar, Denckermann, Febi, Delphi, Zimmermann, Ferodo, Trw, Bosch, Roadhouse féktárcsa. Továbbá még rendelhetőek Woking, AcDelco, Vemo, Mapco, Pagid és Mapco féktárcsák is. Figyelem! Egyes autó típus szériát többféle méretű féktárcsával szereltek gyárilag, ezért érdemes a találatokat egy gyártóra szűkíteni, ha azon belül több méret található, akkor pontosítani kell a keresett méretet, gyártási év, hónap vagy más paraméter / termék részletesen gomb /alapján vagy lemérni az autón lévőt. A féktárcsák árai 1db-ra értendőek, de rendelni csak párosával lehet.

A féktárcsa cseréje nem tartozik a bonyolult feladatok közé, házilag is elvégezhető.

Érdemes azonban a csere előtt alaposan utánanézni az autónk márkájához és típusához ajánlott féktárcsáknak. A jó minőségű beszerzése meghálálja a figyelmet, mert nem kell hamarosan ismét cserélni. Figyeljünk arra is, hogy két fajta féktárcsa létezik: az egyik, amelyik rozsdásodik, a másik, viszont mindig fényes marad. Tehát akkor is, ha nem fékezünk vele gyakran, a garázsban áll a kocsi. Ez utóbbit javasolt olyan autókra szerelni, amelyeken a fékrendszer szabadon van, a könnyű alufelnik mögött jól látszik. Itt egy rozsdás féktárcsa nagyon lerontja az egész gépkocsi megjelenését és a fékhatárt is csökkenti valamelyest.

Amikor izzanak a féktárcsák

A féktárcsa különösen jó minőségű kemény anyagból, acélötvözetből készül. ezért cseréje viszonylag ritka, de elöl 70 – 100 ezer km, hátul 80 – 160 ezer kilométert bír ki normális használat esetén a féktárcsa.


Féktárcsa kopása során elhasználódik ezért ellenőrizni kell a kopás jeleit és időben cserélni.

A féktárcsa az az alkatrész, amelyhez a féknyeregbe vagy más szóval fékkengyelbe helyezett fékpofák hozzászorulnak, amelyen súrlódnak, ezzel fékezik a kereket. Nagyon fontos: két-három milliméternél nem kophat többet a féktárcsa, ez jól mérhető, magán az alkatrészen jelzik is, hogy milyen vastagságúnak kell lennie. Arról, hogy megfelelő állapotú a féktárcsa, ellenőrzéssel győződhetünk meg. A fékbetét második cseréjekor, és innentől minden alkalommal, egészen a cseréig ellenőrzendő a féktárcsa. Nem használható a repedt, felpuhult, deformálódott, egyenetlen, hullámos vagy kagylós felületű féktárcsa. Ilyen jelenségek akkor képződnek, ha rossz a féktárcsa hőelvezetése, túlszabályozott a féknyereg, gyakori a hirtelen fékezés. Normális használat esetén a féktárcsa cserétől cseréig, karbantartás nélkül, megfelelő ellenőrzés mellett jól szolgálja a biztonságos közlekedést. A jó féktárcsa védi a kerékagyat is, annak élettartamát is meghosszabbítja.

