AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Fékbetét választása.


A fékbetét súrlódó, kopó alkatrész, ezért a legtermészetesebb, hogy időnként cserélni kell. A Kovács Autóalkatrész Webáruházában akciós áron vásárolhat minőségi fékbetéteket. Cserélni így érdemes!

Fékbetét készletek négy darab fékbetétet tartalmaznak első vagy hátsó tengelyhez!

Figyelem! Egyes autó típus szériát több féle méretű és alakú fékbetéttel szereltek gyárilag, ezért érdemes a találatokat egy gyártóra szűkíteni, ha azon belül több méretű, alakú található, akkor pontosítani kell a keresett méretet, gyártási év, hónap vagy más paraméter / termék részletesen gomb /alapján vagy lemérni az autón lévőt. A fékbetétek készletet tartalmaznak, amik egy tengelyre elegendőek / 4db betét /.


Keresse meg autójához megfelelő fékbetéteket:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok


 Tekintse meg további kapcsolódó termékeinket is!

Fékbetét készlet autójához minőségi választékban jó áron rendelheti házhoz, ha eljött a csere ideje!

A fékbetét anyaga felelős azért, hogy a betét és a tárcsa között megfelelő súrlódás jöhessen létre. A tárcsafék fékbetét esetén egy acél betéthordozóra ragasztják a súrlódó anyagot. A fékbetét anyaga felelős azért, hogy a betét és a tárcsa között megfelelő súrlódás jöhessen létre. A tárcsafék fékbetét esetén egy acél betéthordozóra ragasztják a súrlódó anyagot. Webáruházunk országosan, akár legkedvezőbb áron a következő készleteket kínálja: AcDelco, Ate, Blue Print, Bosch, Brembo, Delphi, Denckermann, Ferodo, Jakoparts, Lpr, Magneti Marelli, Mapco, Meyle, Nipparts, Remsa, Roadhouse, Safe Line, Sct, Simerroyal, Starline, Sunwa, Textar, Trw, Allied Nippon, Woking és Zimmermann fékbetétek is megtalálhatóak.

Fékbetét kopás során elhasználódik, cserélni kell, csereperiódus ideje függ a minőségétől és az igénybevételétől.

Olyan működő autó, amelyben ezt időnként nem kell cserélni, nem létezik. A fékberendezést már bemutattuk. Az elmondottakból kiderül, hogy a fékkengyel vagy féknyereg fékpofái, illetve a dobfék fékpofái nem közvetlenül érintkeznek, surlódnak a tárcsa vagy a dob felületéhez, hanem erre kiképzett, cserélhető betétekkel. A fék a gépkocsi legfontosabb biztonsági tényezője. Ennek megfelelően vegyük komolyan a szervizelési előírásokat. Egy fékbetét, minőségtől és használattól függően elöl 30 – 50 ezer kilométert bír ki. Ez azt jelenti, hogy minden második szerviznél ellenőrizni, a harmadiknál fékbetét cseréje következik. Hátul 30 - 80 ezer kilométer ez az adat, vagyis a második szerviznél az ellenőrzés, az ötödiknél a fékbetét cseréje esedékes.

Mitől kopik gyorsabban autója fékbetétje?

A féktárcsa nagyjából a fékbetét kilométerben számolt élettartamának dupláját bírja ki. Elöl 70 – 100 ezer kilométert, hátul 80 – 160 ezret, de az ellenőrzés itt is kötelező. Ha elvékonyodik a féktárcsa is, a betét is, előfordulhat, hogy hirtelen fékezéskor a fékbetét egyszerűen kiesik a helyéről. Képzelhetjük, mekkora lesz a kár, hiszen nem ok nélkül fékezünk (ilyenkor sem) hirtelen. Az elhasználódást befolyásolja még, ha sokat járunk lejtős, hegyi utakon, gyakran fékezünk hirtelen. Ha a fékbetét túlmelegszik, elég, gyengül az anyaga, felgyorsul a kopása. Nem lehet eleget ismételni: ellenőrizni, időnként pedig cserélni kell, mert az anyaga nagy súrlódási erőt kelt és meggátolja a berágódást. A tárcsafék betéteknél az acél betéthordozókra ragasztják a súrlódó anyagot. Általában szerves fékbetéteket alkalmaznak, melyek gyártásakor ásványi, fémes, kerámia vagy szerves anyagú, porszerű vagy szálas súrlódóanyagokat kötnek meg töltőanyagokkal pl. műgyantával. Régebben gyakran használtak azbeszt súrlódóanyagot, de ez ártalmas az egészségre ezért a mostani fékbetéteket esetén már a következőket alkalmazzák pl. szén- és aramidszálak, fémszövet, üvegszálak.

