AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Vízhűtő választása.


Vízhűtő kereső autójához, tekintse meg országosan kedvező árainkat és minőségi termékeinket az alkatreszek.hu kínálatában. Vízhűtő hibák okai, megelőzésük, javításuk.

Vízhűtő autónk egyik legfontosabb része, megóvja a motor felmelegedését

Vízhűtő gondoskodik arról az autóban, hogy a motor túl ne melegedjen, nehogy a hőmérséklete meghaladjon egy meghatározott értéket. A felesleges hőt a vízhűtő rendszerben hűtőfolyadék szállítja el egy hőcserélőhöz, ahol leadja azt a levegőnek, amit szükség esetén ventilátor forgat. 


Keresse meg autójához megfelelő vízhűtőt:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok


A vízhűtő sajnos kilyukadhat. Ezt könnyű észlelni, mert folyik belőle a víz, tócsa van a kocsi alatt, vagy túl magas motorhőmérsékletet mutat a műszerfalon a kijelző. Máskor szennyeződés kerülhet bele, leszűkülhetnek a járatai, nem megfelelő a cirkuláció. Ennek megelőzésére vannak tisztítási, vízkő eltávolító eljárások. Az is előfordul, hogy elektromos hiba miatt nem működik a hűtőventilátor. Ha a vízhűtő hibája csak kis mértékű, nincs akadálya a haladásunknak, a fűtés bekapcsolása (az ablakok lehúzása mellett) magas sebességfokozatban alacsony motorfordulatszám mellett általában hatékonyan visszahűti a motort, amíg szerelőhöz nem jutunk a kocsival. Tekintse meg kapcsolódó termékeinket is!

A vízhűtőt biztonsági okokból nem szokás javíttatni, azonnal cserélni kell

Természetesen a kocsi márkájának és típusának megfelelőre. A vízhűtő cseréjekor érdemes az egész hűtőrendszert ellenőrizni, nincsenek-e benne még hibás, elhasználódott alkatrészek, hogy ne kelljen többször hozzányúlni a szerkezethez. Mielőtt meggyőződnénk, hogy a vízhűtő cseréje elkerülhetetlen, nézzük meg, hogy hol folyik valójában, mert lehet, hogy csak egy cső lyukadt ki, vagy egy csatlakozás lazult meg, a tömítés rossz. Minden esetben körültekintően kell eljárni, semmiképpen se nyissuk ki a vízhűtő sapkáját (a zárószerkezetét, záródugóját) amíg forró a folyadék, súlyos égési sérülés lehet a meggondolatlanság vége. A hűtővíz ugyanis nyomás alatt van a rendszerben, ami már a sapka meglazításakor is az arcunkba csaphat, vagy a kezünkre fröccsenhet.

 

A vízhűtő a motor hűtővizét hűti a vízhűtő radiátor csövei, lemezei között hűtőventilátor és a menetszél segítségével. Az a feladata, hogy a hűtővíz hőmérséklete mindig a megengedett felső érték alatt maradjon.

Vízhűtő hibátlan működése elengedhetetlen, feladata a motor hűtése

A motorblokkban, a hengerekben a belső égés következtében hő keletkezik. Ha ezt nem nyeletnénk és vezetnénk el, a motorblokk és dugattyúk úgy felforrósodnának, hogy azt már semmilyen kenőanyag nem bírná ki, besülnének a dugattyúk, tönkre menne a motor. Az égéshőt tehát el kell vezetni. Ez a hűtőfolyadék (közönségesen hűtővíz) feladata. Ez a motorblokk erre kiképzett járataiban cirkulál. De ha mindig csak körbejárna a folyadék, maga is felforrósodna, gőzrobbanást okozna. Ezért folyamatosan hűteni kell. Gondoljunk a központi fűtésre. A kazánban (esetünkben ez a motor) felmelegszik a víz, ez eljut a fűtőtestekhez (radiátorokhoz) ott leadja a hő nagy részét, melegíti a lakást, és a lehűlt víz visszatér a kazánhoz. Pontosan ez történik az autóban is. Nem véletlen, hogy a vízhűtőt sok nyelvben radiátornak nevezik. Ez egy nagy felületű, hűtőbordákkal sűrűn ellátott csőkígyó lényegében. A hőt innen általában elviszi a menetszél. Ha áll, dugóban araszol a kocsi, a menetszél szerepét átveszi a hűtőventillátor. Megfelelően méretezett (gyári, szabvány), jól átjárható vízhűtővel a motor nem melegszik túl. Nem ajánlatos az előírtnál nagyobb felületű vagy vastagabb vízhűtőt építeni az autóba. Ha ezt tesszük, a motor a kívántnál lassabban melegszik fel üzemi hőmérsékletre, ami csökkenti az élettartamát.