Hűtött féktárcsa

Féktárcsa alkatrészek

Most is azzal kezdeném, hogy a fékezés – lassítás, megállás, állva maradás – fontosságát jelzem. A féktárcsa járművünk egyik legfontosabb alkatrésze, hiszen a biztonságunk alapja a kifogástalanul működő fékrendszer. Pontos megfogalmazása a következő: a tárcsafék egy olyan mechanikus fékrendszer, ahol a kerékkel együtt forgó tárcsát az alvázhoz rögzített féknyeregben található fékpofák lassítják. Mivel a féktárcsa nagy igénybevételnek van kitéve, ezért időközönként nem árt kicserélni. Körülbelül minden második fékbetét csere után javasolt, de természetesen a tárcsa kopása attól is függ, hogy milyen minőségű fékbetéteket használtunk.A nagyon kemény betétek hamarabb elkoptatják a féktárcsát és így a cseréje is hamarabb esedékes lesz. Léteznek hagyományos, oxidálódó féktárcsák, de vannak olyanok is, melyek nem oxidálódnak, így mindig fényesek maradnak – persze a fékezés szempontjából nem a látvány számít, hanem az, hogy nem károsítja olyan mértékben a tárcsát a levegő. Az ilyen féktárcsa ára természetesen drágább a hagyományosnál, és mégis sajnos elsősorban esztétikai különbség van. Ez a fajta féktárcsa azokra az autókra javasolt, ahol könnyűfém felnit használnak, és nyitott. Ebben az esetben egy oxidálódott féktárcsa elrontja a látványt. Figyelni kell azonban arra, hogy vannak olyan féktárcsák, ahol csak felületi kezelés hatására néz ki úgy, mint egy nem oxidálódó tárcsa, és használat után, ha megkopik a felület, a futófelülete elkezd oxidálódni, és csak ott marad szép fényes, ahol nem éri a fékbetét.


Féktárcsa meghibásodása, tünetei, okai és javítása. A fékezés alatt fellépő berezgés "hideg" állapotban

Féktárcsa alkatrészek berezgés hidegen

Annak ellenére, hogy az autó vezetője egyenletes erővel nyomja a fékpedált, azaz a fékbetétek azonos nyomást gyakorolnak a féktárcsa munkafelületére, mégis előfordulhat, hogy a féktárcsa egy fordulata alatt is változó értéket mutat a fékhatás.

 

A jelenség kialakulásának tünetei és okai a következők lehetnek. A fékező erő értékének változása, azaz rezgés, akkor érezhető, ha a fékbetétek között forgó féktárcsa munkafelületének vastagsága nem egyenletes. A féktárcsa munkafelületének vastagsága nem egyenletes. A féktárcsa munkafelületén kialakult 0,012-0,015 mm közötti vastagság-különbség okozhat rezgést a fékezés pillanatában. Ha a féktárcsa munkafelületét síkban kiterítenénk, /lásd. a; ábra/ akkor látnánk, hogy nem tökéletesen sima felületről van szó. Ez normális jelenség, mivel minden féktárcsa munkafelülete tengely irányú ütést mutat /lásd. b; ábra/, amely a "BOmax" értékkel azonos. Fontos, hogy a tengelyütés értéke a tűréshatárnál alacsonyabb legyen, amely még nem jár nemkívánatos következményekkel.

 

Féktárcsa és a fékbetétek súrlódásának okai a következők lehetnek. A fékbetétek visszahúzódása nem megfelelő, következésképpen túl kicsi a köztük lévő távolság. A féktárcsa fékbetétek közti tengelymozgása következtében. Ezzel együtt a féktárcsán az anyag kopása következtében csökken a féktárcsa vastagsága. A féktárcsa azon pontján, ahol a kopás kialakult az ábrán a "d1" jelzés az új féktárcsa munkafelületének vastagságát jelzi, a "d2" jelzés pedig a legalacsonyabb értékű vastagságát, akkor a "d1" - "d2" érték mutatja a legmagasabb vastagságkülönbséget a féktárcsa felületén. A féktárcsa munkafelületén kialakult különbségeket felszabályozással lehet korrigálni. A megmunkálás után a féktárcsa munkafelületének vastagsága az
ábrán a "d3" jelzéssel ellátott értéket mutatja.

 

Féktárcsa ütés "hideg állapotban" a következőkben nyilvánul meg. Fékezés közben a kormány rezeg, fékezés közben a felfüggesztés és a váz rezeg. Okok, amelyek a féktárcsán kialakuló különbséget és annak növekedését előidézik. A féktárcsa munkafelületén kialakuló tengelyütés, kerékagyban a csapágyak túlságosan nagy üresjárata, nem megfelelő kerékgeometria. Egyenetlen munkafelületű féktárcsa, nem megfelelő minőségű fékbetétek (alacsony, rossz minőség), elhasználódott fékerőt biztosító alkatrészek. A rezonancia kialakulását elősegítik: felfüggesztésben kialakuló üresjáratok és a rosszul elvégzett kerékbeállítások.

