Kézifék bowden
A kézifék bowden tulajdonképpen egy huzal, ami kapcsolatot teremt a fékmechanizmus és a kézifék kar között. Ez az alkatrész mozgatja, húzza be, majd engedi ki a fékpofákat. Hasznos találmány, hiszen segítségével parkolásnál blokkolódnak az autó kerekei, így nem tud elgurulni a kocsi. Legtöbbször bowden szakadásról beszélhetünk, amikor tönkremegy, ezért a javítása jellemzően cserét jelent. Webáruházunkban olyan minőségi huzalok közül válogathat, mint a Bosch, Blueprint, TRW vagy Nk termékeit. Tekintse meg teljes bowdenek kínálatunkat!
Kézifék bowden szerepe az autóban
Minden autós tudja, hogy a legtöbb autóban az utastérben lévő kézifékkarral lehet aktiválni a rögzítő féket. Azzal, hogy meghúzzuk a kart, az erő a bowdenen keresztül továbbítódik a két hátulsó fékszerkezetbe. Mindkét huzal a két hátsó tengely mellett halad végig. Mindkettőt egy karral akasztják a gyártók a fékre, így tudják a hátsó fékbetéteket a féktárcsákhoz nyomni. Bizonyos modellekben a kart a féknyeregre szerelik. Főként a régebbi modellekben dobféket alkalmaznak az autógyárak hátul – ezt szintén a kézifék bowden működteti. Ennél a szerkezettípusnál a fékpofák nyomódnak a fékdobhoz. A rögzítőfék feszülését állítani lehet, a fokozatos szabályozást a kar meghúzásában érezhetjük.
Miből gyanakodhatunk rá, hogy kézifék bowden hiba áll fenn?
A legegyszerűbb módja, hogy megállapítsuk a kézifék bowden hibát, ha szemrevételezzük annak külsejét: amennyiben bármilyen mechanikai sérülést vagy a korrózió nyomait látja rajta, akkor mindenképp azonnal cserélni kell. Az alkatrész ellenőrzésekor ne felejtse el a fékkábel-elosztó rögzítéseit sem megnézni! A rögzítőelemek ugyanis időnként meglazulhatnak, főleg gyakori használat mellett. Pontos élettartamot nem igazán lehet meghatározni a kézifék bowden esetében, annyit elmondhatunk azonban, hogy ha mechanikailag nem sérül meg, és a sofőr rendeltetésszerűen használja, akkor akár 10 évig is bírhatja.
Akkor mondhatjuk tökéletes állapotúnak a rögzítőféket, ha teljesen blokkolja a kerekeket. Ezt azonban csak kimondottan erre a célra kifejlesztett próbapadon lehet ellenőrizni. Ha csak részlegesen blokkolódik valamelyik kerék, akkor értelemszerűen cserélni kell a huzalt. Persze azért akadnak olyan jelek, amelyekből még mi magunk is következtethetünk bowdenhibára. Ilyen például, ha nem reagál a rögzítőfék, télen befagy, vagy ha felvillan a fékfolyadék jelző lámpa. A részleges blokkolódás mellett az is gyanús lehet, ha a kézifék kiengedése után még mindig blokkolva maradnak a kerekek.
Mi miatt hibásodhat meg?
Leggyakrabban talán a polimer hüvely megsérülése miatt kell sort keríteni a kézifék bowden beállítására. Ilyenkor ugyanis az acélhuzalok hamarabb rongálódhatnak a szennyeződések és a nedvesség miatt. A megfelelő zsírozottságra is oda kell figyelni; ennek hiányában szintén súrlódhat az alkatrész, ami hosszabb távon a bowden megszorulását, szélsőségesebb esetben szakadását eredményezheti. A porvédők állapotát szintén ellenőrizni kell időnként, ugyanis ezek elhasználódása esetén hamarabb kerülhet nedvesség a huzal burkolatába. Pláne vigyázni kell rá télen, amikor megfagyhat a kondenzvíz, ezzel gátolva a kézifék bowden szabad csúsztatását.
Azoknak, akik ritkán vezetnek, nagyon oda kell figyelniük a rögzítőfék huzal esetleges oxidálódására is. Bizonyos esetekben az indokolatlanul végzett intenzív terhelés, valamint a vészfékezés is károsíthatja a bowdent. Ne tárolja az autót nedves, hideg, alig szellőző helységekben, ugyanis ilyenkor sokkal előbb korrodálódhat – ennek megelőzéséhez ajánlott speciális zsírzóanyaggal bekenni a bowdent. Cserénél érdemes jobb minőségű huzalt választani, hiszen ha nem jó minőséget választunk, akkor idő előtt kilazulhatnak a rögzítések és a beállító anyák. Ezen kívül hamarabb megnyúlhat vagy megszakadhat a kézifék bowden, s a következmény a vezérlőkar holtjátékának növekedése lesz. Vigyázzunk vele, balesetveszélyes lehet gyenge képességű fékrendszerrel autózni!
Kézifék bowden cseréje
Javítása nem olyan könnyen elvégezhető feladat, ezért a legjobb megoldás egy szerelő vagy szerviz felkeresése. Természetesen bowden nem csak a fékek mozgatására van a gépkocsikban, más alkatrészek ki-be kapcsolására, vagy működtetésére is ilyen alkatrész szolgál.
Kézifék bowden ára gyári és utángyártott változatban
Azokban a szervizekben, ahol kézifék bowden gyártása is folyik, ott nagyobb eséllyel található meg a gépkocsinkhoz illő alkatrész. Természetesen márkaszervizekben az adott márkához készült kézifék bowden kapható, de az ára jelentős eltérést mutat, attól függően, hogy mondjuk Suzuki gyári alkatrész, vagy más márka, esetleg a szervizben folyó gyártás terméke a megvásárolt kézifék bowden.