 

Webáruházunk kínálatában Nissens, Van Wezel, Tyc, Valeo és egyéb gyártók vízhűtőit találja

Vízhűtő hiba, vízhűtő javítás

A vízhűtő sajnos kilyukadhat. Ezt könnyű észlelni. Azonnal cserélni kell. Máskor szennyeződés kerülhet bele, leszűkülhetnek a járatai, nem megfelelő a cirkuláció. Vannak tisztítási, vízkőtelenítési eljárások erre az esetre. Bajt okoz, ha elektromos vagy mechanikus hiba miatt nem működik a hűtőventilátor. A hűtőfolyadék túlmelegedéséről azonnal jelzést kapunk a műszerfalon. Ha ez kis mértékű és nincs akadálya a haladásunknak, a fűtés bekapcsolása (az ablakok lehúzása mellett) magas sebességfokozatban nem túl gyors haladással (alacsony fordulatszám) együtt általában hatékony, visszahűti valamelyest a motort, amíg biztonságba nem jutunk a kocsival. Ha le kell állni, semmiképpen se nyissuk ki a vízhűtő sapkáját (a zárószerkezetét, záródugóját), súlyos égési sérülés lehet a meggondolatlanság vége. Azt senki ne várja meg, hogy kicsapjon, kigőzöljön a hűtőfolyadék. Hűtőfolyadékot meleg vízhűtőbe csak a motor járatása mellett tölthetünk. A vízhűtőt viszont akkor zárhatjuk le, ha a motor áll.

Önnek is „főtt már a feje” kocsijának vízhűtője miatt?

Ezt egy kis odafigyeléssel, rendszeres karbantartással megelőzheti. Megpróbáltuk összeszedni Önnek, hogy leginkább mire kell figyelnie, hogy (többé) ilyen elő ne forduljon.
Vízhűtő szerviz
Járművének vízhűtője miatt leginkább 4 fő probléma merülhet fel

  • Felforr a hűtőfolyadék – esetleg nagyobb terhelés, vagy melegebb időjárás esetén
  • Mikor túlhűtés lép fel – tehát nem melegszik fel a motor üzemi hőmérsékletre
  • Vízszivárgás
  • Vízszivattyú meghibásodásai

Miért forr fel a hűtőfolyadék? Ennek okai lehetnek a következőek

Kevés a hűtőfolyadék – ezt láthatjuk szabad szemmel is a tartályban → min., max., szint. Habár ez egy elég egyértelmű probléma, a hűtőrendszer sok helyen összekapcsolt csövei, és a benne lévő meglehetősen sok folyadék miatt szintén lehet okozat: szivárgó bilincskötések, esetleg a motor égésterébe szivárgó hűtővíz is lehet a dolog rákfenéje. Sok a rendszerben az üledék, eltömődött a hűtő, nem kering a hűtőfolyadék. Ez főként a huzamosabb ideig csapvízzel töltött rendszereknél fordul elő, de amennyiben olcsó, gyenge minőségű fagyállót használunk, az is okozhat ilyen tüneteket. Ilyenkor a csövek megbontásakor rozsdás színű, homokos, üledékes víz folyik ki, esetleg a kiegyenlítő tartályban is láthatóan kiülepszik. A hűtő és a csőrendszer takarítása nem ötperces munka, de sok esetben ez a megoldás.