 


A fékezés alatt felmerülő berezgés "átmelegedett" állapotban

Féktárcsa alkatrészek berezgés melegen

Miután a féktárcsa igen magas hőmérsékletet ér el, az adott kerék fékezőhatása lecsökken, annak ellenére, hogy az autó vezetője ugyanolyan erőt gyakorolnak a féktárcsára. A hideg állapotban létrejött berezgéssel ellentétben ez a szituáció csak a féktárcsák átmelegedésekor alakul ki.

A jelenség kialakulásának tünetei és okai a következők lehetnek. A fékek csak bizonyos körülmények között jelzik a már meglévő sérüléseket. Hegyi menetben, nagyobb sebességnél és gyakori, erőteljes fékezéskor. Megterhelt, megrakott autónál és gyakori fékezéskor. Ha a féktárcsa túl magas hőmérsékletet ér el (600-700 0C), a féktárcsa kopás ennek okán is létrejöhet. Az ilyen sérülések miatt alakulhat ki a féktárcsa rezonancia, ami által rezgések érezhetőek az autó vázán is. Az átmelegedéstől bekövetkező "rezgő érzet" a következőkben testesül meg. Fékpedál vibrációjában, kormánykerék vibrációjában fékezés közben, felfüggesztés és az autó vázának rezonanciája fékezés közben. A féktárcsa lehűlését követően és néhány normál fékezés után ezen tüneteknek meg kellene szűnniük. Amennyiben nem szűnnek meg, valószínűsíthető, hogy a fékek erősen átmelegedtek - ez esetben a fékeket tüzetesebb vizsgálatnak kell alávetni. A féktárcsa a megengedett 600-700 Celsius foknál erősebb felmelegedése előidézheti a fékbetétek anyagának beolvadását a féktárcsába.

 

Ezt elősegíthetik, meggyorsíthatják bizonyos körülmények. Deformálódás és a féktárcsa munkafelületén kialakuló tengelyütés. Túlságosan vékony féktárcsa, vagy túlságosan vékony fékbetét. A féktárcsák átmelegedése és a fékbetétek anyagának a féktárcsán történő megjelenése a következő okok miatt is lehet. A fékbetét nem a gyártó által megszabott méretűek, nem megfelelő anyagú és méretű fékbetétek, amelyek rossz minőségűek. Esetleg a fékelemek elhasználódása (amely okán a különböző elemeken vibrációt tapasztalhatunk). A rezonanciának szintén okozója lehet a felfüggesztésben esetlegesen kialakuló nagyobb hézagok, vagy a rosszul beállított kerékgeometria.

 

Javaslatok:

A féktárcsára rákerült fékbetét darabok általában az apróbb fékezésnél túlságosan is átmelegedtek és a fékbetét anyaga nem kopott le a felületről. Kisebb fékezéskor, amikor a hőmérséklet nem lépi túl a normált. Amennyiben a féktárcsák túlságosan is átmelegedtek és a fékbetét anyaga nem kopott le a felületéről, meg lehet próbálni a féktárcsa átcsiszolását, azonban ez gondot okozhat a martenzyt kialakulása miatt, ami az anyag megkeményedését okozhatja. Ha a fékbetétek anyaga beleolvadt a féktárcsákba, a biztonság kedvéért inkább ajánlott a féktárcsa cseréje.