Fémes, morgó, sípoló hang a kerék felől fékezéskor. Fékbetét elkopott, cserélni akciós áron érdemes!

Ha ilyen hangokat hall, azt jelenti, hogy a fékbetét elkopott, már a fémes biztonsági perem érintkezik a tárcsával, azt súlyosan károsítja. Az autó fékezéskor valamelyik irányba kitör, nehezen tartható meg: az első fékbetétek egyenetlen kopását mutatja, és azt, hogy az egyik oldalon már nincs megfelelő fékhatás. Fékezéskor rázkódik az autó, vagyis a volán a kézben – megint ellenőriztetni a féket, nem biztos, hogy a fékbetét cseréje elegendő, lehet máshol is a baj. Gondos autós idáig el sem jut. Ha rendszeresen, a szervizkönyv előírásainak megfelelően szervizelteti autóját, nem égeti el a fékbetéteket és megfelelő vastagságú a féktárcsa, biztonságosan autózhat.

Ha a fékbetét vastagsága a minimális 2-3mm alá csökken, akkor az optimális fékhatás már nem biztosított.

A fékbetét a fékezés során igen nagy teljesítményt fejt ki. Lágyabb anyagból készül, mint a féktárcsa, ezért gyorsabban is kopik, cseréje hamarabb esedékes. Rendkívül fontos a fékrendszer megfelelő minősége, és a precíz, szakszerű szerelése. Egy szakszerűen szerelt fék a rendeltetésszerű használat során a fékbetét teljes élettartama alatt biztosítja az új fékalkatrésszel megegyező hatást. Kivétel, ha nagy sebességről többször durván le van fékezve, ilyenkor megég. Ha elkopott fékbetétet használunk, a féktárcsa megsérülhet, a betét vasa kophat, a fékhatás nagymértékben csökken, hirtelen fékezés esetén a gépkocsi akár irányíthatatlanná válhat (elhúzhat). Az új betét karbantartást nem igényel, párban cserélik, szakszerű szerelés esetén általában problémamentesen használható cserétől cseréig. Érdemes megjegyezni, hogy az adott gépkocsihoz több gyártó is készít fékbetétet, de ezek különböző anyagból készülhetnek, ami eltérő hatékonyságot eredményez, ezért minden esetben kérje ki szakemberünk véleményét fékbetét cseréje esetén.

 

A FÉKBETÉT MEGHIBÁSODÁSA ÉS OKAI.


Fémes bemaródások a fékbetét súrlódó felületén.

 

A fékbetét felületén a féktárcsa anyagából származó fémes bemaródások láthatók. 

A hiba keletkezésének okai
A féktárcsát hirtelen erős vízsugár érte, amely nagy hőmérséklet csökenéshez vezetett és jelentősen csökentette annak hőmérsékletét. Ez a féktárcsa felületén nagy feszültséget okoz,ami külső felület felpattogzását eredményezi. Ezek a fémlemezkék láthatók később a fékbetét felületébe ágyazódva. A jelenség erősödik a gyakori, rövid ideig tartó intenzív fékezések alkalmból, valamint, ha féktárcsa túlzott tengely irányú excentritást mutat, vagy ha a féktárcsa a munkafelületének rétegvastagsága helyenként jelentősen eltérő. 


Hatásai a fék működésére
Nincs jelentős fékhatás csökkenés a féktárcsa és a fékbetét között. Viszont előfordulhat a féktárcsa gyorsabb ütemű elhasználódása. 


Javaslat
Ha a fékbetétet ilyen jellegű károsodását más rendellenes jelenségek is kísérik, ami adódhat pl. a féktárcsa sérüléséből is, akkor ajánlott a féktárcsa és a fékbetét cseréje. 

