Keresés terméktípus szerint

              Generátor szabadonfutó

              Generátor szabadonfutóA generátor szabadonfutó lényege, hogy megóvja a generátor forgórészét a belső égésű motorok forgattyústengelyének forgási egyenlőtlenségeitől. Erre pedig azért van szükség, mert a generátor az áramfejlesztő üzemmódjában rendelkezik a legnagyobb tömegtehetetlenségi nyomatékkal. A generátor, önindító webáruház további kínálatát ide kattintva tekintheti meg.

              A generátor szabadonfutó története

              A mai modellekben a motorok modernizálásával a főtengely vibrációja is fokozatosan nőtt a régebbi változatokhoz viszonyítva. Ez fokozottan érvényes a dízelmotorok fejlesztéseire az Euro emissziós szabványok miatt. A fokozott rezgésért többek között a főtengelyre ható nagyobb erőhatások okolhatóak, ezek miatt válik egyenlőtlenné a tárcsasebesség. A vibrációk visszafogása tehát elsődleges céllá vált időközben az autógyártók számára. Ezért fejlesztették ki például a kettőstömegű lendkereket. Ahhoz, hogy az egyre nagyobb teljesítményű generátorok által generált egyre nagyobb rázkódást, rezgést csillapítani tudják a szerkezetben, kifejlesztették a szabadonfutó generátor szíjtárcsát is.

              A generátor szabadonfutó népszerűvé válásához hozzájárult az egyre inkább megfigyelhető ún. „downsizing” tendencia az autógyártásban. Ennek során egyre csökkentik a gyártók a hengerszámot, viszont ezáltal párhuzamosan nő a járási egyenlőtlenség. Szintén előmozdította a szabadonfutó generátor szíjtárcsa terjedését az a tendencia is az autógyártásban, melynek során egyre csökkentik az alapjárati fordulatszámot a modellekben.

              Mi a feladata?

              A generátor szabadonfutó lényegében „lekapcsolja” a generátor forgórészét a forgattyústengely mozgási egyenetlenségeiről. Azonban nem csak a forgórész egyenlőtlenségeit mérsékli, hozzájárul a szíj élettartamának növekedéséhez is. Alapjárati fordulattartományban növeli a generátor fordulatszámát. Bevezetésével a gyártóknak sikerült csökkenteniük a szíjhajtás működési zaját, a feszítőutakat.

              Mi az az OAD, és mi az az OWC?

              Ahogy terjedt az alkatrész alkalmazása, úgy fejlesztettek ki a különböző autógyártók saját típusokat. Alapvetően két fő típus terjedt el az autógyártásban: az OAD és az OWC. Utóbbi egyik irányban szabadon fordul el, míg a másikban egyből zár. Ezzel szemben az OAD ugyanúgy szabadon fordul az egyik irányban, ám ez a típus a záró irányban is el tud mozdulni minimálisan. Az elfordulási mozgások által válnak csökkenthetővé az egyenlőtlen szíjsebességnél kialakuló rángatások. Gyakorlatilag a motor fordulatszámának visszaesésekor van szükség az elfordulásokra.

              Mik okozhatják a generátor szabadonfutó meghibásodását, és miből észlelhetjük?

              Mivel a generátor szabadonfutó hibák feltárása is szakértelmet igényel, még az alkatrészek megrendelése előtt célszerű szakemberhez fordulni. Általánosságban elmondható, hogy kb. 100 000 kilométer futásteljesítmény után szokott jelentkezni valamilyen hibája, ám ez nem törvényszerű. Ha hamarabb megy tönkre, azért általában a tömítéseinek sérülése vagy a védőburkolatának hiánya okolható. Ilyenkor könnyebben jutnak be a különböző szennyeződések és nedvesség az alkatrészbe, s így hamarabb korrodálódhatnak a generátor szabadonfutó fémalkatrészei is. Ha szivárogni kezd a kenőanyag, akkor idő előtt fog túlmelegedni, kopni, és a csapágyai is tönkremehetnek.

              Ugyanígy okolhatjuk a korai meghibásodásért a megrendelt generátor szabadonfutó gyenge minőségét is. Ezekben a kevésbé jó változatokban kevesebb görgőt raknak a szükségesnél a csapágyba, a következmény pedig így a csapágyak korai kopása lesz. Viszonylag gyakran figyelhető meg meghibásodási okként a csapágyak holtjátékának növekedése, amiért a generátor meghajtás szakszerűtlen beszerelése hibáztatható. Ha túl feszes a szíj, netán rosszul állítják be a görgőket és a feszítőket, esetleg a szíjtárcsákat, akkor sokkal intenzívebben terhelődik majd a generátor szabadonfutó is, idő előtt fog tönkremenni. Korai meghibásodáshoz vezethet még, ha nem a gyártói előírásoknak, szabványoknak megfelelő kialakítású darabot szerelnek be a régiek helyére.

              A generátor szabadonfutó hiba felismerése ugyan nem egyszerű, de azért akadnak jól érzékelhető jelek. Ilyen például, amikor az ablakemelő üzemeltetése során a lámpák fényereje csökken. Ennek csak generátor szabadonfutó hiba lehet az oka. Jól látható jel még, ha villogni kezd az akkumulátor töltésjelző a motor üzemelése közben, vagy ha olajfoltokat talál a generátor szabadonfutó tömítésén, a házborítás felszínén. A látható jelek mellett vannak még egyértelműen hallható jelek is, például sípolás, kattogás a motortérből, a motor indításánál vagy leállításánál jelentkező csörgés.

              A generátor szabadonfutó cseréje

              Az alkatrész hibái esetén a leggyakoribb gyógymód a generátor szabadonfutó cseréje. Ez azonban nem gyerekjáték, elengedhetetlen kelléke a generátor szabadonfutó célszerszám. Bizonyos modellekben az üzemanyagszűrőt és a generátort is le kell szerelni ahhoz, hogy hozzáférhessünk a szabadonfutóhoz. Mivel nem csak időigényes, de szakértelmet is igénylő művelet, ezért jobb, ha autószerelőre, szervizre bízza a dolgot.

              A generátor szabadonfutó célszerszám csoportban az egyik legfontosabb a leszedő, mely egy speciális kulcs, ami nélkül elképzelhetetlen a generátor szabadonfutó cseréje. A szabadonfutó szerelése tehát összetett művelet, amihez a célszerszám mellett komoly szakismeretre van szükség. A gépkocsi tulajdonosának sem árt, ha nem teljesen ismeretlen számára az alkatrész pontos működése. Azt azonban ne felejtsük el, hogy ha tisztában is vagyunk működésének alapelveivel, még távolról sem jelenti azt, hogy ezzel egyben közelebb jutottunk a szerelés részleteinek ismeretéhez is.

              .

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!