Keresés terméktípus szerint

              Vízhűtő

              VízhűtőVízhűtő kereső autójához, tekintse meg országosan kedvező árainkat és minőségi autófűtés, klíma, autó hűtőrendszerek termékeinket az alkatreszek.hu kínálatában. Vízhűtő hibák okai, megelőzésük, javításuk.

              A vízhűtő a motor felhevülését gátolja, épp ezért az egyik legfontosabb alkatrész

              Vízhűtő gátolja meg az autóban a motor túlmelegedését, tehát azt, hogy egy meghatározott értékű hőmérséklet fölé hevüljön. Hűtőfolyadék gondoskodik a felesleges hő elvezetéséről; egy hőcserélőhöz szállítja, ahol továbbadja a levegőnek, amit egy ventilátor keringtet.

              A vízhűtő bármikor kilyukadhat. Ezt könnyű észlelni, mert folyik belőle a víz, tócsa van a kocsi alatt, vagy túl magas motorhőmérsékletet mutat a műszerfalon a kijelző. Előfordulhat az is, hogy beszennyeződik, és eltömődnek a járatai, tehát nem tud létrejönni az optimális cirkuláció. Ennek megelőzésére vannak tisztítási, vízkő eltávolító eljárások. Az is előfordul, hogy elektromos hiba miatt nem működik a hűtőventilátor. Ha a vízhűtő hibája csak kismértékű, nincs akadálya a haladásunknak, a fűtés bekapcsolása (az ablakok lehúzása mellett) magas sebességfokozatban alacsony motorfordulatszám mellett általában hatékonyan visszahűti a motort, amíg szerelőhöz nem jutunk a kocsival.

              A vízhűtő biztonsági okokból nem javítandó, azonnal cserélni kell

              Természetesen a kocsi márkájának és típusának megfelelőre. Amikor vízhűtő cserére kerül a sor, ajánlott a teljes hűtőrendszert átvizsgáltatni, hogy vannak-e még benne elnyűtt, meghibásodott elemek. Sokkal egyszerűbb így, mintha többször meg kellene bontani a rendszert. Még mielőtt kimondanád, hogy muszáj a vízhűtőt cserélni, előtte győződj meg arról, hogy nem csak egy cső lett lyukas, egy tömítés használódott el, vagy egy csatlakozás mozdult el. A vizsgálatnál legyél óvatos! Míg forró a folyadék, még véletlen se nyisd ki a vízhűtő sapkát (zárszerkezetét), súlyos égési sérülést szenvedhetsz. Mivel a hűtővíz nyomás alatt áll a hűtőrendszerben, így bármikor megtörténhet, hogy a sapka letekerésekor arcodba csap a gőz, vagy ráfröccsen valamelyik testrészedre.
               
              A vízhűtő a menetszelet, valamint a radiátorcsövek és lemezek között elhelyezkedő hűtőventillátort hasznosítva hűti a motor hűtővizét. Küldetése, hogy a megengedett maximális hőérték alatt tartsa a hűtővizet.

              A vízhűtő hibátlan működése elengedhetetlen, feladata a motor hűtése

              A belső égés eredményeképp hő keletkezik a hengerekben és a motorblokkban. Ezt az égéshőt muszáj elvezetni onnan, mert ha ez nem történne meg, akkor a dugattyúk és a motorblokk olyan szinten felhevülnének, hogy azt egy kenőanyag sem tolerálná. A dugattyúk teljesen besülnének, a motor visszafordíthatatlanul károsodna. A hűtőfolyadék tehát pont ezt az elvezetést végzi, azáltal, hogy a motorblokk erre tervezett réseiben kering. De ez sem járhat ám egyfolytában körbe-körbe, mert annyira felforrósodhatna, hogy gőzrobbanás jönne létre! Így hát konstans hűtést igényel.
               
              Gondolj egy központi fűtésre! A kazánban (ahogy a motorban is) felhevül a víz, ami tovább kering a radiátorokhoz, ahol leadja a hő többségét, fűti a házat, majd a lehűtött víz visszakering a kazánba. Ugyanez a folyamat játszódik le a kocsiban is! Így nem véletlen, hogy a köznyelvben csak radiátorként hívják sokan az autó vízhűtőjét. Ez tulajdonképp egy „csőkígyó”, aminek nagy felületére sűrűn rakott hűtőbordákat szerelnek. A hőt legtöbbször a menetszél viszi el innen. Ám ha megállsz egy lámpánál, vagy egy dugóban tötyögsz, akkor jön működésbe a hűtőventillátor. Ha szabvány méretű, megfelelő átjárhatóságú vízhűtő van szerelve a kocsidba, akkor a motor sem melegedhet túl. Épp ezért nem ildomos a gyári szabványnál nagyobb, vastagabb vízhűtőt szerelni a kocsiba. Ugyanis, ha megteszed, akkor csökken a motor élettartama, mivel a kellőnél lassabban kerül üzemi hőmérsékletre.
               