 


Féktárcsa korróziója

Féktárcsa alkatrészek korróziója

A féktárcsa munkafelületén és bizonyos részein korrózió kialakulásának nyomai láthatóak. A féktárcsa munkafelületének korrodálása miatt előfordulhat, hogy a fékezés közben változik a fékezés erőssége és ideje, annak ellenére, hogy a fékpedálra állandó erőt gyakorlunk. A fékező hatás nem egyenletesen változik, így a gumiabroncs felületén is egyenetlen a fékezőerő. Ebből adódhat még a fékezés folyamán a fékekből kitörő kellemetlen hang is. A féktárcsák folyamatos korróziónak vannak kitéve. Vékony rétegben kialakulhat rozsdásodás esős időben használat közben is, de hosszabb ideig tartó használaton kívüli állapotban - akár hosszabb, fékezés nélküli utazás közben is, kifejezetten télen, hóval borított utakon. Az autó leállítását követően a féktárcsákon vékony rétegben mindig kialakulhat korrózió. A pihenőidőtől függően nő a rozsda vastagsága. Ez a felület csak néhány fékezést követően tisztul meg, de ez idő alatt a fékező hatás változékony lesz, mivel a fékezések közben nem egyenletesen tisztul a féktárcsa, így a féktárcsa felülete változó vastagságú. (lásd. a felnagyított képet)

 


Féktárcsa megrepedése

A féktárcsa munkafelületén sugárirányú repedések jöhetnek létre /a; és b; kép/, vagy a féktárcsa fékezőfelülete és a kerékagyhoz kapcsolódó rögzítő rész között kerületi repedések alakulhatnak ki. Amennyiben a féktárcsán sugár irányú repedés alakul ki, úgy a kerék irányából a fordulatnak megfelelő, vagy azzal együtt csökkenő illetve növekvő mértékű hanghatást észlelhetünk, de ezzel egy időben szintén kialakulhat változó fékezőerő is.
Féktárcsa alkatrészek megrepedése
Kétféle megrepedést különböztetünk meg, a kialakulás okától függően

  • A féktárcsa magas hőmérséklete által okozott sérülések /a; ábra/. Nagyobb sebességnél, hirtelen fékezésnél, vagy lejtmenetnél hosszabb fékezéskor következhet be, mivel azon a felületen, ahol a féktárcsa a fékbetéttel érintkezik a féktárcsa munkafelületén a hőmérséklet igen nagyra nő, ahol pedig nem érintkezik, ott alacsonyabb marad a hőmérséklet. Ez a hőmérséklet különbség okozza a mechanikai feszültséget és az ebből adódó berepedéseket, amelyeket termikus törésnek is nevezünk. (A féktárcsa munkafelületén megjelenő kékes bevonat tanúskodik arról, hogy a féktárcsa túlmelegedett.)
  • A túlzott mechanikai megterhelés miatt kialakuló berepedések /b; ábra/ a féktárcsa túlzott igénybevételének is köszönhetők. Amikor a munkafelület már túlságosan elvékonyodott, nem képes felvenni a fékezés okozta túlzott megterhelést. Az ilyen fajta törések a féktárcsa nem megfelelő öntéséből kifolyólag is bekövetkezhetnek.
  • A munkafelület túlzott elvékonyodása előidézhet kerületi repedést is a féktárcsán, aminek következtében a féktárcsa munkafelületének a kerékagytól történő leválását is okozhatja.
  • Oxidálódott (azaz kékes bevonatot kapott) munkafelületű féktárcsa

A féktárcsa munkafelületét kékes színű, oxidálódott rétegű bevonat fedi be.

Féktárcsa alkatrészek oxidálódott

A jelenség kialakulásának tünetei és okai:

  • Fékezéskor a féktáv jelentősen megnövekszik.  Ezt  a sérülést  okozhatja  bármi,  ami a  magas hőmérsékletet idéz elő a féktárcsán (600-7000C)
  • dinamikus vezetési stílus, a nehéz autó, a hegyi menet és /  vagy a sportos vezetési stílus
  • nem megfelelő beállítás a féktárcsa és a fékbetétek között
  • ha a féktárcsa és a fékbetétek csak a felületükkel  érintkeznek egymással, a fékbetétek rossz elhelyezkedése vagy rossz a fékbetét sínekbe helyezkedése

Javaslatok:

  • Az oxidálódott réteg csak a féktárcsa felületén jelentkezik, ezért amennyiben a féktárcsa vastagsága megengedi csiszolással vagy újraszintezéssel megszüntethető.
  • Féktárcsa munkafelületén kialakuló barázdák, mélyedések.