 

A fékbetét tartó lemezének deformálódása.

 

A fékbetét fémrésze a vaslap látható deformálódást szenvedett.

A hiba keletkezésének okai
A fékbetét a féknyereggel együtt mozog annak rögzítő csapjain a biztosító rugós lemezek gátolják a fékbetét szabad mozgását. A „szerelő” nem ellenőrizte beszereléskor és annak ellenére, hogy előírás szerint a fékbetétet szabad mozgást kellene hagyni, beszerelte ezeket a biztosító lemezeket. 


Hatásai a fék működésére
A fékezés kezdetének pillanata késik, főként „gyenge” fékezés esetén ( a hidraulikus fékrendszer alacsony fékolaj nyomása mellett ), vagyis finom kerékfékezés alkalmával. Ennek eredménye, hogy a fékezés az autót „elhúzza” jobb, vagy bal irányban. Egyenlőtlen és erőteljesebb fékbetét kopás. Fékezéskor csikorgás, vagy rángatás jelentkezhet. 


Javaslat
Feltétlen szükséges a fékbetét cseréje mindkét keréknél, valamint pontosan meg kell határozni a vaslap deformálódásának az okait. Ajánlatos féktárcsa ellenőrzése is.

 

A fékbetét felületének ferde kopása.


A fékbetét súrlódó felületének anyaga egyenetlenül ferdére kopott. 

A hiba keletkezésének okai
A fékbetét nem tud szabadon mozogni a féknyereg vezető sínjein.
Sérült a féknyereg, görbe a féknyereg tartók, elgörbült rögzítők, vagy rugós biztosító lemezek.
Több munkahengeres féknyereg esetén, megszorult fékdugattyú. 

 

Hatásai a fék működésére

Idő előtti fékbetét elhasználódás. A fékezés kezdetének pillanata késik, ami abból adódik, hogy a fékbetét egységnyi fékező ereje megnövekszik a betét egyes pontjain, ez függ az anyag jellegétől is. Ezek a kerékre ható fékezőerő csökkenését is jelenti. Ennek következménye, hogy az autó „elhúz” jobbra, vagy balra.

Javaslat
Meg kell állapítani és el kell hárítani a fékbetét ferde kopásának az okait. Amennyiben a fékbetét rugós biztosító lemezeivel kapcsolatban kétségek merülnek fel, akkor azokat ki kell cserélni. A ferde kopás okainak elhárítása után a fékbetét cseréje szükséges.

 

A fékbetét túlmelegedése ( megégése ) teljes felületen, vagy részlegesen.


A fékbetét féktárcsával érintkező felülete részlegesen, vagy teljesen elszenesedett, oldalán látható fehér, világos barna, vagy szürkésbarna elszíneződés

A hiba keletkezésének okai
A fékbetét túlmelegedett és ennek következtében a betét anyagában található gyanta részben kiégett belőle ( ez tartja egyben a kopó ferodol réteget ). A fékbetét túlmelegedése az alábbiak miatt következhet be :
A fékbetét szabad mozgása nem biztosított a féknyereg vezető sínjein
A fék hidraulikus dugattyúja nem tér vissza megfelelően az alap helyzetbe
A láb pihentetése a fékpedálon
A fék túl hosszú ideig történő használata, pl. lejtőkön, szerpentinen ( a féknek nincs ideje kihűlni )
Gyakori fékezések, legfőképpen nagy sebességről történő fékezéseknél.
A fék kihűlését egyéb körülmények akadályozzák, pl. nem megfelelő konstrukciójú dísztárcsák használata esetén. 


Hatásai a fék működésére
A fékbetét és a féktárcsa közötti fékező hatás csökkenése, ami fékezéskor nagyobb láberő kifejtést követel a fékpedálra, hiszen csak így érhető el ugyanaz a fékezési pillanat, illetve ugyanolyan fékezőerő, amely hibátlan fékbetéttel rendelkezésre áll. A fékbetét anyagának tulajdonságai megváltoznak, szétporlad és törékennyé válik, elhasználódása felgyorsul. 