Ventilátor hiba

Ez a hibajelenség tapasztalataink szerint leggyakrabban azoknál a gépkocsiknál jelentkezik, ahol rendszerint nem melegszik fel üzemi hőfokra a víz – mert rövid használat során ideje nincs rá – és így, a ventilátornak nem kell bekacsolnia. Sajnos így a csapágyazás kiszárad, vagy a tengely mellett bejutó nedvesség korróziót okoz. Ilyenkor, ha egyszer mégis be kellene kapcsolnia, nem forog, nem tud kiegészítő levegőmennyiséget szállítani a hűtőn keresztül, ez is eredményezheti a túlmelegedést. Célszerű időnként (pl. évente) a hőkapcsolót kiiktatva (rövidre zárva) leellenőrizni, hogy a villanymotor megfelelően működik-e.

Hőkapcsoló hiba

Az elektromos ventilátort a hűtőbe épített kapcsoló kapcsolja be kb. 90°C hűtővízhőmérsékletnél, majd ha a hűtővíz lehűlt kb. 80°C körüli hőmérsékletűre, ugyanez a kapcsoló szakítja meg a ventilátor áramkörét. Ez egy bimetállos rendszerű kapcsoló, emiatt bizonyos kor fölött gyakorlatilag mindegyik autóban tönkremegy. A hűtő hátsó felén, jobb oldalt lent található, figyelem: a kapcsoló kiszerelésekor a hűtővíz is kifolyik... Az olcsóbb javítások jellemzője, hogy ezt a bimetállos kapcsolót egy kézi kapcsolóval váltják ki, amelyet innentől a vezető kapcsolgat ki-be.

Eltömődött hűtőlamellák

Talán ez a második legkönnyebben kezelhető hiba, hisz csak arról van szó, hogy  az évek alatt a hűtőbe csapódó bogarak, sár, por lerakódnak a vékony lemezkék (lamellák) között, meggátolva a hatékony hőleadást (a levegő áramlását a lamellák között), emiatt a hűtő nem tudja ellátni feladatát. Kitakarítása a legegyszerűbb sürített levegővel kifújatás, vagy kimosás folyóvízzel. Nagynyomású mosóval csak messziről, óvatosan, nehogy a lamellák eldeformálódjanak, sérülést szenvedjenek.

Termosztát hiba

Ez akkor okozhat túlmelegedést autójában, amennyiben zárt állapotban megragad, így elzárja a nagy vízkör felé a hűtővíz útját, ezáltal az nem jut el a hűtőig. Sajnos az utángyártott alkatrészekkel egyre gyakoribb ez a hiba.  Egy megoldás van: a termosztát cseréje. Kiegyenlítő tartály sapka. Szerencsére, amennyiben a kiegyenlítő tartály sapkája megfelelően funkcionál, lehetővé teszi, hogy a hűtőrendszerben a melegedés hatására létrejövő nyomás fennmaradjon. Ez azért hasznos, mert 0.1-0.3 bar túlnyomás alatt a hűtővíz forráspontja 100°C-ról feljebb tolódik, így az üzem közben előforduló hőingadozások nem eredményeznek azonnal forrást. Viszont ha a sapka alatti tömítés elhasználódik, esetleg kinyúlik, a hűtőrendszerben nem alakul ki túlnyomás, ezáltal könnyebben felforr a rendszerben található folyadék. Ugyanakkor a fedélben lévő rugó a túlzott nyomást hivatott kiengedni, nehogy a gumicsövek, tömítések károsodjanak. A hörgőszelep a rendszer lehűlésekor lecsökkenő térfogatú hűtőfolyadék helyére levegőt enged.

Vízszivattyú hibája

A vízszivattyú mechanikus elhasználódása közvetlenül általában nem okoz túlmelegedést, azonban a lapátkeréken fellépő korrózió/kavitáció sokszor olyan mértékű, hogy – bármilyen hihetetlenül is hangzik – gyakorlatilag elfogynak a lapátok, így egyszerűen nincs ami elvégezze a hűtővíz mozgatását.

Légbuborékok vannak a rendszerben

Sajnos a szövevényes csővezetékek átka, hogy a hűtőrendszer önmagától csak részben légtelenedik ki, így a hűtőkör első részét, és a fűtőkört manuálisan kell légtelenítenünk megbontás, vagy leeresztés-újrafeltöltés után, mert egyébként a rendszerben maradó levegő megakadályozza a hűtőfolyadék keringését, így fordulhat elő a túlmelegedés.