 


A féktárcsa munkafelületének a fékbetéttel érintkező részén kerületi körkörös mélyedések jönnek létre.
Féktárcsa alkatrészek körkörös mélyedések

Amennyiben a fékbetétek /1.b; ábra/ a féktárcsa /2. ábra/ munkafelületével érintkeznek (ahogyan az ábrán a hűtőbordás féktárcsa keresztmetszetén is látható) és azon körkörös mélyedések láthatók, akkor a valós érintkezési felület kisebb, mint a fékbetét felülete. Ez egyrészt növeli a fékezéshez szükséges kifejtett erőt, másrészt csökken a kölcsönhatás a féktárcsa és a fékbetét között. Ennek következtében alakulhatnak ki a fülünknek oly kellemetlen csikorgó hangok, a vibráló érzés a kormánykerékben vagy a fékpedálban. A csikorgó hanghatás vagy a vibráló érzés a fékbetét és féktárcsa közti nem egyenletesen és hirtelen bekövetkező fékezőhatás miatt jön létre, annak ellenére, hogy a  fékpedálra  változatlan  erőt gyakorolunk. Látható a lenti képen, hogy a fékezőhatás változása akár elérheti a 30%-ot is. Összehasonlításképpen az alatta levő kép azt mutatja, milyen a fékezőhatás,  ha a fékbetétek egyenletes  felületű  féktárcsával találkoznak. Itt  a fékezőhatásban csak néhány  százalékos az eltérés. Azt is érdemes megfigyelni, hogy ahogyan változik fékezőhatás, úgy változik a fékezés értéke a kerék és az út közti felületen is.

 

Féktárcsa munkafelületén kialakult mélyedéseket, barázdákat okozhatja

  • rossz minőségű féktárcsa
  • túlságosan puha anyagú féktárcsa
  • féktárcsa és a fékbetétek közé jutott szennyeződések (pl. terep- és egyéb útviszonyok között)
  • korrózió / rozsdásodás miatt kialakuló elhasználódás

Javaslatok

  • Gyakran nincs semmilyen jele annak, hogy a féktárcsa felületén barázdák, mélyedések alakultak volna ki. Érezhető   különbség nem észlelhető a fékezőhatásban sem, ha a fékbetéten mélyedések alakulnak ki,de ugyanazon fékbetétekkel "összeszokottan" dolgoznak együtt.
  • Abban az esetben, ha ezek a barázdák, mélyedések nagyobbak, mint a megengedett 0,3-0,4 mm és új fékbetétek kerülnek beszerelésre, akkor a fékezőhatás csökkenése érezhetővé válik. A fékek könnyebben felmelegszenek - mivel kisebb felületen érintkezik a fékbetét a féktárcsával - ami további problémákat okozhat, mint például az úgynevezett feding, azaz nagy hatásfokú fékezőérték-csökkenés - mindez a fékbetétek hőmérséklet növekedése miatt. Új fékbetétek behelyezése az erős barázdákkal, mélyedésekkel teli féktárcsához lerövidíti azok élettartamát, és nem garantálható a megfelelő összeillesztés sem.
  • A fékbetétek cseréjét követően a fékek nem tökéletesen dolgoznak. Ez akkor érezhető leginkább,  ha csak a fékbetétek cseréjére  került sor,  a  féktárcsák  viszont  változatlanul  a régiek maradtak.  Erről  minden  esetben  tájékoztatni  kell az  autó  vezetőjét.  Általános  körülmények  között a  szükséges  futamidő,  hogy  a  fékbetétek  megfelelően  összecsiszolódjanak  a  féktárcsával,  nagyjából  300  km.