Javaslat
Ellenőrizni kell, hogy a fékbetét túlmelegedését mi okozza, a féknyereg meghibásodása, vagy sérülése, esetleg egyéb műszaki körülmény. Érdemes a járművet vezető sofőr kikérdezése, annak érdekében, hogy megismerjük vezetési stílusát. Amennyiben a sofőr túl gyakran használja a féket, tanácsos őt figyelmeztetni ennek káros és elkerülhetetlen következményeire. Ha a fékbetéten egyértelműen látható égési nyomokat lehet felfedezni, akkor a fékbetét cseréje szükséges. Viszont, ha a járművet sportolási célokra használják, akkor mérlegelni kell a sport fékrendszerek alkalmazását. Ezek használata, viszont gyakorlatot igényel, más viselkedési karakterisztikájuk miatt.

 

A fékbetét súrlódó felületének szennyeződése.


A fékbetét anyagának súrlódó felülete olajjal, zsírral, vagy fékfolyadékkal szennyezett.

A hiba keletkezésének az okai
A féknyereg munkahengeréből szivárog a fékfolyadék. A kerékcsapágyból kiverődik a kenőzsír. Hozzá nem értő javítás. 


Hatásai a fék működésre
A fékezési pillanat eltolódása, így a kerekekre ható fékezőerő csökkenése. Ennek következménye, hogy az autó „elhúz” jobbra, vagy balra. 


Javaslat
A szennyeződés okainak felderítése, elhárítása után fékbetét cseréje szükséges és féktisztító oldattal meg kell tisztítani a féktárcsa súrlódó felületeit.

 

A fékbetét felületének „üvegesesdése”.


A fékbetét felső vékony rétegének anyagstruktúrája megváltozott, üveg kemény lett és repedezett.

A hiba keletkezésének az okai
A hiba oka a fékek túlmelegedése, a rövid ideig tartó nagyon magas hőhatás. Rövid ideig tartó erős fékezések alkalmával jön létre főként, ha gyakran ismétlődik.


Hatásai a fék működésére
A fékezés kezdetének átmeneti késedelme.


Javaslat
Megfelelő fékhasználat mellett a fékbetét „üveges” felülete lekopik. Érdemes a járművet vezető sofőrt kikérdezni annak érdekében, hogy megismerjük vezetési stílusát. Amennyiben a sofőr nem megfelelően használja a féket, tanácsos őt figyelmeztetni arra, hogy a vezetési stílusa milyen hatással van a fékek állapotára.

 

A fékbetét egyenetlen kopása.


A fékbetét súrlódó felülete eltérő mértékben és eltérő mélységben kopik, más-más helyeken

A hiba keletkezésének okai
A fékbetétet már egy használt féktárcsával szerelték, amelynek a felülete egyenetlenül kopott. Az új fékbetét működési felületének mérete eltér a korábban használt betététől, így olyan helyeken érintkezik a féktárcsával, ahol korábban a másik fékbetét nem érintkezett.
 

Hatásai a fék működésére
A fék hajlamos a csikorgásra, sípolásra és rángatásra. fékezések alkalmával. 


Javaslat
A komplett fékbetét garnitúra és féktárcsa cseréje.

 

Külső és belső fékbetét eltérő kopása, ugyanannál a keréknél.


Ugyanazon kerekek külső és belső fékbetétei eltérő mértékben kopnak, egyik kevésbé, mint a másik, összehasonlítva egy másik kerék fékbetéteivel.

A hiba keletkezésének okai
A fékbetét szabad mozgása a nem biztosított a féknyeregben, vagy a fék hidraulikus dugattyúja nem megfelelően tér vissza alaphelyzetbe és ez okozza egy, vagy fékbetét állandó súrlódását a féktárcsához. A nehezen működő fék munkahenger dugattyú, főként alacsony féknyomásnál nem mozdul a fékdugattyú. A tény, hogy egy fékbetét túlzottan elkopott, vagy éppen alig kopott, attól is függ, hogy féknyereg „merev”, vagy „csúszó” kivitelű.