              Webáruházunk kínálatában Nissens, Van Wezel, Tyc, Valeo és egyéb gyártók vízhűtő választéka található

              Vízhűtő hiba, vízhűtő javítás

              A vízhűtő sajnos kilyukadhat. Ezt könnyű észlelni, és azonnal cserélni kell! Gond lehet belőle, hogy ha a hűtőventillátor egy mechanikus vagy elektromos meghibásodás miatt nem tud üzemelni. Szerencsére azonnal felvillan a műszerfalon a jelzőlámpa, ha túlmelegszik a hűtőfolyadék. Kismértékű felhevülés esetén nyugodtan továbbhaladhatunk; elég, ha bekapcsoljuk a fűtést, letekerjük az ablakokat, és minél nagyobb sebességfokozatban minél alacsonyabb fordulatszámon közlekedünk. Ezáltal amennyire lehet, lehűl a motor, amíg el nem jutunk vele egy biztonságos helyre. Ha leállsz, semmiképp se csavard le egyből a vízhűtő záródugóját, mert megégetheted magad. Véletlen se várd meg, hogy rád csapódjon a gőzölgő hűtővíz! A hűtőfolyadékot csak a motor járatása közben, meleg vízhűtőbe tölthetsz! Az alkatrészt viszont csak akkor zárhatod le, ha leállítod a motort.
               
              Neked is „főtt már a fejed” a vízhűtő meghibásodása miatt?
               
              Egy kis törődéssel, időnkénti karbantartással megelőzheted a vízhűtő meghibásodását. Szakértőink összeszedték Neked, hogy mikre szükséges odafigyelned, hogy többé ne járj pórul a vízhűtővel.

              4 tipikus vízhűtő hiba jelentkezhet

              1.    Intenzívebb terhelés vagy forró időjárás miatt felforr a hűtővíz
              2.    Túlhűtés esetén nem tud üzemi hőmérsékletre kerülni a motor
              3.    Hűtőfolyadék szivárgás
              4.    Elromlik a vízszivattyú

              Mitől forrhat fel a hűtővíz?

              Ha túl alacsonyra kerül a hűtőfolyadék szint, könnyedén észlelhetjük a tartály min. és max. jelöléseiből. Ez eléggé magától értetődőnek tűnik, ám a hűtőrendszer összetettségének okán még sok helyen hibázhat a dolog. Például ha meglazulnak a bilincskötések, és szivárogni kezd a folyadék, vagy ha esetleg még a motor égésterébe is szivárog belőle. Előfordulhat még az is, hogy sok üledék rakódik le a rendszerben, eltömítődik a vízhűtő, vagy nem cirkulál megfelelően a folyadék. Ez leginkább akkor történhet meg, ha hosszabb ideig csapvízzel, vagy gyenge minőségű, bóvli fagyállóval töltik a fel a rendszert. Erre utaló jeleket akkor tapasztalhatunk, ha látjuk, hogy rozsdaszínű, koszos, üledékes víz szivárog ki a megbontott csőből, vagy ha ez a kiegyenlítő tartályban is észrevehetően leülepszik. Jóllehet a hűtőrendszer és a csövek kitisztítása nem pár perces meló, de megfelelő megoldást jelenthet.

              Hűtőventillátor meghibásodás

              A hűtőventillátor meghibásodása a szakértők tapasztalata szerint legtöbbször azoknál az autóknál fordul elő, amiket leginkább csak városban, rövid távokra használnak, mert így rendszeresen nem melegedik fel üzemi hőmérsékletre a hűtőfolyadék, s ezáltal a ventilátor sem kapcsol be. Következésképp kiszáradnak a csapágyak, esetleg rozsdásodáshoz vezet a tengely mellett beszivárgó nedvesség. Ám ha egyszer működésbe kell lépnie, akkor nem fog forogni, és nem bír plusz levegőt szállítani a vízhűtőn át – ez is okozhatja a túlhevülést. Ajánlott legalább évente kiiktatni a hőkapcsolót (rövidre zárva), és megvizsgálni, hogy optimálisan is működik-e a villanymotor.

              Hőkapcsoló meghibásodás

              Ha a hűtővíz eléri a kb. 90 Celsiusos hőmérsékletet, akkor a vízhűtőbe szerelt kapcsoló beindítja az elektromos ventilátort. Majd ha kb. 80 Celsius fokra hűl a folyadék, akkor a már említett kapcsoló megszakítja a ventilátor áramkörét. Mivel a kapcsolót bimetál rendszerrel készült, ezért végeredményben egy bizonyos kor után minden kocsiban elromlik. Ha ki szeretnéd szerelni, akkor fontos megemlítenünk, hogy a hűtő hátsó felén, a jobb oldalon alul találod. De figyelj oda, mert ha kiszereled, akkor a hűtőfolyadék is kifolyik! Aki a minél olcsóbb elvet követi, az általában egy kézi kapcsolóval váltja fel a bimetál kapcsolót, amit már a sofőrnek kell majd kapcsolgatni.