Fékbetét és féktárcsa alkatrészek munkafelületének teljes mértékű elhasználódása​

Féktárcsa alkatrészek elhasznalódósa

A fékbetétek kopásfelülete teljesen elhasználódik. További használat esetén a fékbetétek fémalapja / a; ábra/ érintkezik a féktárcsával, ebben az  esetben a  féktárcsa  munkafelületének  teljes  elhasználódása  bekövetkezhet. /b;  ábra/.
A szakember számára az első figyelemfelkeltő jelet a fékpumpa tartályában lévő fékolaj alacsony szintje jelenti, amiből következtetni lehet arra, hogy a fékbetétek erősen elhasználódtak.


A fékbetétek teljes elhasználódását a következők jelzik

  • fékezőhatás csökkenése
  • csikorgó hanghatás a kerekek irányából fékezés alatt
  • A fékbetétek elhasználódásának legfőbb oka a túl hosszú használati idő. Az elhasználódást felgyorsíthatja a használat módja. Gyorsabban használódnak el például egy taxiban, mint az olyan autókban, amelyeket hosszú útszakaszokra használnak. Továbbá nem elhanyagolható az a szempont sem, hogy milyen autó vezetőjének a vezetési stílusa. Jobban használódnak a fékek, ha például lejtmenetben folyamatosan a féket használjuk ahelyett, hogy alacsony fokozatban tartva az autót megpróbálnánk egyenletes tempót diktálni, minél kevesebb fékezéssel.

Javaslatok
Az autógyártók a vevőért folytatott harcban az átvizsgálási időszakokat kitolják, de nem szabad elfelejteni, hogy azok általános vezetési körülményekhez vannak viszonyítva. Ezért aki gyakrabban és erősebben fékez, annak nem elég minden 30 000 km után ellenőriztetni a fékbetéteket, hanem 15 000 futott km után szükséges. Ha nem tartja be ezeket a szervizelési gyakoriságokat, azon felül, hogy veszélyezteti önmagát, nem csak a fékbetéteket, hanem a féktárcsákat is szükséges cserélnie.


Fékezés közbeni csikorgás

Fékezés közben a kerekek irányából éles, kellemetlen, csikorgó hang hallható. A csikorgáson kívül nehéz más tünetet megjelölni. Az a legjellemzőbb ezekben az esetekben, hogy a hanghatás kicsi és finom fékezéskor észlelhető, nagyobb erőteljesebb fékezés esetén nem hallunk semmilyen csikorgást. A csikorgó hang akusztikus bizonyítéka annak, hogy valamilyen vibráló hatás következett be a fékrendszerben, amely más elemeket is vibrálódásra kényszerít. Amennyiben ezek rezonancia alapúak, úgy ezek hangja erőteljesen észlelhető lesz (magas amplitúdójúak).

A vibrálódás alapvető okai: fékbetétek rezegnek, féktárcsa rezeg fékezés közben.

Szinte hihetetlennek tűnik, de előfordulhat, hogy a fékbetétekkel kölcsönhatásban lévő féktárcsák a fékezőerő változása következtében vibrálni képesek. Ezt illusztrálják a következő a;, b;, c;, d;  ábrák. A  normális, sima felületű féktárcsa vibrációba kezd a féktárcsa és a fékbetét közti változékony súrlódás következtében. Ezeket a vibrációkat a számítógépes szimuláción is megtekinthetjük.

Féktárcsa alkatrészek csikorgása

A féktárcsa vibrációját elősegíthetik a következők is

  • nem megfelelő fékbetét alapanyag, rossz kölcsönhatási folyamat a fékbetét és   féktárcsa között
  • féktárcsa elhasználódása
  • fékbetétek nehéz mozgása
  • féktárcsa munkafelületének ütése deformálódás miatt
  • féktárcsa nem megfelelő rögzítése a tengelyen
  • féktárcsa munkafelületén létrejövő vastagságkülönbségek
  • fékbetétek nagy mértékű elhasználódása
  • túl nagy üresjárat/hézag a kerékcsapágyakban, vagy nem elég erőteljesen  meghúzott összeszorító csonk vagy tengelyfedél.
  • újonnan beszerelt fékbetétek nem ugyanabban az intervallumban fejtik ki hatásukat, amelyben az előzőek