Hatásai a fék működésére
Nagy a kockázata a fékbetét túl gyors elkopására. A fékezési pillanat eltolódása, így a kerékre ható fékezőerő csökkenése. Ennek következménye, hogy az autó „ elhúz” jobbra, vagy balra. A féktárcsa idő előtti, féloldalas elkopása. A féktárcsa működési felületén nagyobb mélységű kikopott barázdák jöhetnek létre. 


Javaslat
Meg kell állapítani, hogy túlzottan gyors-e a kopás, vagy pedig kisebb mértékű. Minden keréknél külön ellenőrizni kell a fékbetét megfelelő, szabad mozgását a féknyeregben, illetve ellenőrizni kell a fékmunkahengerek helyes működését, hogy nincs-e valamelyik dugattyú beragadva. Ha valamelyik fékbetét vastagsága már közel jár a megengedett legvékonyabbhoz, akkor a fékbetét cseréje szükséges mindkét oldalon.

 

A fékbetét súrlódó felületének teljes elkopása.


A fékbetét ferodol rétege teljes mértékben elkopott.

A hiba keletkezésének okai
A gépkocsi fékeinek időszakos ellenőrzését elmulasztották, vagy az átvizsgálás nem az üzemeltetésnek megfelelően lett megállapítva. (pl. kizárólag városi forgalom), vagy a sofőr vezetési stílusa nem megfelelő (túl gyakori) fékhasználat. 


Hatásai a fék működésére
Az adott keréknél a fékezés pillanata eltolódik, valamint a fékezőerő csökken. Ennek következménye, hogy az autó „elhúz” jobbra, vagy balra. Fékezéskor sípoló, csikorgó hangokat ad. Nagy a valószínűsége a féktárcsák teljes elhasználódásának. A fékdugattyú túlságosan kinyúlik, a fékcsúszkák elgörbülhetnek.


Javaslat
A fékbetét cseréje. A féktárcsák ellenőrzése, szükség esetén cseréje.

A fékbetét működő felületének repedezése.


A fékbetét ferodol rétegének felülete középen megrepedt.
 

A hiba keletkezésének okai
A repedés valószínűleg a fék fémlemezének a vaslapnak a meghajlásának a következménye. 


Ezt az alábbiak okozhatják
A féknyereg támasztó csapjai akadályozzák a fékbetét szabad mozgását a vezetősínben. A munkahenger dugattyúja nem tengelyirányú nyomást fejt ki. Több munkahengeres féknyereg esetén, valamelyik dugattyú megszorult. 


Hatásai a fék működésére
A hibás fék oldalán eltolódik a fékezés pillanata, főként „gyengéd” fékezés esetén. ( a hidraulikus fékrendszer alacsony nyomásértékeinél ) és egyúttal a kerékre ható fékerő is csökken. Ennek következménye, hogy fékezéskor az autó „elhúz” jobbra, vagy balra. 


Javaslat
A repedések okainak felderítése és kiküszöbölése, utána fékbetét cseréje szükséges mindkét oldalon.

 

 

A fékbetét ferodol rétege leválik a vaslapról.


Fékbetét ferodol rétege levált a vaslapról az erős nyíróerők hatására.

A hiba keletkezésének okai
A fékbetét rossz minősége, amelyet a kis nyírószilárdság jellemez ( a fékbetét előírásos nyírószilárdsága 3-5 N/mm2).
A fékbetét helytelen szerelése.


Hatásai a fék működésére
A hibás fékoldali keréknél rézslegesen, vagy teljesen megszűnik a fékhatás, ennek következtében a fékezés kezdete kitolódik és csökken a kerékre ható fékezőerő. Ennek következménye, hogy az autó „elhúz” jobbra, vagy balra. 


Javaslat
Gyári, vagy gyári minőségű fékbetét beszerelése, ami garantáltan jó minőségű. Ha egy szerelő első alkalommal szereli az adott típusú autó fékjeit, akkor ajánlatos a mellékelt szerelési utasításba betekinteni. Ez nem csorbítja senki szakmai önérzetét! Manapság sokféle műszaki megoldás létezik és ma már szakmai követelmény, hogy a munkát az adott autó típus gyártójának irányelvei szerint végezzék el. A fékrendszer működése elengedhetetlen az utazás biztonságához, ezért a fékkarbantartásokat és javítást csak szakképzett szakemberek végezhetik el.