Vízhűtő túlhűtés (nem melegszik fel a motor)

Termosztát hiba. Hasonlóan az 1-es pontban leírtakhoz, a termosztát itt is megszorul, csak épp nyitott helyzetben, tehát a motor indítása után a vízszivattyú a teljes hűtővíz-mennyiséget kezdi el keringetni, így gyakorlatilag a motor nem, vagy csak sokkal hosszabb idő alatt tudja felmelegíteni üzemi hőfokra a hűtőrendszert. A túlhűtés is ugyanúgy káros a motorra nézve mert egyrészt a méretillesztések 80°C környéki üzemi hőfokra lettek kitalálva, másrészt a keverékképzés is akkor működik jól, ha a motor elérte az üzemi hőfokát. Hideg motornál kicsapódik az üzemanyag a hengerfalra, és a kenőolajba jutva rontja annak kenőképességét, hosszú távon gyorsabb elhasználódást, kopást eredményez. Sajnos itt sem tudunk mást javasolni, mint az előbb, csak a termosztát cseréje nyújt megoldást.

Vízhűtő vízszivárgás

Ezt a problémát okozhatja, hogy a kocsi alján lévő, két acélcső közötti toldó gumicső sérült meg, hisz ha már több ízben is felakadt az autó alja, főleg, ha a takaró-védő lemez már egy korábbi ilyen találkozás miatt már hiányzik, ez megtörténhet. A fűtőrendszer kis átmérőjű gumicsövei hajlamosabbak az elöregedésre, mint a nagyobb csövek. Ezt is csak a tapasztalatok mondatják velünk, mert a vízpumpáról induló ág, a tűzfal alá bekanyarodó rész, és a fülkében a fűtőradiátorra menő csövek végeinél gyakrabban tapasztalunk szivárgást. Sajnos a hűtő és a fűtőradiátort összekötő légtelenítő csőről is ugyanez mondható el, a végeinél sokszor kirepedezik, egyszerűen elmállik az idő során.

Vízszivattyú meghibásodásai

Bár a szivattyú egy viszonylag egyszerű alkatrész, ha nem törődünk vele, ez is tönkre megy. Vízszivárgás a tengely alatti furaton. A szivattyú házában, a tengely alatt kiképzett furat arra szolgál, hogy ha a szivattyú tömszelencéje átereszti a hűtőfolyadékot, akkor a csapágyak közti tér ne teljen meg vízzel. Így a megoldás az, hogy a tömszelecét kell cserélni a szivattyúban. Ennél az alkatrésznél a legszembetűnőbb, ha a megfelelő fagyálló helyett valami mást, kevésbé jót használunk, ugyanis ennek az alkatrésznek a „kenésére” szolgál. Ebből az következik, ha nem megfelelő a hűtőfolyadék, sajnos ennek az alkatrésznek az élettartamát megrövidítheti. Korrózió, kavitáció a lapátokon. Ez az a probléma már csak akkor okoz észrevehető problémát, amikor már nagy darabok hiányoznak a lapátokból. Megoldásként csak a tengely-lapátkerék cseréje jöhet szóba.
Csapágyazás kopása. A szivattyúban 2 db egysoros golyóscsapágy található, s ezek kenését zsírtöltet végzi. Ezeket rendszeres időközönként pótolni kell, a házon található Satuffer-zsírzó segítségével. Ha a rendszeres kenést elhanyagoljuk, a csapágyak idejekorán elhasználódnak, a vízpumpa tengelyét nem pontosan vezetik meg. S hogy az elhasználódott csapágyakat hogy tudjuk kiszűrni? Ha az ékszíjat levéve az ékszíjtárcsánál fogva próbáljuk megmozgatni a pumpa tengelyét és ekkor függőleges "lógást" érzünk, akkor mindenképp kopottak a csapágyak, de ha túl könnyen forog a tengely, és esetleg zúg is közben, az is csapágy-meghibásodást jelez.