Generátor feszültségszabályzó
Generátor feszültségszabályzó gondoskodik az autónkban arról, hogy az akkumulátor és az elektromos alkatrészek egyenletes feszültséget kapjanak, annak ellenére, hogy a motor fordulatszáma befolyásolja a generátor teljesítményét. Egyéb generátor, önindító alkatrészek rendeléséhez kattintson ide!
A generátor feszültségszabályzó feladata
A szerkezet szolgáltat menet közben áramot az azt fogyasztó alkatrészeknek, és tölti az akkumulátort. A mai autókban már kizárólag váltakozó áramú generátort alkalmaznak, ráadásul a feszültség is változik a fordulatszám függvényében, közben azonban az akksi töltéséhez és az alkatrészek működtetéséhez egyenáram kell. Ezért fontos a félvezetős egyenirányítás és a feszültségszabályzó. Feladata, hogy ne engedje névleges szint fölé emelkedni a feszültséget, vagyis az áramerősséget. Magyarán a generátor és az autó elektromos eszközeinek védelméért felel.
Miből tudhatom, ha gond van vele?
Amennyiben a szokásosnál jóval gyakrabban égnek ki az izzók a világításrendszerben, akkor azért a rossz generátor feszültségszabályzó is felelhet. A motor nehézkes indulásából ugyan több alkatrész hibájára is gyanakodhatunk, de közéjük tartozik a feszültségszabályozó is. Egyértelmű, szemmel látható jele is lehet a meghibásodásnak: fehér lerakódások az akkumulátor körül vagy annak házán.
7-8000 kilométerenként érdemes megvizsgáltatni, vagy házilag ellenőrizni az állapotát. Ha van otthon multimétere, ezt könnyedén megteheti. Csatlakoztassa a műszert az akksi-kivezetésekre, és először úgy mérje meg a feszültséget, hogy nem megy a motor (12-12,8 V között az ideális). Ha ezzel megvan, kezdje el járatni a motort! Ilyenkor 13,2-14 V között kell lennie az értéknek, ilyenkor garantált a generátor feszültségszabályzó megfelelő működése. Végül következhet a fordulatszám-pumpálás; ekkor sem lehet 14,8 V-nál magasabb az érték.
A generátor feszültségszabályzó ellenségei
A generátor feszültségszabályzó legnagyobb ellensége kétségkívül a kiégő tranzisztor. Időnként rövid zárlat keletkezhet a forgó- vagy állórész vezetékeinek belső földelésében. Ha túl sokszor kell a szabályozó miatt szerelőhöz vinnie a kocsit, lehet, hogy maga a generátor a fő problémaforrás. Fontos, hogy új alkatrész rendelésekor mindig a kocsija műszaki előírásainak megfelelő, minőségi szabályzót válasszon, ellenkező esetben idő előtt cseréltetheti újból. A generátor feszültségszabályzó érintkezői eléggé mostoha körülmények között dolgoznak, szennyeződések, nedvesség nehezítik a dolgát. Ezek miatt idővel megszűnhet a jelátvitel az áramkörön. Szerencsére azért sokszor orvosolható a probléma a szennyeződések, rozsda eltűntetésével.
Léteznek olyan mechanizmusok, melyekben érintkezőkefe is dolgozik, aminek kopása esetén szintén megszűnhet az érintkezés. A forgórész sok bosszúságot okozhat a feszültségszabályzónak, például, ha kilazul a rugója. Ugyanígy generátor feszültségszabályzó hibát eredményezhet, ha megnő a forgórész és a mag közötti hézag.
A generátor feszültségszabályzó cseréje
Régebben a feszültségszabályozók elektromechanikus rendszerűek voltak, a szabályozást elektromágnesek, relék gyors ki-be kapcsolása biztosította. Ezek a feszültségszabályozók karbantartást, rendszeres beállítást igényeltek. Mára már az elektronikus feszültségszabályozók terjedtek el, ezek nemcsak olcsóbbak, hanem megbízhatóbbak is, és nem igényelnek karbantartást. A modern feszültségszabályozókat már gyárilag integrálják a generátorházba.
Sajnos a generátor feszültségszabályzó házilag nehezen, vagy egyáltalán nem javítható. Így, ha elromlik, általában újat kell venni, és profi szerelővel beszereltetni.