              A hűtőlamellák elzáródása

              Kimondhatjuk, hogy a hűtőlamellák elzáródása a második legegyszerűbben orvosolható hiba. Itt csak annyi történik, hogy az idő múlásával hűtőbe száguldó rovarok, kosz, por lerakódnak a lamellák közé. Ezáltal az effektív hőleadást, vagyis a levegő lamellák közötti szabad áramlását gátolják, ezért a vízhűtő nem fog tudni megfelelően funkcionálni. Szerencsére nagyon könnyű kitisztítani, elég ha kifújatjuk sűrített levegővel, vagy egyszerűen csak kimossuk folyóvízzel. Ha nagynyomású mosóval próbálkozol, akkor vigyázz, nehogy a lamellák elveszítsék formájukat, esetlegesen sérülést szenvedjenek.

              A termosztát meghibásodása

              A termosztát meghibásodása abban az esetben eredményezhet túlmelegedést a rendszerben, ha zárt állapotba ragad, s nem engedi a hűtővizet a nagy vízkör felé cirkulálni. Így tehát a folyadék nem fog eljutni a vízhűtőig. Ezt csak egyféleképp tudjuk orvosolni: a termosztát cseréjével.

              Kiegyenlítő tartály sapka – a megmentő

              A megfelelően működő kiegyenlítő tartály sapka kellő szinten tartja a melegedés hatására kialakuló nyomást a hűtőrendszerben. Ez azért számít nagy segítségnek, mert a 0,1-0,3 bar közötti túlnyomás mellett 100 Celsius fok fölé emelkedik a hűtőfolyadék forráspontja, így a működés közben kialakuló hőingadozás miatt nem indul be egyből a forrás. Oda kell figyelni azonban a sapka alatt elhelyezkedő tömítésre, mert ha az megnyúlik vagy elkopik, akkor a túlnyomás nem fog tudni kialakulni a hűtőrendszerben. Így a hűtővíz is hamarabb felforrhat! A gumitömítések vagy csövek rongálódásának elkerülése érdekében a sapkába szerelt rugó kiengedi a túlzott nyomást. A hörgőszelep pedig levegőt ereszt a hűtőrendszer lehűlése során redukálódott térfogatú hűtővíz helyére.

              A vízszivattyú elhasználódása

              A vízszivattyú mechanikus elavulása önmagában még nem válthat ki túlhevülést, viszont a lapátkeréken kialakuló kavitáció/rozsdásodás olyan mértékűvé növi ki magát, tulajdonképp teljesen elkoptatja a lapátokat. Így gyakorlatilag nem lesz, ami mozgassa a hűtőfolyadékot.

              Légbuborékok képződése a hűtőrendszerben

              A kacifántos csőrendszerből adódóan sajnos a hűtőrendszer nem bír teljes kilégtelenedni magától. Ezáltal szükségessé válik a fűtőkör, valamint a hűtőkör első részének kézi légtelenítése. Ezt megbontást, esetleg leengedést és újrafeltöltést követően tudjuk megtenni, különben a hűtőrendszerben ragadt levegő gátolni fogja a hűtővíz cirkulálását, és túlmelegedés alakulhat ki.

              Túlhűl a vízhűtő, a motor nem tudja elérni az üzemi hőmérsékletet

              A már említett termosztát hibához hasonlóan, ebben az esetben is az alkatrész szorulásáról van szó. Ám itt most nyitott helyzetben szorul meg, ami azt jelenti, hogy motorindítást követően a teljes hűtővíz mennyiséget fogja cirkulálni a vízpumpa. Így tehát a motor jóval több idő alatt fogja tudni felhevíteni a hűtőrendszert az optimális üzemhőmérsékletre, sőt az is előfordulhat, hogy egyáltalán nem tudja. A túlhűtés is ugyanannyira káros a motor számára, mint a túlfűtés. Egyrészről azért, mert a méretillesztéseket 80 Celsius fok körüli üzemhőmérsékletre tervezték, másrészről a keverékképzés is csak a motor megfelelő üzemi hőfokán tud elindulni. Ha nem éri el az optimális hőfokot a motor, akkor az üzemanyag ki fog csapódni a hengerfalra, és a kenőolajba kerülve rongálni fogja a kenőképességét. Ezen túl hosszú távon csökkenteni fogja az alkatrész élettartamát, felgyorsítja a kopását. Ennél a típusú hibánál is csak a termosztát csere nyújthat garantált megoldást.

              Szivárog a víz a hűtőben

              Ennél a hibánál arról van szó, hogy a gumi toldócső, ami az autó alján elhelyezkedő két acélcső között található, megsérül. Ez akkor fordulhat elő, ha a kocsi alja már többször felakadt valahova, pláne, ha egy ilyen malőr alkalmával már a takaró-védőlemez is leesett. Szakértőink tapasztalatai szerint a fűtőrendszer kisebb gumicsövei sokkal hamarabb elöregedhetnek, mint a nagyobb méretűek. A fülkében a fűtőradiátorra tartó csővégeknél, a vízszivattyúról induló csőágnál és a tűzfal alá beívelő csőrésznél tapasztalható a leggyakrabban szivárgás. A fűtő- és a hűtőradiátor között futó légtelenítő cső is hamar elhasználódhat, a végei gyakran kirepedezhetnek.

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!